FIT.nl

Waarom krijg ik jeuk tijdens het sporten?

Heb jij wel eens jeuk tijdens of na het sporten?

Ben je benieuwd waar de jeuk vandaan komt?

Je leest het hier:

1 like

Grappig. Ik heb dit wel eens bij het decline bankdrukken.

1 like

Hehe dat is wel heel specifiek. Hoe zou dat kunnen… :smiley:

aarrrggggghhhhh ik heb last van de wasmiddel kwaal… das echt zo vervelend :joy:

Ik heb dat voordat ik echt begin met zweten tijdens mn training :rofl: alsof mijn lichaam “stop, voordat je echt gaat inspannen” roept :rofl:

Ooooh herkenbaar! Een soort tinteling voelt het bij mij! Echt over mn hele lijf! Voelt dat bij jou ook zo?

Ja inderdaad en ik vind dat zoooo irritant want je gaat dan krabben of wrijven en dan wordt het erger haha totdat het zweten echt begint :rofl::rofl::rofl:

Ik krijg hooguit jeuk van de beta-alanine als ik die een week niet gebruikt heb😆

1 like

@Nononsense precies dat inderdaad. Maar ik heb dat lang niet altijd. Laatste tijd nooit meer. Daardoor wordt het lastiger om de oorzaak/oorzaken te vinden. Heb jij een idee hoe dat kan?

Het gekke is dat ik precies dezelfde tinteling voel als iets of iemand me de stuipen op het lijf jaagt, dus als je echt zo hard schrikt dat je daarna ook even moet bijkomen… Ken je dat gevoel?

Het lijkt er op dat je lichaam zich klaarmaakt/scherp zet. Een soort overlevingsmechanisme ofzo om jezelf op scherp te zetten…

Misschien is het ons oerinstinct dat ons probeert te vertellen dat het helemaal niet goed is en dat we moeten vluchten nu het nog kan. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik krijg alleen juik op mijn hoofd kan dat komen door de wax die ik gebruik?

Ik mis nog een mogelijke oorzaak, namelijk anihydrose of hypohydrose.
Ik heb daar zelf last van en betekent dat het lichaam respectievelijk niet of nauwelijks kan zweten. De enige symptomen zijn weinigtot geen zweet, oververhitting, dus aan de huid is niks te zien: geen kleurverandering, bulten of andere onregelmatigheden.
Het lichaam wil wel via zweet warmte afvoeren maar lukt het onvoldoende en treedt er serieuze huidirritatie op welke zelfs ondraaglijk kan zijn. Mijn theorie is dat er zoutophoping (er zit zout in zweet) plaats vindt onder of in de huid en het zout een bijtend effect veroorzaakt wat we omschrijven als jeuk. Bijkomend effect is dat er sneller oververhitting optreedt bij bovengemiddelde opwarming van het lichaam, bijvoorbeeld bij warm weer, heel warm douchen, bovenmatige lichamelijke inspanning (sporten) of (neem ik aan) koorts. De overtollige warmte kan door ontbreken van zweet onvoldoende afgevoerd worden waardoor de lichaamswarmte enkel oploopt (met dodelijke afloop) zolang de oorzaak van de opwarming aanhoudt en er geen andere afkoelende maatregelen worden getroffen.
Voor zover ik weet is het niet duidelijk wat de aandoening veroorzaakt en wat de permanente remedie is. Ingeval van jeuk de huid afkoelen met koud/lauw water kan direct verlichting brengen.