FIT.nl

Wat is het beste? Splitschema of full body?

Ik heb altijd gebruik gemaakt van apparaten bij krachttraining, maar vandaag ben ik toch eens met de losse gewichten aan de slag gegaan samen met een vriend die dat wel vaker gedaan heeft en mij dus hielp. Hij vindt dat je beter kan trainen met losse gewichten, en inderdaad ik heb hier een veel beter gevoel bij! We hebben alleen armen gedaan en hij zei dat je het beste 1x per week een lichaamsgroep kan trainen in plaats van 3x per week alles. Dus ik vroeg mij af: kan je beter 3x per week trainen en dan per training focussen op 1 lichaamsgroep (buik en borst, armen en benen) of 3x per week alles trainen, maar dan minder uitgebreid?

1 like

Leuk dat je met losse gewichten traint en hier voldoening uithaalt.

Goede vraag! Hier is geen absoluut antwoord (als in ja of nee) op te geven.

Het heeft veel context nodig. Daarom raad ik je aan om dit artikel eerst door te nemen:

1 like

@AF1900CA Snap je vraag. Het is inderdaad niet zwart/wit zoals Jeroen ook zegt.Maar over het algemeen boeken mensen de meeste progressie als ze de spieren 2-3 keer belasten.
Er zijn dan verschillende mogelijkheden zoals een fullbody of een split (upper/lower body. Afhankelijkvan op welke dagen je traint. OP welke dagen train je?

1 like