FIT.nl

Wat is jouw favoriete vleesvervanger?

Gister hadden wij een vegan BBQ met team FIT.nl :smiley:

Super lekker & veel vleesvervangers getest.

Maar de Bonenburger van Hak was echt de favo :smiley:

Ik ben wel benieuwd. Wat is jouw favo vleesvervanger?

De linzenburger van de Jumbo! <3 393661-322921-jumbo-veggie-chef-linzen-burger-400

De nieuwe Biefstukc van Vivera is ook epic, doet niet onder voor een echt tartaartje

Weer inspiratie voor nieuwe recepten :slight_smile: Thanks voor het delen

Mijn favoriete vleesvervanger is vis :wink:

In bepaalde gerechten vind ik Vega gehakt net zo lekker als gewoon gehakt! Verder zijn van die vegetarische rondo’s ook lekker, maar minder gezond door de kaas denk ik.

Sojabrokjes (gedroogd), zelfgemaakte seitan, tofu en tempeh vind ik altijd geweldig!

tempeh is geweldig inderdaad! zeker met sojasaus erover <3

Ik vind de diepvries visvrije tonijn van de Vegetarische slager erg lekker.
Ook de lupine kroketten van de Vegetarische slager zijn een aanrader.

Van de Vegan burgers vind ik de burger van Garden Gourmet erg lekker.

Ook lekker is de burger van So Fish.

Kip… een van de beste vleesvervangers voor rund :stuck_out_tongue: sorry, ik heb nog een beetje moeite met geen vlees eten maar hoorde dat een eerste goeie stap kip i.p.v. rund eten is. Beide niet heel goed voor dier en milieu maar al Eem kleine stap.

Volgende stap… iets minder kip eten

Herkenbaar @Erikeems.
Aanrader, vervang je vlees niet. Maar maak goede gerechten zonder vlees. Bijvoorbeeld curry is uitstekend te maken en erg lekker! Sajourbonen, lasagne of pasta. Bijna alle oosterse gerechten kan je goed zonder vlees maken.

Ultieme gerecht zonder vlees: Pannenkoeken ^^

Eens! Geniet gewoon van een lekker stukjes vlees. Laat het gewoon wat vaker weg. Zoals @RikM zegt, er zijn zóveel vleesvrije gerechten waarvan je kan genieten. Mijn favoriet als vleesvanger zijn kikkererwten; roosteren die hap en genieten maar!

Zelf ben ik ook geen vegetariër. Wel ben ik steeds meer bewust van de milieuimpact van verschillende soorten voeding. Ik eet nu eigenlijk alleen rood / bewerkt vlees bij hoge uitzondering. Veel meer vis dan eerst (let op herkomst!) en 2-3 keer in de week een complete vega dag. De dagen dat ik vis/vlees eet, eet ik ook geen hele grote porties.

Een hele mooie eerste stap, en mijn eigen motto: Up the quality, down the quantity. Lukt me prima zo :slight_smile:

Voor inspiratie is het handig om niet-Westerse gerechten op te zoeken. Als je je er eens in verdiept is eigenlijk alleen Europa en Noord-Amerika gedomineerd door vlees qua maaltijden.

Klopt helemaal! Ik zeg altijd: Jezelf sowieso niks gaan ontzeggen, want dan heb je er alleen maar meer zin in.

Ik marineer het vaak in de soya saus, limoensap en wat currypasta/kruiden. Daarna in een gloeiend hete grillpan voor een lekker krokant korstje en grill smaak. Ook gerookte tempeh is awesome!

Hier ook groot tempeh fan, en het is heel gezond :muscle:

Ik ga er ook maar eens mee experimenteren.
Elke dins- en donderdag eet ik rundergehakt bij mij rijst.

Ik zoek een alternatief voor het gehakt, omdat dit die dagen de grootste bron van vetten is.
Ik ga mij wagen aan Vivera Kruimgehakt.
Als het niet te nassen is kan ik in ieder geval @LauraL de schuld geven.

Wat tof! Wat is je motivatie om dat te doen?

Ik ben een echte vleeseter.
Altijd al geweest.
Ik heb elke dag wel meerdere stukken op het bord.
Nu is dit het laatste jaar enkel nog kip/kalkoen en rundergehakt. (Wat al een opgave is voor mij want varken is echt mijn verslaving :sweat_smile:)

Ik ben zo dol op vlees dat ik mij niet voor kan stellen ooit zonder te leven.
Maar omdat ik het “zonde vind” al mijn dagelijkse vetten op te maken aan gehakt ga ik de vervanger eten, op 3 andere dagen gevogelte en 1 dag niks.

Dus van 7 dagen vlees naar 3.
Kijken hoe ik daar op ga… Gewoon nieuwsgierig.

Sojabrokken (online, bij de toko of reform zaken) zijn een goed alternatief in dat geval. In principe zijn al die vega kruimgehakt opties allemaal op basis hiervan. Het nadeel van die producten vind ik dat ze ontzettend duur zijn en vaak veeeel te zout. De sojabrokken koop ik per 200 gram gedroogd bij de toko. Hier haal je toch al makkelijk 6-8 porties uit (ligt er natuurlijk aan hoeveel je eet). Het voordeel hiervan is, is dat je ze eerst moet overgieten met kokend water. Doe je dit met een smaakvolle bouillon, specerijen of een kruidenmix/pasta, dan bepaal je je eigen smaak en kan het elke keer ook weer anders smaken.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om de brokjes in een saus mee te stoven. Het is ook een geweldig basis ingredient voor andere dingen. Wanneer ze geweld zijn, kun je ze makkelijk fijndraaien in de keukenmachine en er burgers, balletjes of köfte van maken bijvoorbeeld.

Hieronder een link naar verschillende soorten hiervan:

De naam klinkt niet echt appetijtelijk. Klinkt meer als krachtvoer voor honden. Dat doet de vegetarische slager toch beter qua marketing.

Ziet er wel lekker uit, dus ga het eens proberen :+1:

Sorry voor mij geen vleesvervangers
Wel geprobeerd maar voor mij gewoon een goed stuk vlees
Daar kan geen vleesvanger tegen op
Ik eet 5 keer vlees en twee keer vis per week
Tot dat er echt een goede vervangers is