FIT.nl

Wat is intuïtief eten en waarom is het belangrijk?

Je voeding loggen in een app wordt steeds populairder. En niet voor niets: het geeft je waardevolle inzichten. Je weet bijvoorbeeld beter hoeveel eiwitten, vetten, koolhydraten en calorieën bepaalde producten bevatten. Maar het loggen van voeding kan ook doorslaan in een obsessie. Dat pleit dan weer meer voor eten op gevoel, oftewel intuïtief eten.

In dit artikel over intuïtief eten legt coach @erikhuizenga uit hoe je je een ontspannen relatie met voeding behoudt en toch aan je doelen kunt werken.

3 likes

Toen ik begon met trainen was ik best dwangmatig met eten bezig. Vooral ook omdat ik dacht dat je perse om de 2-3 uur moest eten, omdat ik bang was om spiermassa kwijt te raken. Dat loslaten en meer op mijn gevoel eten met een andere minset heeft hierbij geholpen. Ik eet nu nog steeds gestructureerd, maar niet vanuit de gedachten dat ik bang ben om iets te verliezen, maar ik ben meer gemotiveerd om te kijken wat ik kan opbouwen. Hoogleraar Nico van Yperen noemt dat vermijddoel versus streefdoelen

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

2 likes

Ik vind het knap als je dat zonder moeite af gaat en alsnog je doelen bereikt. Mij helpt het juist om te loggen zodat ik kan inzien wat ik heb gegeten, of ik tekort kom of juist een overschot heb.

Meestal als ik een maand normaal / intuïtief eet is mijn voeding niet meer optimaal. Dit is opzich niet een ramp uiteraard, maar helpt niet altijd met afvallen / aankomen. Zeker als ik 's avonds niks doe kan ik gerust 5 boterhammen, 2 bakken kwark, een handje pinda’s en nog wat chocola naar binnen werken op intuïtie, hehe.

Obsessief loggen en eten is ook niet gezond uiteraard.
Hoe pakken jullie dat aan?

1 like

Goede vraag RikM,

Interessant hoe dit bij jou zo verschilt in vergelijking bij mij. Heb je het idee dat als je op gewicht wilt blijven een lichte vorm van honger moet hebben? Zou je dat eens bij willen houden.

Hoe vol zit je voor een maaltijd (schaal 1 op 10) en hoe vol zit je na de maaltijd. En als je dan nog eet wat je aangaft probeert dat eens heel mindful te doen. Bij hoeveel boterhammen zit je eigenlijk al wel vol dat je honger is gestild. Ik denk dat je hiermee ook nieuwe eetgewoontes kunt creëren die helpen om je gevoel beter af te stemmen op de calorie-inname.

2 likes

Kun je niet concrete eetregels met jezelf opstellen? :slight_smile:

Ik denk dat je wel weet dat je te veel hebt gegeten toch?

Misschien meer richtlijnen opstellen met jezelf wat wel en niet kan?

1 like

Uiteraard, ik weet wel precies wat ik nodig heb en heb wel richtlijnen in wat ik wel/niet moet eten.

Niet zozeer dat ik honger moet hebben om op gewicht te blijven, meer dat ik vaak snel “trek/behoefte” heb aan eten na een maaltijd. Een uur na het avondeten is mijn volle gevoel al weer ver weg.

Overigens heb ik dit eigenlijk alleen 's avonds, overdag heb ik weinig behoefte aan eten. En wanneer ik laat eet (na bijv. sport), gaat het snel beter.

Ik moet er dus goed op letten dat ik niet teveel vanuit mijn honger/trek gevoel ga eten.

Zijn er anderen die dit herkennen?

2 likes

Hoi Rik,

Je bedoelt dat je na een maaltijd eerst nog trek hebt, maar die na een uur weg gaat? En je bedoelt da thet geen honger (rammelende maag), maar meer zin is?

1 like

Nee, andersom juist. Na een maaltijd zit ik vol, maar na een uur is dat volle gevoel weg en krijg ik weer trek.
Nu ik actief bezig ben met voeding, sport en gezond leven is het niet een probleem. Vaak gaat het mis als ik hier niet meer actief mee bezig ben.

En als je dan daar niet aan toegeeft dan zakt dat ook weer weg?

Redelijk, water drinken werkt vaak wel goed. Meestal beperk ik het tot een bak kwark oid. Iets wat nog binnen de macro’s past.
Al niet te min, ik moet een beetje oppassen met puur op gevoel eten. :slight_smile:

4 likes

@j.vandermark, ik ben me aan het verdiepen in intuitief eten en vind het heel interessant, omdat ik ook het idee heb dat mijzelf restricties opleggen juist leidt tot ongezonder eten en meer eetbuien. Weet jij hoe lang het duurt voor je een wat ontspanner manier met eten kan opbouwen? Hoe pak je het practisch aan? Los van de zeven tips die je al hebt gegeven. Ik vind het vooral lastig overdag toe te geven aan hongergevoel, waardoor ik miss s avonds juist te veel honger heb en doorsla. Heb je verder goede nederlandstalige literatuur over ddit onderwerp? In de bieb kan ik nog niet zoveel vinden.

2 likes

Goede vraag.

Ik denk dat bovenstaande het pijnpunt illustreert. Je zoekt naar een gevoel van controle naar informatie om het aan te pakken. Begrijpelijk.

Maar intuïtief eten is dus op gevoel, waarbij je een aantal richtlijnen in je hoofd hebt die je gebruikt. De handige tips die @erikhuizenga heeft gegeven in het artikel helpen daarbij.

Wat zou je hier als tip aan jezelf geven? Wat zou een goede oplossing zijn voor hetgeen wat je beschrijft?

1 like

@patroklos goed dat je hier zo mee bezig bent. Goede vraag, je zou het boek mindful afvallen van Joanne Kortink kunnen lezen. Het is gericht op mindfulness en het leert je (negatieve) gedachten te herkennen en mee om te gaan en om beter naar je lichaam te luisteren

@erikhuizenga liever geen boek over afvallen :(. Dat moet ik juist niet en triggert te veel voor ongezond gedrag.

Frida

@patroklos dat snap ik, maar dat is het uitgangsprincipe van het boek ook om een gezonde relatie met eten op te bouwen.

1 like

Ja absoluut! Eten vanuit trek komt erg vaak voor en ik doe dat ook wel eens. Ik drink vooral erg veel water om het trekgevoel te verminderen. Lukt me niet altijd trouwens.

Ik heb een tijd lang obsessief mn kcal bijgehouden maar dat brak me op een moment gewoon op. Ik werd gek van alle cijfers en ben er grotendeels mee gestopt.
Ik weet globaal wat ik eet en ik weet ook dat dit mn progressie kan beinvloeden.

2 likes