FIT.nl

Waarom is sporten vaak niet effectief om af te vallen? [Artikel]

Sporten en voldoende bewegen is belangrijk voor je gezondheid. Maar om af te vallen is lichamelijke inspanning vaak veel minder effectief dan het veranderen van je eetgewoontes.

We vroegen hoogleraar Klaas Westerterp van de universiteit van Maastricht of meer sporten de beste afslankmethode is. Klaas is gespecialiseerd in het menselijk metabolisme en houdt zich dagelijks bezig met dit onderwerp:

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Laat hieronder een reactie achter!

1 like

Interessant @erikhuizenga

Ben echt benieuwd hoe groot het NEAT-compensatie effect is door sport.

Ik merk ook zelf na intensieve cardio dat ik wil gaan compenseren door meer te eten. Best lastig om die cravings dan te weerstaan.

1 like

Interessant , ik heb dat bij intensief hardlopen en fietsen helemaal niet. Alleen dorst. Bij krachttraining en zwemmen wel.

Ik denk dat sporten wel kan helpen om je wat beter te voelen en gemotiveerder te raken.

1 like

[Terug van weggeweest :’)]

Ik vindt het mooi om te zien/lezen in vele op wetenschap gebaseerde artikelen dat sommige dingen wel of geen effect hebben op gewichtsverlies. Als je puur naar de feiten gaat kijken is dit dan ook juist. Maar afvallen door bijvoorbeeld pittig eten? (Er zijn mensen die nu een hele pot spices door hun eten roeren) Of door bijvoorbeeld na een artikel zoals dit te hebben gelezen compleet stoppen met sporten omdat de angst kan gaan bestaan dat je energieniveau zich zo aanpast dat als je een dagje niet veel doet ipv veel sport je meteen aankomt in gewicht.

We leven niet in een al te gezonde maatschappij waarbij de McDonald’s en KFC om de hoek liggen, maar dit soort artikelen motiveren de maatschappij ook niet echt.

Ik ben nog nergens tegengekomen dat de methode om af te vallen is veranderd van “Energie in, minder dan Energie uit. = gewichtsverlies” naar iets anders. Meer sporten (met de nadruk op krachttraining, spiergroei => grotere spieren is meer energieverbruik, toch?), heeft dan wel degelijk effect op de vermeerdering van energieverbruik.

En als Energie in, minder dan Energie uit = gewichtsverlies? Dan heeft dat toch effect?
Hoe kan het anders dat er mensen bestaan die 150lbs zijn afgevallen, nu dagelijks twee crossfit workouts doen en 3500kcal eten? ((Terwijl de standaard voor mannen 2500kcal is). <= en dit blijkt ook al niet te kloppen :’))

Het is misschien logisch te noemen dat je na een flinke workout dorst en honger hebt. Er zijn een aantal voorraden die je lichaam weer wil aanvullen. Het is juist het idee dat je deze voorraden NIET aanvult. dan gaat je lichaam zijn energie aanvullen uit andere voorraden zoals … VET! yay! mission accomplished, toch?

hoi @Nikkidutch

De energiebalans is inderdaad leidend. Daarnaast is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten om het verlies van spiermassa zoveel mogelijk tegen te gaan. Krachttraining helpt inderdaad om je energieverbruik te verhogen, omdat spieren meer verbruiken dan vet. Maar je eet dat er zo bij.

Ik herken dit zelf ook. Zelf als ik een 1-1.5 uur (1000 kcal heb gebruikt) heb gewielrend eet ik de verloren kcal er zo bij :slight_smile: Nu heb ik zelf niet als doel om af te vallen. Maar als ik mijn vetmassa zou willen verlagen moet ik er wel opletten dat ik stop totdat ik niet helemaal vol zit. Anders eet ik al snel te veel

Op deze pagina vind je de belangrijkste vragen over afvallen:

1 like

Hi @erikhuizenga,

Ja inderdaad! Maar dan heeft sporten toch juist heel veel effect op afvallen/vetpercentage verlagen?
Het komt alleen met het nadeel dat je meer wil eten, toch? :smile:

@Nikkidutch je ziet inderdaad dat mensen vaak meer gaan eten als ze gaan sporten. Het lokt dus vaak overeten eten uit, waardoor het minder effectief is. Het is waarschijnlijk effectiever om meer t egaan wandelen, vaker op te staan, minder te zitten etc.