FIT.nl

Weer trainen na break/vakantie


#1

Ik ben even benieuwd. Hoe pakken jullie je trainingen weer op na een break van 2 - 4 weken door bijv. vakantie?

Ik heb gisteravond m’n eerste training gedaan na 12 dagen en ik kom vandaag om van de spierpijn :sweat_smile: Zelfde schema als altijd en normaal gesproken heb ik niet of nauwelijks last de volgende dag(en). Gewicht per oefening was na de vakantie iets minder dan ervoor, maar met minder gewicht wel gewoon op m’n max kunnen van gisteren getraind.

Dus: wat is jullie aanpak? Eerste training(en) rustiger aan, of gewoon vol erin met zoveel als je aankan na die paar weken rust? En ook altijd meer spierpijn dan normaal gesproken daarna, of juist helemaal niet?


#2

Interessant punt :slight_smile:

Als het zich voordoet probeer ik niet gelijk volgas te gaan. Maar toch een passende trainingsopbouw te pakken. Ondanks toch wel meer spierpijn.

Zelfs met een nieuwe trainingscyclus heb ik aan het begin van de cyclus meer spierpijn, terwijl het gewicht vaak wel meer dan 10kg lichter is dan aan het einde van de cyclus. Kortom je bouwt een soort van belastbaarheid/tolerantie op.

Deze moet je als je terug bent van je vakantie weer opbouwen. Hetzelfde geldt voor andere rep ranges trouwens. Die kunnen je ook flink naar de ‘kloten’ helpen.


#3

Ik bouw het altijd rustig op. Ik merk dat ik altijd er wel weer in moet komen. Vooral mentaal ook. Maar na 1 training zit ik er vaak wel weer in.


#4

En wat is voor jullie dan rustig/passend opbouwen @erikhuizenga @j.vandermark? :slight_smile: 20% onder je normale gewicht? Minder reps? Eens kijken of ik m’n volgende post-vakantie een beetje ongeschonden door kan komen met jullie tips en aanpak… :wink:


#5

Hoi Kim,

Goede vraag. Ik zorg dan dat ik nog 5-6 herhalingen overhoud per set in plaats van 2-3 herhalingen. Hiermee ga ik niet heel diep. Soms doe ik de eerste workout ook wat minder oefeningen dan normaal.