FIT.nl

Weer beginnen met kracht training

Hallo ik ben tijdje gestopt met training. Nu wil ik weer rustig beginnen, maar weet niet zo goed met hoe veel kilo dumbels je het beste kan starten , om weer op gang te komen

Ik zou een dumbell pakken waar je minimaal 10reps mee kan doen met de juiste vorm en vanuit daar opbouwen in reps of gewicht.

1 like

A bedankt voor advies. Dus beste is om te starten met bijvoorbeeld 10 kilo.

1 like

Dat ligt aan de oefening. Soms kan het wat zwaarder. Soms wat lichter. Wat @Omerta aangeeft is dat hij zegt 10 herhalingen. Dat is wat anders dan 10 kilo.

Wil je echt goed advies. Neem dan een personal coach in de hand die jou 1 op 1 helpt.

1 like

Ja ik snap wat hij bedoelt, maar ik wil niet gelijk te zwaar beginnen vandaar. Bedankt voor de tip!

3 likes

@bob39 welkom! Ik merk dat ik vaak weinig zin heb in sporten als ik een tijd niet heb gesport (komt niet vaak voor, maar ik had dat bijvoorbeeld 1.5 jaar geleden op reis in Bali). Alsof je de fijne stofjes mist. Wat ik dan vaak doe is de lat laag leg leggen. Eerst 1 oefening per spiergroep met weinig gewicht en nog genoeg herhalingen overhouden in de tank. Of desnoods maar 2-3 oefeningen in totaal met weinig gewicht. Als ik dan vaak 1 keer ben geweest of eenmaal bezig ben komt de drive en motivatie weer :slight_smile: Het is wel belangrijk om rustig op te bouwen.

Daarnaast helpt ritme helpt heel goed. Alsof je lichaam je dan een handje mee helpt door je een gevoel van beloning te geven.

1 like

Kijk dank voor de tip . Het komt inderdaad ook door motivatie. Ik wil wel wel , maar omdat thuis ook niemand wat doet word je mee getrokken in die negatieve spiraal. En dan denk je ach ga morgen wel

@bob39 Dan kan jij het mooi doorbreken en hun inspireren. Een eerste doel is bijv. je tas inpakken, tweede doel er heen fietsen en 1 oefening doen. Ik weet wss zeker dat je na 1 oefening denkt ik ben er nu toch al. En je bent niet de enige die hier last van heeft. Als ik nu 2 weken stop met krachttraining of cardio, dan krijg ik ook dat geen zin gevoel (uitzondering voor squash voetbal, want dat vind ik echt leuk ). Maar regelmaat helpt vaak en dan komt dat beloningsgevoel. Daarnaast hoef je niet perse aan krachtsport te doen. Je kunt ook iets kiezen wat je leuk vindt.

2 likes

Zeker ben ook weer begonnen. Is er een tip om sqats goed te doen , heb nog steeds het gevoel dat ik dat niet goed doe

Laat iemand met verstand er van met je mee kijken.

1 like

@bob39 het is inderdaad slim om iemand er naar te laten kijken.

1 like