FIT.nl

Wat is het verschil tussen de good morning en deadlift?

Een vraag die ik vaak krijg is: wat is het verschil tussen een goodmorning en een deadlift exact in Biomechanica ?

1 like

Leuke vraag.

Samengevat: bij de good morning leg je meer de nadruk op isolatie van de hamstrings.

Bij de deadlift helpen je quadriceps, billen, core en bovenrug harder mee om de neutrale positie vast te houden.

Door het statische karakter van de good morning heb je ook een meer stabiliserende functie van de onderrug, bovenrug en core. Deze spieren zijn ook betrokken bij de deadlift maar dan met een meer actieve rol.

1 like

Bedankt Jeroen,

Super bedankt, maar is de deadlift ook niet meer heup dominant is + dat de last onder je schouders hangt en bij een goodmorning meer in je nek ligt? Ook dat je met een deadlift een hogere last kunt uitvoeren ?

Groetjes en bedankt voor je tijd en antwoord

1 like

1 ding is zeker, met de deadlift kan je veel meer gewicht pakken als de good morning.
Als ik good morning zou moeten uitvoeren met 200kg dan ben ik bang dat ik nooit meer kan lopen.

2 likes

Interessante gedachte.

Ik denk dat een deadlift niet meer heupdominant is. Maar het gewicht zit verder van je middelpunt af. De lastarm van je hefboom is langer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom. Hierdoor ben je instaat om minder te tillen met de good morning.

De bewegingshoek van de good morning is mogelijk zelfs wel groter dan die van de deadlift, waardoor je zou kunnen stellen dat de goodmorning meer heupdominant is.