FIT.nl

Wanneer maximaal getraind?


#1

Gekke vraag misschien,

maar ik doe 3x per week full body schema, maar dan het ik nog wel eens energie teveel en ga dan bijvoorbeeld in de avond bijv 100x squatten. Terwijl ik dan voor mijn gevoel wel maximaal ben gegaan in de ochtend van diezelfde dag op dezelfde spiergroepen. Toch misschien het idee dat ik meer uit mijn dag kan halen? Ongeduldig misschien qua progressie?

Ben ik de enige die dit heeft of is het herkenbaar?

Heeft het nut? Kan het kwaad?


#2

Interessant! Hoe zit je full body schema er uit? En op welke RPE train je?


#3

Goede vraag. Boek je momenteel vooruitgang in de gym? En hoeveel herhalingen heb je nog over? Hoe ziet je schema eruit


#4

vaak niet veel herhalingen meer over, praktisch tot spierfalen denk ik.

vooruitgang wel, wekelijks wel iets, bovenlichaam gaat alleen erg traag in vergelijking met benen


#5

Vooruitgang duurt ook vaak eerder jaren dan weken :slight_smile:

Beetje open deur, maar de vooruitgang zit hem name in het proces/de lol die je daaruit haalt, dan kom de fysiek vanzelf.

Heb je trouwens wel spierpijn & pas je progressive overload toe?


#6

Warming up: step 5 min(niet echt een fan van cardio in de sportschool)

chest press 5x10: 20 kilo
pect fly 5x10: 32 kilo
horizontal row 5x10: 32 kilo
leg press 5x15: 52 kilo
leg adductor 5x20: 20 kilo (schiet anders in mn lies)
leg abductor 5x10: 32 kilo
Plank 3x30 sec
Twisted crunches 5x20


#7

Spierpijn best regelmatig, 1 of 2 dagen later, vaak nog het meeste in mijn schouders.

Progressive overload probeer ik wel toe te passen. Soms iets minder reps, maar wat zwaarder proberen en dat dan weer uitbreiden naar de orginele hoeveelheid reps etc…


#8

Wissel je qua oefeningen of doe je elke dag hetzelfde?


#9

wel hetzelfde, schema voelt op zich lekker en heb alle spiergroepen wel te pakken zo


#10

Maar wat ik me dus afvraag, wanneer zit je dan echt op je maximale inspanning voor die dag? Als je je bovenbenen om 9.00 op de sportschool voor je gevoel max belast hebt, en s’avonds toch nog even die squats erdoorheen gooit omdat het kan :smiley:


#11

Ik snap je vraag.

Hieronder staan wat richtlijnen:

Beginners boeken over het algemeen de meeste progressie bij een belasting van 4 sets per spiergroep, waarbij elk spiergroep 2-3 keer per week wordt belast.
Voor (semi-)gevorderden geldt dat zij gemiddeld de meeste progressie kunnen boeken met 6-8 sets per spiergroep, waarbij elke spiergroep 2 keer per week wordt belast. 4 Sets bankdrukken
kun je zien als 4 sets voor de borstspieren.

Je belastbaarheid wordt weer beĂŻnvloed door slaap, stress, goede voeding, leeftijd.

MAar je kunt beter je lichaam wat minder belasten en het langzaam opbouwen dan te veel. Mijn advies zou dan zijn 1 keer per dag je benen trainen. Niet te veel belasten.

KAn je hier wat mee :slight_smile:


#12

dank je!
Heb je verder nog tips over mijn schema?


#13

Ben je net begonnen met krachttraining? Of doe je al een tijdje aan krachttraining?


#14

maand of 3, heb ongeveer alles met 5 of 10kg opgehoogd afh van spiergroep. Train 3 keer per week. ben van 3 naar 5 setjes gegaan,

chest press 5x10: 20 kilo (bij start 12)
pect fly 5x10: 32 kilo (bij start 25)
horizontal row 5x10: 32 kilo (bij start 25)
leg press 5x15: 52 kilo (bij start 39)
leg adductor 5x20: 20 kilo (schiet anders in mn lies)
leg abductor 5x10: 32 kilo (bij start 25)
Plank 3x30 sec
Twisted crunches 5x20


#15

Wissel je ook van oefeningen? Of elke training hetzelfde? :slight_smile:


#16

dit is de sportschoolroutine, 3x per week, hierin wissel ik niet.
Thuis, op de spierpijnvrije dagen doe ik nog wel eens wat anders, opdrukken, squatten, extra buikspier/planken of lunges en de superman voor de onderrug


#17

Ah top :slight_smile:

Is dit schema misschien een optie voor de afwisseling? https://www.fit.nl/wp-content/uploads/2017/06/FIT-Methode-Fase-1-Man.pdf

Kun je eventueel later wat meer met losse gewichten gaan trainen? Daar hebben we ook genoeg schema’s voor.


#18

Top, is leuk voor de variatie!!