FIT.nl

Welke stelling/fabel is volgens jou nog niet ontkracht?

Op FIT.nl vind je aardig veel stellingen die ontkracht worden. Er zijn veel fabels in de sport- en voedingswereld.

Nu de vraag aan jou: is er een fabel die nog niet ontkracht of bewezen is, maar volgens jou heel plausibel is?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden!

0 Likes

Dit is nog wel een interessant interview met hoogleraar Martijn Katan over dit onderwerp. Bizar dat hij zelfs haat mails krijgt.

0 Likes

De vastenmethode.
Toevallig lees ik nu een boek van Dr. Ludidi en eerder al eens een boek van Merijn Schoeber hier over gekocht.

Tot nu toe is er weinig bewijs dan dat religieuze mensen (islam, katholiek) dit doen.

0 Likes

Ah ja, goeie!

Vasten wordt weer gezien als het nieuwe wondermiddel. Typisch. Over de gezondheidsvoordelen is nog te weinig bekend + als afslankmethode lijkt het niet effectiever. Zie:

Ik vind IF wel handig om meer ontspanning in je dieet te krijgen. Blijkbaar is het niet echt schadelijk voor je spieropbouw om eens een ochtend of avond niet te eten. De onderzoeken over IF laten zien dat de vetvrije massa vergelijkbaar is met een regulier voedingspatroon. Dit geeft wel meer ontspanning voor de fanatieke krachtsporter die voorheen dacht dat er een strikt anabolic window.

Ook bijzonder dat je een heel boek over zo’n dieet kunt schrijven. Ben heel benieuwd hoe genuanceerd het boek is. :slight_smile:

0 Likes

Wat ik er tot nu toe vanaf weet, gaat het er om hoeveel kcal je naar binnen werkt (met de nodige eiwitten, vezelfs en ga zo maar door). En niet perse om hoeveel maaltijden.

Met andere woorden:

6 x 300 gram van het een en ander.
Of
2 x 900 gram van precies datzelfde.

Ondertussen hoeft je lichaam minder te werken.

Enfin, eerst maar eens de twee boeken goed doorlezen voor dat ik hier de wijsneus ga uithangen.

2 Likes

Dat je kracht en cardio prima kunt combineren. Onder krachtsporters is er zo’n idee dat cardio niet samengaat.

1 Like