FIT.nl

Wat zijn jullie vuist/gedragsregels wat betreft snacken en gezond eten?

Veel mensen gaan graag op dieet omdat een dieet precies verteld wanneer je wat moet eten. Dit geeft houvast.

Maar helaas werken diëten vaak niet op langere termijn. Ik ben wel benieuwd hoe jullie (zonder een voorgekauwd dieet) ervoor zorgen dat je balans houdt. Wat zijn jullie vuistregels?

Voorbeeld vuistregel: Alleen op zaterdagavond drink ik 2 glazen wijn.

#permabulk :joy:

Alles wat ik eet moet op zn minst lekker zijn en liefst heerlijk. Ik snap niet helemaal dat afvallen/dieet/geichtsbeheersing etc wordt geassocieerd met afzien. Alsof alles wat je dan ‘mag’ eten minder lekker is. Dus mijn vuistregel is: als iets niet heel erg lekker is, eet het dan niet.

Er zijn idd genoeg gezonde dingen die ook lekker zijn. Dat is wel iets om blij mee te zijn :slight_smile:

Ik probeer 1x per week een avond te “zondigen” maar dan ook met mate, bijv. met pure chocolade of een rode wijn. Dit motiveert mij om het de rest van de week vol te houden zonder terug te vallen in een vreetbuit of iets wat daarop lijkt. Verder eet ik alles en ik onthoud me niet van ongezonde dingen, ook frietjes eten wij hier met het gezin, alleen in de oven ipv het frituurvet.

Dat klinkt als een gezonde balans! Hoe heb je deze gevonden? Is dat altijd al zo geweest?

Nee, dit was niet altijd zo! Ook door te leren en vallen en opstaan. Toen mijn vrouw en ik besloten aan onszelf te gaan werken hebben we deze “cheatday”/avond erin verwerkt als een stukje motivatie/beloning. Het klinkt gek maar het werkt wel!:grin:

Ik eet 7 dagen strak en geplanned en de 8’ste dag dan eet ik iets ongezonders of iets wat ik heel erg lekker vind.
Pizza, patat, kapsalon, oid… Ik hou het dan wel bij één maaltijd.

Doordat ik het steeds op de 8’ste dag doe verschuift het elke week waardoor geen week dus hetzelfde is.

Ik neem 2, soms 3 wat minder voedzame snacks (kwart zak chips, halve reep chocola) per week ongeveer. Verder houd ik mee aan een vast patroon waarbinnen ik varieer. Dit zijn hardnekkige gezonde gewoontes, want in Bali koste me in het begin wel wat weerstand om geen kwark en volkorenbrood te eten. :joy: