FIT.nl

Wat gebeurt er bij een te veel aan macronutriënten?


#1

Hi!

Ik track al een lange tijd mijn voeding via Myfitnesspal.
Echter, ik merk dat ik mijzelf vooral richt op mijn kcalinname en dat de verdeling tussen de macronutriënten nog wel eens uit balans is.

Zo heb ik vaak een te hoge inname qua vetten, eiwitten en suikers.
Nu las ik op instagram dat bij een te hoge inname van koolhydraten en vetten er een laagje om je buik kan ontstaan (welvaartsbuikje). Maar dat is toch alleen als je teveel kcal consumeert?

Mijn vraag is eigenlijk: wat gebeurt er als je binnen jouw kcalbehoefte een te hoge inname hebt met betrekking tot bepaalde macronutriënten?

  • Wat gebeurt er als je teveel koolhydraten inneemt? Wordt dit opgeslagen als vet?
  • Wat gebeurt er als je teveel eiwitten inneemt?
  • teveel suiker?
  • teveel vetten?

Ben heel benieuwd naar jullie antwoord, alvast bedankt!

Grtn,
Danny


#2

Hoi Danny,

Goede vragen.

In dit artikel wordt er dieper ingegaan op eiwitten:

2 tot 2.4 gram is een mooie bovengrens (vanuitgaande dat je verder gezond bent)

Koolhydraten: neem vooral complexe koolhydraten (zie richtlijnen schijf van 5) en zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers.

Vetten: 25-30 procent is een leidraad als bovengrens. Het advies is om ervoor te zorgen dat je voedingspatroon uit zoveel mogelijk onverzadigd vet bestaat.

Ook is het belangrijk dat je niet te veel zout binnenkrijgt.

Er is weinig verschil in opname mbt bepaalde macro’s in vetopslag. De caloriebalans is met name leidend.

Kan je hier wat mee?


#3

Ik denk dat deze piramide heel treffend is voor je vraag.

Primair zou ik me focussen op je leefstijl: slaap voldoende (uitgerust wakker worden), maak een goed gedragsplan en voldoende ruimte in je leven (leefstijl). Daarna kun je je focussen op je energiebalans, en daarna op je macro’s en verder, zoals de bovenstaande piramide illustreert.

Je loopt risico’s op tekorten en het komt je leven/sport niet ten goede. Dat is het simpele antwoord. :smiley:

Hooguit speculatief, ik heb daar in de wetenschappelijke literatuur nog nooit een ‘teken’ van gezien.


#4

Hi Erik,

Ja hoor, ik kan er iets mee. Thanks!
Ik dacht alleen ooit gelezen te hebben dat er bepaalde effecten kunnen zijn bij teveel aan bepaalde macro’s.
Maargoed, energiebalans is leidend idd… Dus daar houd ik me dan maar aan vast.

Ik blijf weer lekker doorgaan en lekker jullie site en boek in de gaten houden. Het blijft
een sport, een hobby en wetenschap om met je lichaam aan de slag te gaan. Ik vind het reuze interessant.

Fijne zondag!

Grtn,
Danny


#5

Dank je wel Jeroen! In 2017 en 2018 heb ik veel bereikt door minder calorieen binnen te krijgen en veel te sporten. Mijn caloriedoel is inmiddels opgebouwd (heel prettig) en mijn goede voornemen van dit jaar is om maximaal 4/5 keer te trainen in plaats van 6/7 keer in 2018. Dat was te veel en dat weet ik, maar het is ontzettend eng om minder te gaan sporten en daarmee direct het gevoel te hebben dat je weer dikker wordt (vroeger was ik ruim 20 kg zwaarder). Dus nu vertrouwen hebben en werken aan rust en balans in mijn leefstijl :slight_smile:


#6

In theorie wel, maar is allemaal speculatief. Je kunt er heel veel theorieën en inzichten op loslaten, maar vraag me af wat het nut ervan is.

Ah mooi dat je daar een gezonde balans in kunt vinden. Het is ook niet per se nodig om zo vaak te sporten. Om af te vallen moet je met name op je voeding letten en je energiebalans in de gaten houden. Sport heeft een kleine invloed en het verschil met 1 of 2 keer per week extra sporten is minimaal.

Zet hem op en houd ons op de hoogte! :muscle: