FIT.nl

Waarom lukken push-ups niet? Wat is het push-up proces?

Heyhey,

De afgelopen maanden heb ik eigenlijk niet gesport. Gelukkig ben ik 18 (77kg-182cm) dus valt de schade nog te over zien :wink:
De laatste weken heb ik consistenter proberen te sporten en push-ups proberen te doen. Deze heb ik bijgehouden in edn appje: zie foto’s.
De eerste keer lukte 30 stuk gelijk en ging me goed af dus! (Dacht ik…). Echter kwam ik er na wat research al snel achter dat mijn houding niet juist was. Hierdoor nam het aantal push-ups per set direct af. Ik heb nu in bijna 20 dagen zo’n 1000 push-ups gedaan, 50 per dag, alleen loop ik ergens tegen aan. Ik krijg geen ruimere sets… Elke keer blijf ik rond de 15 a 20 steken zoals je ook ziet in de grafieken en schema’s.
Ik probeer de push-ups vaak tussen door te doen om de drempel te verlagen en consistent mee bezig te zijn. Ook doe ik ze voor en na het hardlopen (±5km in een half uur) in de ochtend.
Tijdens het opdrukken tel ik ze per 5, om zo me meer te focusen op het opdrukken. Ik heb ookal eens mezelf gefilmt en achteraf getelt maar bleef toch op de 20 hangen.

De afgelopen dagen is het aantal nog verder afgenomen aangezien ik nu mijn houding echt echt goed probeer te houden. Dit zie je terug in de grafiek.
(De tijden in het schema kloppen niet altijd)

Iemand tips?!!
Of is het gewoon een kwestie van tijd? Zo ja, wat kan ik verwachten?
Elke andere push-up tip is zeer welkom!

Groet,

Bram

(Ik zie dat ik maar 1 foto mag gebruiken. Het volledige schema heb ik toegevoegd.)

Leuke uitdaging en tof dat je dit deel.

Ik zou maximaal 3 tot 4 keer per week de push-up oefenen. Door elke dag maximaal te gaan, geef je je spieren onvoldoende de tijd om te herstellen.

Zie ook dit artikel over trainingswetten:

Het leek me zo dat push-ups niet heel veel impact hebben (helaas en gelukkig). Ik voel tot nu toe nog geen spierpijn of krampen of eigenlijk überhaupt lichte beursheid.

Uit verschillende artikelen begreep ik dat het juist wel consistent gedaan dient te worden.

Maar je raadt me aan wat minder vaak in de week dit te doen? Sommige dagen doe ik er 80+ ander 20 maar dus vandaar.

Yes, op internet kun je overal een onderbouwing voor vinden. Genoeg artikelen.

Maar de ervaring leert dat het niet verstandig is om met zo’n frequentie te trainen. Je spieren hebben herstel nodig.

1 like

Misschien handig om gewicht toe te voegen, bijvoorbeeld een rugzak gevuld met boeken of iets dergelijks. Dan kan je waarschijnlijk minder herhalingen maar daardoor word je wel sterker. Als je dan na bijvoorbeeld een maand geen rugzak meer gebruikt zal je waarschijnlijk meer push-ups kunnen dan voorheen.

2 likes

Goede tip! :smiley:

2 likes

Check ook diamond push ups, probeer normale push ups met voeten op verhoging of (chair) dips. Door beter te worden in moeilijkere varianten worden normale push ups lichter en zul je meer reps kunnen.

Check eventueel deze gasten: https://youtu.be/g2RmzsVB1cY Ze hebben veel tips en goede ideeën met betrekking tot bodyweight training / calisthenics.

Uiteindelijk is het inderdaad een kwestie van tijd EN regelmatig trainen om je reps te verhogen. Ik zou verder eens per maand je maximum testen, elke dag alle data bijhouden is niet echt de moeite waard vind ik

3 likes

Hey,

Bedankt!
De diamond push ups zijn al een verbetering. En laatste week merk ik vooruit gang.
Qua data is het ook meet voor de fun dan echt productief misschien. Ik merkte dat het me gemotiveerd hield.
Maar soms kan het ook tegen werken inderdaad dus meot er wel mee oppassen.

Bedankt voor je tips!

1 like