FIT.nl

Wat zijn jouw grootste twijfels over voeding?


#1

Ik vroeg me af welke twijfels jij over voeding hebt. Zijn er onderwerpen die je bijvoorbeeld niet helder vindt en graag wat meer over wilt weten?


#2

Ik zou heel graag meer willen weten over de verschillende soorten suikers en zoetstoffen, wat de effecten daarvan zijn op de bloedsuikerspiegel en wat dus goede vervangers zijn voor gewone suiker.


#3

Goede vraag!

Heb je diabetes?

Voor een gezond individu is het niet heel relevant om je druk te maken over het effect van suiker op je bloedsuikerspiegel. Het gaat meer omdat je niet te veel eet (meer calorieën dan je nodig hebt). Het is aan te raden om de hoeveelheid toegevoegde suikers niet structureel hoger te hebben dan 25 gram per dag.

Het effect van suikervervangers op je bloedsuikerspiegel is wel wat onderzocht, en heeft wel invloed op je insuline-afgifte, maar de vraag is hoe relevant het is. Misschien vind @Neekesmit1992 het wel interessant om dit te onderzoeken?

De meeste zoetstoffen zijn niet ongezond bij matige consumptie. Stevia is een relatief gezonde optie.

Wij raden het aan om zoveel mogelijk onbewerkt te eten. Hierdoor krijg je over het algemeen minder suikers en zoetstoffen binnen.


#4

Hi Malinya,

Ik heb eerder een artikel geschreven over verschillende soorten suiker. De conclusie was dat ze in je lichaam vrijwel hetzelfde doen. Het heeft dus geen nu om suiker te vervangen door kokosbloesemsuiker of bijvoorbeeld honing. Zoetstoffen zijn te verdelen in verschillende soorten waarvan sommige wel energie leveren en andere in zo’n kleine hoeveelheid worden gebruikt dat ze geen energie gebruiken. Betekent niet dat je onbeperkt aan de zoetstoffen moet gaan uiteraard. Maar met mate moet dit gewoon kunnen.

Mijn advies is vooral zoals Jeroen ook zegt. Wij raden het aan om zoveel mogelijk onbewerkt te eten. Hierdoor krijg je over het algemeen minder suikers en zoetstoffen binnen. en aanvullend hierop, ook waarschijnlijk meer belangrijke voedingsstoffen :slight_smile:


#5

Bedankt voor de informatie.
Ik denk er over, omdat ik merk dat ik gevoelig ben voor suiker. Omdat ik mezelf toch af en toe wat lekkers wil gunnen, dacht ik erover om zelf te bakken, koeken of eens een gebakje, al is het maar op een verjaardag! Daarom wilde ik wat meer achtergrond hebben. Een ander soort suiker zal dus weinig uit halen voor mij, maar bakken met een zoetstof zou wel kunnen.


#6

Mm, weet je dit zeker? Ik zou dit eerst vast laten stellen, voordat je een uitspraak doet. Mogelijk is het wel niet het geval.


#7

Wil graag duidelijkheid over brood pasta en rijst moet ik deze nu schrappen of kan ik gewoon doorgaan met dit te eten als ok op gewicht wil blijven?


#8

Ik ben benieuwd waardoor je twijfelt. Wij raden het namelijk wel aan om brood, pasta en rijst te eten.

Ik raad je aan om dit artikel door te nemen


#9

Ik zou graag meer willen weten of duidelijkheid willen krijgen over noten en de vetten die je er mee binnen krijgt.

Ik pak per dag een handje (35gram) gemengde noten, maar zie aan mijn macro’s dat mijn vetten hiermee omhoog schieten.
Maar ik dacht juist dat noten gezond waren en zeker om de snaaitrek even te stillen.

Moet ik nu stoppen met de noten?


#10

Nee hoor :slight_smile:

Zolang je calorie-inname op orde blijft, lekker noten eten! Eet er alleen niet te veel van, de calorieën schieten al snel omhoog.


#11

@j.vandermark
Thanks voor je antwoord.
Ik ben daar toen mee begonnen idd om mijn calorieën mee aan te vullen en heb die gewoonte doorgezet.
Maar zag van de week mijn vetten ermee omhoog schieten.

Gewoon lekker blijven doen dus😊


#12

Yes! Maar zoals met alles geldt niet ‘te veel’! Klein handje noten is prima! Als je doelgericht wilt aankomen is het trouwens prima om meer noten te eten.

Uitzonderingen van de te veel regel zijn: tevreden & tequila :stuck_out_tongue_winking_eye:


#13

:joy:
Tequila, tot je er een keer zo belachelijk ziek van wordt dat je er van genezen bent :unamused:

Ja het is een beetje een ritueel geworden wat begonnen is toen ik niet aan mijn calorieeen kwam… langs de aanrecht lopen en een handje pakken.
Klein handje is precies 35 gram bij mij, dus het is niet echt overdaad. Ik zit nu iets onder mijn calorieverbruik, dus meer dan dit wordt het niet.

Zag gisteren bij de way jullie recepten op de site, maar daar staan hoop lekkere dingen tussen zeg! Top :ok_hand:


#14

Hai! Ik zou de noten inname iets verminderen. Het is ook van toepassing wat voor noten je eet. Ik eet zelf ongebrande ongezouten notenmix (cashew, Braziliaanse en amandels) 20/25 gram per dag. Track je jouw eten? Dan kan je precies zien hoe veel vet je mag en of je tot jouw maximimale kcal zit


#15

@Merrr
Ik track inderdaad mijn eten.
Zo om de zoveel tijd check ik een week lang hoe het gaat met de macro’s.
Ik blijf nog wel binnen mijn vetten, maar ‘schrok’ min of meer van de piek die hij gaf in de noten.

Ik pak zelf ook de ongebrande mix.
Voorheen met rozijnen voor de calorieën, masr nu enkel de noten ongebrand en ongezout.


#16

Of ik er genoeg vitamines uit haal.
Daarom laat ik elk jaar mijn bloed prikken.
Vanochtend weer 5 buizen bloed afgestaan en dan vrijdag de uitslag.
Ik ben benieuwd…

De waardes die nu uit een broccoli komen wijken enorm af van de waardes uit bijvoorbeeld de jaren 70.


#17

Dat is nog maar de vraag. :slight_smile:

Zie: https://www.fit.nl/voeding/minder-voedingsstoffen


#18

Ik vond dit wel een nuttige stukje over voeding, misschien hebben jullie hier wat aan https://anabolenwereld.nl/voeding/

Gr, Jason


#19

Ik snap niet zo goed hoe het nou komt dat ik super veel kan eten en moeite heb met aankomen. Terwijl anderen bij een hapje te veel al aankomen. Soms zijn de verschillen echt heel groot. Is dit nou iets genetisch? Wat is het verschil


#20

Interessante vraag @erikeems

Ik vond dit colllege (https://www.sg.uu.nl/video/2013/03/dik-dikker-dikst). Hier legt de onderzoeker uit, hoe het verschil (resistant staat voor weinig genetische aanleg en prone staat voor veel genetische aanleg). Je ziet dat zowel mensen als weinig als met veel aanleg 100 jaar geleden weinig moeite hadden om op een gezond BMI te blijven.

Maar in de huidige dikmakende omgeving maken volgens hem bepaalde bepaalde genen je waarschijnlijk nog meer kwetsbaar om aan te komen (je ziet dat zwart wolkje een soort skischans wordt) In dit college legt hij uit dat dit vooral te maken heeft met dat sommige het lastiger vinden op honger en verzadiging te eten (ze zitten niet snel vol). Ze kunnen meer eten dan ze nodig hebben om op gewicht te blijven. Een efficiëntere stofwisseling is vaak niet het geval.

Hier vind je het college: https://www.sg.uu.nl/video/2013/03/dik-dikker-dikst