FIT.nl

Waarom spreken zoveel onderzoeken elkaar tegen

Wij krijgen regelmatig de reactie, wetenschappers spreken elkaar zo vaak tegen. Ik doe gewoon wat goed voelt.

Een belangrijke reden waarom wetenschappelijke inzichten veranderen, is onder andere door betere onderzoeksmethodologie en meer verfijnde meettechnieken. Een beetje vergelijkbaar met de ontwikkeling van de telescoop en de microscoop. Door een verbetering van de technologie zie je op een gegeven moment meer en kom je er bijvoorbeeld erachter dat de werkelijkheid weer net wat anders of complexer in elkaar steekt.

Tenslotte gaat wetenschap ook niet om de waarheid in pacht hebben, maar op zoek naar nieuwe resultaten om te kijken of je bestaande ideeën nog houdbaar zijn. Hier gaat vaak veel tijd overeen.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over dit onderwerp en hoe jullie hier overdenken.

Grappig ik heb hier ooit een artikel over geschreven: https://www.fit.nl/blog/onderzoek-lastig

Ik ben trouwens van mening dat te weinig onderzoeken elkaar tegenspreken.

Ik gok dat er te veel positieve resultaten worden gepubliceerd als gevolg van het zogenoemde publication bias. Het zou mooi zijn als meer onderzoeken met een ‘negatief bewijs’ gepubliceerd worden. Als dit het geval zou zijn, weet je met meer zekerheid of we dichter bij de waarheid zitten (waarheidsvinding).

Soms worden onderzoeken ook gesponsord door Unilever of een dergelijk bedrijf… mijn gedachte is dat het onderzoek een voordeel kan opleveren voor Unilever bijv dan wanneer het onderzoek is gedaan door artsen/wetenschappers