FIT.nl

Wel/geen cheatday

En daar kom ik weer…
Zit me gewoon even teveel af te vragen op het moment en kon het hier niet vinden…
Ik hoor/lees vaak wisselende dingen over het inplannen van een cheatday… hoe denken jullie daarover?

Leuke vraag! Iets waar veel mensen mee zitten :slight_smile:

@erikhuizenga heeft er een interessant artikel geschreven: https://www.fit.nl/afvallen/cheat-meals

Laat je weten wat je er van vindt?

Ik eet gewoon iedere dag iets wat ik lekker vind. Gezond of ongezond.

Ik eet volgens een schema en daarnaast geef ik mezelf ruimte om elke dag één stukje te eten wat daar niet in hoort. Dat is de ene keer een handje chips en de andere keer een koekje of dan weer een stukje chocolade.

Geen grote porties. Gewoon een klein stukje of een klein handje.
Op deze manier kan ik mijn schema heel goed volhouden en ik merk dat het effect heeft.

in de afgelopen periode heb ik hard getraind en ik zie mijn lichaam sterker en fitter worden.

Dat klinkt inderdaad ook super handig!
Ben alleen bang dat de porties dan een beetje te groot worden (alles of niets denkertje haha)
Fijn je lichaam zo te zien veranderen!

Inderdaad wel interessant om het op die manier te bekijken…
Ik was ook bezig met het bedenken van beloningen waarbij ik altijd snel uitkwam op iets met eten… weer een eye opener dat het anders meer een schema is voor de korte termijn om dingen te bereiken (met ‘verboden’ dingen) ipv een gezondere leefstijl… toch maar kleinere stapjes en bijv. 2 blokjes pure chocola af en toe dan een hele cheatdag…

HI Myrthe,

Het is inderdaad dat de manier hoe je tegen bepaald gedrag aankijkt bijv ik mag het eigenlijk niet of alles of niets denken er voor kan zorgen dat je vervolgens te veel eet (als je in je eigen ogen hebt gezondigd). Ik zou er dan ook op een andere manier naar kijken. Wat ook in dat artikel staat beschreven. Het kan zijn dat je nog wel een aantal keren in deze valkuil trapt, maar vaak oefenen helpt :slight_smile:

Wil je ons laten weten of dat helpt?

Ben je met alles een alles of niets denker, of alleen bij voeding/training? :slight_smile: Volgens mij is het heel herkenbaar voor heel veel mensen, maar wel de moeite waard om mee aan de slag te gaan.

Ik doe zelf nooit echt cheat days. Of tenminste, ik noem ze niet zo. Ik houd eigenlijk elke dag wel ruimte voor ‘iets’ door altijd eerst m’n eiwitdoel te halen. De ene keer eet ik dan gewoon een banaan, de andere keer chocola - net waar ik zin in heb.

Echte cheat days/meals heb ik in theorie ook wel, maar zo zal ik ze nooit noemen. Ik ben dan gewoon gezellig uit eten, of naar een high tea, of noem het maar op. Voor mij niet per se een cheat, maar gewoon een dag/maaltijd waarop het halen van m’n normale voedingsdoelen niet handig/haalbaar is en het dus weinig nut heeft me er druk om te maken. Door het zo te zien, krijg ik ook geen gedachten als ‘oh vandaag mag het dus nu kan ik er maar het beste optimaal gebruik van maken’. En is het makkelijker om gewoon te eten waar ik trek in heb, tot je geen trek meer heb :slight_smile:

Ik doe er zelf niet aan, een bak magere kwark met aardbeien of een simpele pannekoek van wat bloem en eieren en fruit doet het prima bij me als een soort “beloning”. En dat past ook nog heel goed in mijn voedingsplan.

Hoi
Als ik bijvoorbeeld uiteten ga dan zorg ik ervoor dat ik op die dag minder calorieën binnenkrijgt. Hierdoor kan ik toch wat lekkers nemen.
Maar als ik bijvoorbeeld ongepland uit eten ga dan zorg ik ervoor dat ik een salade bestel. En als toetje neem ik een cappuccino.

Ben bang met veel dingen wel alles of niets haha.
Bedankt voor je reactie! Lijkt me indd superhandig hoe jij het doet en vooral het idee van nu moet ik ervan profiteren weg te halen en tussendoor te genieten. Toch wat meer per dag leven dan per week denk ik zo (deze dag even niet haalbaar ipv de hele week gelijk niet haalbaar).

Knap als je die salade zo kunt bestellen! Dat is vaak mijn voornemen maar wil niet altijd lukken haha.

En andere ‘verstandige keuzes’ om het zo maar even te zeggen, anders dan salades? Dingen die je wél zou bestellen?

In mijn geval bijvoorbeeld: salade als lunch vind ik lekker, maar doet het 's avonds niet voor mij. Dus kies ik 's avonds meestal bijv. voor biefstuk, kip of gegrilde vis. En dat voelt ook niet per se als ‘gezond kiezen’, maar gewoon als lekker eten :blush:

lekker stukje zalm mmm