FIT.nl

Werk vs. Sport: Het bepalen van een realistisch trainingsdoel


#1

Hi! Ik ben Albert, 26 jaar oud en een fervent liefhebber van voetbal én krachttraining. Ik volg FIT.nl (en diens voorganger fitnesstips.nl) al een hele lange tijd aangezien de site je superveel relevante en realistische informatie en tips geeft voor een gezonde leefstij.: @j.vandermark @erikhuizenga - keep up the good work!

Ik heb wel een vraag m.b.t. jullie trainingschema’s en doelstellingen. Toen ik studeerde kon ik makkelijk mijn krachttrainingschema combineren met 3 keer voetbaltraining/wedstrijd. Ik ging simpelweg rond 10.uur s’ochtends naar de sportschool en de dag erna stond voetbal op het program; heerlijk ritme.

Nu ik al een geruime tijd aan het werk ben, ben ik deze flexibiliteit kwijt waardoor het één en ander ‘er in kan schieten’. Zo lukt het me minder goed om m’n krachttraining te combineren met voetbal terwijl ik wél graag beide wil combineren en prestaties wil behalen. Ik probeer hier steeds een weg in te vinden en ben benieuwd of jullie dit ook ervaren en hoe jullie hiermee omgaan. Oftewel; hoe kun je voor jezelf een realistisch doel stellen op het gebied van krachttraining, zonder dat dit ten koste gaat van de voetbalprestaties?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!

Gr. Albert


#2

Welkom @Alaberto, leuk dat je jezelf voorstelt!

Uit hoeveel dagen bestaat je krachtschema? Ik sport zelf 5 (soms 6) keer in de week. Mijn ervaring is dat 3 keer naast werk goed te doen is, alle keren hierboven gaat wel ten koste van iets in mijn vrije tijd. Maar voor mij is dat het wel waard. Bovendien heb ik nog geen kinderen, wat een hoop scheelt uiteraard.

Ik sport bijna iedere dag direct uit werk, dan kan ik daarna nog wel iets ondernemen. Maar met voetbal is dat wellicht niet mogelijk altijd zelf in te plannen. In het weekend sport ik 's ochtends (zo vroeg mogelijk), zodat er ook hierna nog alle tijd is voor andere dingen.

Wanneer / hoe laat sport jij nu @Alaberto?


#3

Ah interessante vraag! En thanks voor het compliment! Ik geef het door aan de rest van het team! :muscle:

Is het mogelijk om 2 of 3 keer per week een full body training te doen? Dat is al aardig effectief als je een hoog volume doet.

Qua werk en training: ik deel mijn training in per dag, en bouw mijn werk er om heen.

Ik kies zoveel mogelijk voor online werk, waar ik zo weinig mogelijk afspraken heb, waardoor ik alle vrijheid heb om te trainen. Beetje luxe-positie; ook enorm dankbaar voor.

Ik zou voor een realistisch doel gaan, wat past rondom je werk.

Is het trouwens niet mogelijk om in het weekend wat extra te werken? En overdag te gaan trainen bij je werk? Misschien vragen om wat meer flexibele werktijden?


#4

Hoi Albert, bedankt voor je compliment :slight_smile: Fijn om te horen. Zijn er nog meer dingen in je leven veranderd? Kinderen of moet je veel reizen voor je werk? Dat je pas laat thuis bent? Mijn trainingsbuddy @Marten doet ook 2 keer per week aan voetbal, maar hij gaat een paar keer per week na het werk gelijk door en is om half 6/6 uur in de gym. Ik weet niet of dat voor jou een optie is? Tijdens de winterstop traint hij 4-5 keer per week en tijdens het voetbalseizoen 2-3 keer per week… Zijn schema was vaak een upper/lower body. Maar je zou ook 2-3 keer per week een fullbody kunnen doen als de dagen goed op elkaar aansluiten. Het belangrijkste is wat voor jou haalbaar is. Wat voor Marten goed is hoeft niet voor jou goed te zijn.


#5

Hoi @Alaberto!

Heel herkenbaar, dit ‘probleem’. Ik heb een aantal zaken geprobeerd, en ben tot de conclusie gekomen dat het nooit optimaal zal worden. Dus wees realistisch in je doelstellingen. Voor mij staat het plezier voorop, dan gaat het altijd goed!

Concreet: ik voetbal op woensdag en zaterdag. Normaal waren mijn gym dagen maandag en vrijdag (upper body - benen vind ik minder belangrijk, ook omdat je ze al aardig belast).
Echter, je kunt prima het volgende schema nemen:
Maandag push - dinsdag pull - donderdag push - vrijdag pull (of twee dagen combineren naar full body). Een of twee van die dagen ook een beetje benen, maar pas op voor overbelasting.
Als je dan op hoog volume zit, kun je je setjes vrij snel doen. Ben je 45-60 min mee bezig. Dit kan ook prima op een voetbaltrainingsdag heb ik gemerkt - eet natuurlijk wel meer dan normaal.
Soms sleep je dan met een dikke tas vol met eten en fitness(- en voetbal)spullen en heb je wat minder tijd voor sociale zaken, maar zo heb je het weekend wel vrij (los van de wedstrijd). Wat @erikhuizenga al aangaf - ik ga direct na werk door naar de gym. Is dit voor jou ook realistisch? Je eet dan wel laat… Geregeld heb ik mijn bureau volstaan met eten en neem ik resthapjes mee, het is even wat plannen, maar het is wel haalbaar.
Wat ik ook wel eens deed, is de zondag benutten als ik weinig/niets sociaals gepland had. Dan kun je doordeweeks wat schuiven met de trainingsdagen.

Ik weet zeker dat je met dit schema stapjes kunt maken. Nu ikzelf meer in de gym ben, goed slaap, en goed let op mijn voeding (niet drinken!) merk ik dat dit veel sneller gaat. Verwacht dus niet dat je hard vooruit gaat, en soms een terugval hebt (een avond doorhalen na een wedstrijd heb ik ook regelmatig gedaan), maar voor je algehele fitheid is het sowieso goed!

Laat weten wat realistisch is voor je, ben benieuwd naar je bevindingen :smiley:

Marten


#6

Dag allen! Thanks voor de reacties en tips! Ik reageer ff in een ‘totaal berichtje’ op alle comments:

@RikM Naast voetbaltraining, ben ik 3 keer per week in de sportschool te vinden. Dat is ook de max - het lukt mij niet om vaker te sporten. Ik probeer voor m’n werk aan te sporten; oftewel ik ben dan rond 7 a 7.30 met m’n halfslaperige hoofd in de gym te vinden. Erg pittig af en toe en heb ook het idee dat ik in de ochtend niet het maximale uit de workout haal. Komt jou dit ook bekend voor wanneer jij in het weekend sport?

@j.vandermark ; Lucky you :slight_smile: Om eerlijk te zijn is de flexibiliteit die je hebt jaloersmakend! In het weekend werken wordt vrij pittig. Ik werk doorgaans s’avonds wat langer door als ik de ochtend gesport heb. Gelukkig krijg ik daar ook de ruimte voor.

@erikhuizenga No kids, maar ik moet voor mijn werk vrij vaak ver en of vroeg weg. Dan kan het voorkomen dat m’n ochtendmomentjes aardig in de knoop raken.

@Marten Thanks voor je schema (en ook wel geruststellende woorden over dat het nooit echt optimaal zal worden). Ik heb best vaak lopen wikken over welk schema of oefeningen ik zou moeten doen, zónder dat het bijvoorbeeld ten koste ging van voetbalprestaties. Plezier voorop stellen werkt inderdaad het beste :slight_smile: Op dit moment ben ik een paar weken bezig met een fullbody schema, met compoundoefeningen als focus. Ik focus op spierconditie en afvallen. Doe daarom meestal 4-6 setjes met 10-12 herhalingen (squats, benchpress, deadlift en overhead press). Ben ik in een uurtje mee klaar. Wanneer merkte jij dat je teveel belastend bezig was? Ik ga zeker even kijken naar de opbouw die je hebt voorgesteld!


#7

Fijn dat je die flexibiliteit hebt in je werk :slight_smile:

Ik denk dat je altijd moet accepteren dat het suboptimaal is. Zelfs topsporters leven vaak in een optimale prestatie-omgeving. Door stress en verplichtingen.

Leuk topic dit trouwens, zorgt voor veel herkenning.

@Jasper hoe ervaar jij dit?


#8

Knap om 6 keer in de week te sporten @Alaberto.
Ik sport in het weekend vaak in teamverband / koppel. Dan valt het erg mee en kan ik goed het maximale er uit halen. Maar in de gym alleen zal mij dat ook niet lukken, al helemaal niet om 7.00u haha.

Succes :muscle::muscle:


#9

Ik heb ook iemand gesproken die was lid van de basic fit en ook vaak op pad. Hij sportte dan vaak op de plek waar hij zijn laatste klant had. Basic fit kan je door het hele land sporten. Misschien is dat een optie voor jou?


#10

Goed om te zien dat je de info probeert te verwerken, het kan een heel gepuzzel zijn, maar als alles goed in balans is kun je zeker stappen maken :slight_smile:

Ik heb soms de neiging om dicht bij of tot muscle failure te gaan, en dat bij teveel trainingen. Als ik de dag erna moet voetballen, voel ik pap in mn benen :stuck_out_tongue: Als je je benen erbij wilt trainen, hou dan rekening met genoeg rust (minimaal een dag tussen been oefeningen en training/wedstrijd) of houd genoeg herhalingen in de tank zodat je niet teveel je spieren belast.
Aan de andere kant merk ik wel dat door mijn sterkere beenspieren ik meer kan hebben. Waar ik vroeger nog wel eens wat kleine spierblessures had (helemaal nu het wat kouder wordt), heb ik daar nu geen last meer van.

Succes!