FIT.nl

Werken aan je doelen vanuit een gezonde mindset

https://www.fit.nl/mindset/gezond-zelfbeeld

Merk je dat je jezelf vaak veroordeelt als je een fout maakt, ben je nooit tevreden, heb je het gevoel dat je altijd beter moet zijn? Dan kan het wel eens zijn dat je jezelf niet accepteert zoals je bent.

In dit artikel leg ik uit waarom zelfacceptatie belangrijk is en hoe je hier aan kunt werken.

@j.vandermark welke mindset hanteer jij bij het trainen? Hoe zorg je dat gemotiveerd blijft? Hoe ga je met tegenslagen om?

Interessant!

Ik denk er niet echt zo bewust over na.

Belangrijkste wat ik doe: ik kijk elke x als er iets positiefs of negatiefs gebeurd: wat is het eerste wat ik kan doen wat de situatie verbetert. Welke babysteps kan ik nemen in de goede richting nemen. Ik ben niet zo met het grote gehele bezig en probeer zoveel mogelijk rationaliseren, maar ook dat lukt niet altijd :slight_smile:

En jij dan @erikhuizenga?

Ik ben bezig met mezelf en mijn leven zo in te richten dat ik mijn dromen kan verwezenlijken. Een gezonde levensstijl hoort daarbij.

Ik probeer juist eerst te bedenken wat ik wil bereiken. Dat schrijf ik op en maak daarnaast een visionboard. Dat motiveert mij! Elke keer als ik lees of zie waar ik heen wil krijg ik energie.

Samengevat :sweat_smile:ā€¦ eerst big picture, en dan doelen die in kleinere stappen haalbaar zijn. :blush::+1:t3:

Interessant. Je bedoelt met rationaliseren emoties weg beredeneren?

Hmm goede. Bij tegenslagen, dan mag ik wel balen. Eerder ging ik dat gevoel vaak proberen weg te stoppen of weg te denken, er zij mensen die hebben het veel slechter etc, maar dat werkt niet altijd. Het gevoel mag er ook gewoon zijn. Daarmee bedoel ik niet dat ik er helemaal in mee ga en me zelf heel zielig vind.

Ik focus me ook weer op het proces, hoe kan ik het de volgende keer beter doen. Wat kan ik hiervan leren en wat ging er al goed :slight_smile:

Leuk! Komt ook naar voren in dit interview met sportpscycholoog Mark Schuls. Focus je op het proces.

Yes dat!

Gelijk heb je! Goede strategie, doe wat voor jou werkt.

Leuk! Tof dat dat werkt! Houd je wel accountable denk ik.

Heeft het ook downsides? Dat het soms frustreert als je regelmatig met je doelen geconfronteerd wordt?

@j.vandermark,
Ik ken iig niemand zelf die dat negatief vond. Meestal hoor ik dat ze na het lezen/zien van hun goals na een dipje juist weer nieuwe energie krijgen. :blush:

Mooi artikel! Ik denk dat het Ć¼berhaupt bij de mindset begint. Als je jouw gedachten gelooft (bijv. ik ben dik en niet goed genoeg) dan gedraag je je hier ook onbewust naar. We willen immers dat onze realiteitservaring in overeenstemming is met dat wat er gebeurt in ons leven. Anders treedt er verwarring op. Negatieve ā€˜geloofsovertuigingenā€™ hierbij tackelen is essentieel voor (blijvende) verandering. Mijn complimenten voor de holistische benadering die jullie rondom sport en gezondheid hanteren! Te gek :smiley:

Bedankt voor je compliment :slight_smile: Leuk om te horen. Goede punten ook.