FIT.nl

Vragen over afvallen en voeding - groot en actief

Hallo,

Ongeveer drie jaar geleden begon ik op 175 kg en ben ik naar de 100 kg gegaan met afvallen in ongeveer anderhalf jaar door 6 dagen per week een uur te wandelen, een dag een half uur te wandelen en een rust dag, gezond te eten, en omdat ik naar de sportschool ging. Wegens controleverlies en niet langer de mogelijkheid te hebben om nog naar de sportschool te gaan ivm een verhuizing en extra maandelijkse kosten, ben ik weer aangekomen.

Ik ben 1.97 meter lang.

Op dit moment weeg ik ongeveer 155 kg, maar houd ik alles bij via een huidplooimeting, omtrekmeting en weging om de zes weken. Ook loop ik nog steeds volgens hetzelfde schema en doe ik één uur per week aan Kendo. (Dit wil ik twee uur per week doen zodra het financieel mogelijk is.)

Op dit moment zit ik met bepaalde dingen in de knoop…

Volgens die meting die ik om de zes weken heb, heb ik 24.84% lichaamsvet, maar mijn buik is nog steeds erg dik. Ook krijg ik volgens deze cijfers sneller vetvrije massa erbij dan dat ik vetmassa verlies. Ik blijf dus maar aankomen en aankomen. Ook worden de centimeters van omtrek steeds hoger, al blijft mijn buik vrij constant.

Ik ging laatst naar de dokter hiervoor en hij gaf aan dat, alles wat je vast kunt pakken, dat vet en/of los vel is, en alles wat strak staat spieren zijn. Mijn benen en onderarmen zijn strak, evenals de borst (behalve de borsten, al hangen die nu niet meer) en bepaalde plekken bij de rug, maar mijn buik blijft maar dik.

Daarbovenop heb ik een BMI van 39.9 volgens voedingscentrum wat maar steeds blijft verhogen omdat ik aan blijf komen ondanks dat ik vet verlies. Ik heb dus morbide obesitas terwijl ik 24.84% lichaamsvet heb.

Qua voeding eet ik nu ongeveer 2500 kcals per dag (wat meer op mijn Kendo dag), en ik eet ontbijt, lunch, tussendoortje en avondeten. Warm eten eet ik in de middag. Volgens kcal behoefte berekeningen heb ik zo tussen de 3600 en 4100 kcals nodig per dag om gelijk te blijven, al vraag ik me af of ik het dan wel goed heb gedaan, want zoveel kcals…

Ik heb een foto toegevoegd van de verschillende metingen die ik heb gedaan.

Mijn vragen zijn:

• Wat kan ik het beste doen om sneller vet te verliezen dan dat ik spiermassa erbij krijg?
  • Hoe kan het zijn dat ik zo snel spiermassa erbij krijg terwijl ik maar één keer per week aan Kendo doe?
  • Hoe kan ik mijn BMI verlagen als ik maar blijf aankomen?
  • Is BMI nou echt zo’n goede indicator?
  • Wat voor voeding zou goed werken voor iemand in mijn situatie?
  • Wat zou ik kunnen doen om toch af te vallen?
  • Kennen jullie toevallig iemand in de buurt van Druten/Nijmegen die mij hierin eventueel zou kunnen helpen?

Ik zou hulp hierin enorm waarderen, want het voelt allemaal zo tegenstrijdig. Ik heb een hoge BMI en blijf maar aankomen terwijl ik juist vetmassa verlies. Mijn buik is nog steeds net zo dik, dus verlies ik wel echt vetmassa? Doe ik het wel goed? Een indicatie of je het goed doet is dat je afvalt, maar ik kom juist aan terwijl ik vet verlies. Het is allemaal heel verwarrend voor mij. De vorige keer toen ik afviel, viel ik ook daadwerkelijk af, een halve kilo per week. Buiten de sportschool om wat nu vervangen is door Kendo, doe ik nu eigenlijk niets anders dan dat ik toen deed.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Wesley.

@KaaaaasKop welkom op het forum. Wat een enorm gewichtsverlies! Je ziet vaak je na zo’n groot gewichtsverlies minder kunt eten dan zo’n berekeningen aangeeft. Ik snap je verwarring en het best is om hier 1 op 1 met iemand mee aan de slag te gaan. Het handigst is dat je je huisarts hier voor informeert. Die kan je waarschijnlijk doorverwijzen. Zou je dat willen doen?

@erikhuizenga Dank je wel :slight_smile: En bedankt voor je reactie!

Daar heb ik het al met de dokter over gehad en hij wilde mij doorverwijzen, maar ik zoek eigenlijk iemand die verstand heeft van voeding en sport. Ook moet ik kijken naar het kostenplaatje.

2 likes

Misschien kun je online coaching overwegen van ons team.

Wil je echt goed geholpen zijn heb je toch al een paar gesprekken voor nodig. Dat is een beetje lastig via een forum.

@j.vandermark Bedankt voor je reactie :slight_smile: Ik zal er verder over nadenken, al blijft geld helaas een issue.