FIT.nl

Waarom val ik niet af?

Anderhalve week geleden ben ik weer begonnen met sporten (± 3x in de week) en het registreren van mijn eten in de app Fatsecret. Voor het eerst ook voornamelijk krachttraining in de sportschool.

Uit de gegevens van mijn Fitbit en Fatsecret over afgelopen week kom ik uit op een calorietekort van 6300 (gemiddelde inname per dag = 1490, gemiddeld calorieverbruik per dag = 2390)
Ik begrijp dat ik deze gegevens met een korreltje zout moet nemen.

Bovenstaand calorietekort zou als het goed is moeten leiden tot bijna 1 kilo afvallen. Er is echter geen grammetje afgegaan…

Wat nu? Moet ik mijn lichaam laten wennen? Ik wil eigenlijk een calorietekort van 500 kcal hebben, maar ik ben bang dat als ik meer ga eten, ik niet ga afvallen.

Online heb ik uitgerekend dat mijn dagelijkse behoefte ongeveer 2000/2100 is, vandaar dat ik probeer rond de 1500kcal te eten op een dag.
Mijn Fitbit geeft dus aan dat mijn gemiddelde calorieverbruik rond de 2400 ligt.

Waar kan ik nou vanuit gaan en wat zou ik kunnen veranderen waardoor ik meer resultaat kan behalen?

1 like

Ah ik snap dat dit lastig kan zijn.

Eet je daadwerkelijk 1500 kcal? Gemiddeld over de week? Vaak zie je dat mensen onbewust onderrapporteren.

En vergeet het ook niet de tijd te geven. Afvallen gaat niet over een week, maar over maanden.

Let vooral op het creëren van gezonde gewoontes. Wat doe je anders. Welke andere keuzes maak je?

2 likes

Ja, ik denk wel dat ik vrij correct alles invoer. Ik weeg bijna alles af, noteer ook bijvoorbeeld de instinkertjes zoals olie/boter waarin gebakken wordt etc. Ik probeer dus gemiddeld rond de 1500 kcal te eten, waarbij ik ± 100 kcal speling heb voor vergeten dingetjes (want 1600 kcal zou ook nog prima zijn).

Ik begrijp inderdaad dat het over een lange tijd gaat, had alleen gehoopt dat ik wel iets van resultaat behaald had in het begin, werkt wel zo motiverend :wink:

Ik kwam van een maand rust van hockey, naar nu 3x in de week voornamelijk krachttraining. Daarom probeer ik nu ook meer te letten op mijn eitwitinname. Daarnaast zijn we gezonder gaan eten met meer groente en vooral ook veel bonen en peulvruchten. Ook geen koekjes en pepermuntjes meer uit de snoeppotten op werk :smile:

Ik denk dat ik vooral nog geduld moet hebben dan en wellicht kijken of er na nog 1 of 2 weken wel wat gebeurd is.

@odiiilee Welkom, gezond dat je het sporten zo oppakt. Wat Jeroen zegt is inderdaad waar. Het kan soms tijd nodig hebben. Daarnaast fluctueert je gewicht (soms zelfs met 1,5 kg). Als ik mij vanavond lekker vol prop dan weeg ik 1.5-2 kg zwaarder… Het kan daarom handig zijn om je regelmatig te wegen.

2 likes