FIT.nl

Welke manier van deloaden vinden jullie het beste/fijnste?


#1

@j.vandermark en de rest van het forum.

Wat vind jij/ jullie de beste manier van deloaden?
Denken jullie dan eerder aan het gewicht op alle oefeningen met zeg 20procent verlagen?
Of toch liever de setjes halveren en het gewicht wel het zelfde houden dus ipv bijvoorbeeld 80setjes in de week dan nog maar 40?
Of misschien toch alle setjes doen met het zelfde gewicht alleen ipv 10reps nog maar 5reps te doen?
En doen jullie dit bij alle oefeningen, zowel compound als isolatie?
Wat vinden jullie het beste in deze kwestie?
Benieuwd naar jullie manier van deloaden!!:muscle:t3::muscle:t3:


#2

Leuke vraag :slight_smile:

Je kunt een aantal dingen doen:

  • 1 of 2 rustweken, dit zou ik alleen niet te vaak doen, aangezien je in de ‘groove’ wilt blijven. Ik zou wel eens per jaar een goede lange rustweek/meerdere weken rust nemen om je spieren te laten herstellen van de zware belasting op de pezen en gewrichten (mits je zwaar traint).
  • je RPE in een deload week verlagen naar 5-6RPE en het gewicht naar beneden schroeven.
  • het tweede punt in combinatie met minder oefeningen
  • het 2de en in combinatie met andere oefeningen/isolatieoefeningen die minder belastend zijn om wat mentale en fysieke uitdaging te bieden. Wel een lagere intensiteit.

Dit zou ik niet doen, maar echt het gewicht verlagen.

Maar uiteindelijk moet je iets doen wat je leuk vindt en wat voor jou goed voelt. Het is altijd even zoeken wat werkt.


#3

@j.vandermark bedankt voor je antwoord.
Welke van bovenstaande pas jij zelf toe?
En hoevaak pas je dit toe, eens in de 4 weken of anders?


#4

Ik varieer tussen de 3, soms even totale rust, soms minder volume en altijd lagere intensiteit.

Meestal na 4-6 weken.


#5

Thnx voor je antwoord!!


#6

Die 1-2 weken rust per jaar gaat vanzelf, meeste mensen zijn toch wel minstens 1x per jaar ziek(jes), zeker als je veel sport.