FIT.nl

Wat het verschil is tussen de termen

Wat is volgens jullie het verschil tussen:

Alternatief conditioneren en compensatie gedrag?

Als ik het boek van FitvakB mag geloven, is alternatief conditioneren: vanavond lekker uit eten, morgenochtend gaan hardlopen.

Compensatie gedrag: vanavond naar de mac, te veel calorieën eten. Om deze calorieën te compenseren ga ik morgenochtend hardlopen

@KKC van alternatief conditioneren heb ik niet eerder gehoord.

Compensatie gedrag kan zijn ik heb zo hard gesport nu verdien ik wel een lekker stuk chocola…

Conditioneren heeft te maken met dat je lichaam een respons koppelt aan een stimuli. Stel je je voelt je verdrietig (stimuli) en je bent geneigd om chocola te eten dan levert dat kortstondig een lekker gevoel op (respons). Doe je dit een aantal keer (chocola eten als je je verdrietig voelt) dan kan je bij het verdrietig voelen zin krijgen in chocola. Hiermee treedt er een conditionering op.

Alternatief conditioneren zou dan wellicht kunnen zijn dat je bijvoorbeeld geen chocola eet, maar een vriendin/vriend opbelt of gaat mediteren. Je vervangt het disfunctionele gedrag (chocola eten) voor een alternatief dat niet strijkt met je doelen (om gezonder te eten/afvallen etc.), maar je op langere termijn verder helpt.

3 likes

Mooi helder en duidelijk uit gelegd!!

1 like

Goede uitleg, hier kan ik wat mee. Thx!

1 like