FIT.nl

Waarom is afslanken zo lastig? En welke methode werkt wel? Podcast met Erik Huizenga

Deze week spreek ik met coach en collega Erik Huizenga over het onderwerp afslanken en gewoonteverandering. Erik heeft de afgelopen jaren honderden mensen geholpen om af te vallen. En hij weet hoe lastig het kan zijn om blijvend gewicht te verliezen. Geschat wordt dat maar 10-15% van de mensen blijvend gewicht verliezen na een afslankpoging. Oftewel bijna iedereen valt terug in zijn of haar oude gewoontes.

In zijn zoektocht om mensen zo goed mogelijk te helpen om blijvend af te vallen interviewde Erik verschillende hoogleraren, las hij alle relevante boeken en en deed hij onderzoek naar de laatste wetenschappelijke inzichten over gedragsverandering en gezonde voeding. In deze podcast bespreken we onderwerpen zoals:

• Waarom is afvallen zo lastig?
  • In welke mate speelt aanleg en omgeving een rol bij gewichtsverlies?
  • Hoe richt je je omgeving zo in dat je gezondere keuzes maakt?
  • Verder geeft hij handige tips voor mensen die willen afvallen en professionals die anderen coachen.

Luister hier de podcast:

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Laat hieronder een reactie achter. :blue_heart:

1 like

Welke tips geven jullie om je gewicht te behouden?
Ik probeer zelf vooral door de week gezonde keuzes te maken en zo rond mijn bmr x pal te handhaven. Ik verbrand meestal meer dan deze 2300, maar dat komt in het weekend wel eens van pas.

2 likes

Goede vraag @Bartm93

De belangrijkste tips vind je hier terug:

@Bartm93 goede vraag. Ben je net afgevallen, al een tijd op gewicht. En wat helpt je om op gewicht te blijven?

Pas gelelden had ik ergens ook een artikel gelezen dat een van de grootste valkuilen is dat mensen te snel te laag beginnen met hun calorieën intake, waardoor ze veel honger hebben en sneller weer opgeven. Stel iemand eet rond de 3000 kcal maar hoort eigenlijk maar 2200 kcal te eten om op gezond gewicht te blijven. Dan zou je deze persoon adviseren om 1800 kcal te eten om af te vallen. Als deze persoon van een dag op de ander van 3000 kcal naar 1800 kcal zal deze persoon honger hebben en enorm veel moeite moeten doen om controle te houden. Het advies in het artikel was om elke week 200 kcal te verminderen. Hierdoor zal de persoon wel pas na 6 weken op het doel van 1800 kcal zitten maar door de langzame verlaging van kcal minder honger ervaren + kleine resultaten in het gewichtsverlies. Het is dan ook beter en langer vol te houden. Idem geldt dan ook met het verhogen van kcal als eens het streefgewicht bereikt is. Daar is het advies om wekelijks het intake te verhogen met 100-200 kcal. Kortom na 2-4 weken zit je op een calorieën intake van het onderhoudsbehoefte.
Wat is jullie gedachte hierover?

1 like

@NadjaN Goed punt. Dat kan zeker helpen inderdaad. Daarom is het goed om stapje voor stapje gewoontes te veranderen.

Vooral blijven controleren. Echter merk ik dat na een lange periode cutten, ik snel aankom wanneer ik meer (2700 over de week gemiddeld) eet. Dit is toch echt meer dan ik verbrand volgens mijn fitbit, dat zit ± 2800 kcal. Iemand tips om hier mee om te gaan of is dit normaal?

Nee lange tijd cutten is je bmr ook veranderd waardoor je minder mag eten dan voor je begon met cutten.
Dat terzijde je fitbit is niet accuraat genoeg om presies de juiste waardes te geven. Met andere woorden tussen je daadwerkelijke verbruik en wat je fitbit aangeeft kunnen na mijn weten flinke verschillen zitten.
Blijkbaar eet je dan toch te veel anders zal je weegschaal meer stabiel blijven.

Hoeveel eet je gemiddeld als je aan cutten bent?
Ik zal je stopt gewoon in 100 -200 kcal stappen wekelijks verhogen. Dan kan je lichaam weer wennen. Plus als je meer koolhydraten eet, houdt je lichaam ook meer vocht vast. Dus de toename hoeft niet perse direct in vorm van vet te zijn maar kan makkelijk dat je gewoon meer water vasthoudt?

Om je bmr nog meer te maninpuleren zijn stapjes van 50kcal per week verhogen het beste volgens mij.
Reverse diet genoemd.

:astonished: zo laag had ik nog niet eerder gehoord. half appeltje extra per dag. Maar op zich wel logisch - vooral als je echt heel lang of een heel lage inname had.

Idd dat zijn maar weinig kcal wat je wekelijks omhoog gaat, maar op de lange termijn betekent het wel dat je meer mag eten dan voorheen.

Is ook zo, maar die indicatie is best handig. Overigens eet ik rond de 2000kcal, met iets extra op trainingsdagen (wat 5x per week is). Nu zit ik daar iets boven, 2400 met in het weekend mijn stapavondje.

Dat reverse dieting lijkt mij wel iets om te proberen! Macroverhouding van 50/25/25?

2 likes

Ik ben niet zo van de 50/25/25

Ik kijk eerst hoeveel eiwitten ik wil binnen krijgen en dan pas naar kh en vet.

Ik zelf zit vaak meer als ik het in percentages moet uit drukken richting de 55/30/15

Maar hou je meer van vette vis of meer van pasta en aardappel? Zo kun je een beetje kijken wat voor jezelf fijn is, of iets meer kh of iets meer vetten. Snap je wat ik bedoel?

Ik heb zelf minder met koolhydraten, mijn eiwitten haal ik altijd 1,8. Ik zal eens even gaan stoeien. Thanks!

Oke, mocht je er niet uit komen hoor ik het wel.

ik ervaar ook dat fitbit niet de juiste kcal verbranding aangeeft. ik kwam ook aan, dus ik ging google.
Ik kwam erachter dat het tot 27% niet accuraat is. Nu ga ik er ruim onder zitten en val ik langzaam af.
Het is idd een beetje kijken per week wat je inname doet met je gewicht.

1 like

@Bartm93 goede vraag. Het is belangrijk om te realiseren dat je altijd minder moet eten dan je gewend was totdat je daar weer aangewend raakt. Wat je verder kan helpen:

• voldoende blijven bewegen
  • regelmatig blijven wegen (2-3 keer per week wellicht in het begin), hiermee krijg je een beter beeld of je voldoende eet.
  • je voeding bijhouden
  • Portiecontrole, porties voorbereiden, rijst/pasta afwegen bijv. Dat doe ik zelf ook.
  • Porties voorbereiden (doe ik zelf ook)
  • Wennen aan het nieuwe gevoel van hoe vol je mag zitten om op gewicht te blijven. Naar verloop van tijd raak je eraan gewend.

Ben toevallig zelf ook wat kilo’s afgevallen om sneller te kunnen wielrennen en merk dat ik minder kan eten dan voorheen. Honger heb ik weinig last van, maar vooral dat je een stuk minder vol zit, als je op de energiebalans eet. Dit zou naar verloop van tijd weer normaliseren.

1 like