FIT.nl

Voorstelronde van Willem

Ik ben Willem, 28 jaar. In mijn studententijd (sportgezondheid, later fysiotherapie) was ik actief bezig met krachttraining. In mijn beste vorm was ik (met 1,87m) ~88kg en 10-12% vet. Nu weeg ik § 79kg, mijn vetpercentage zal heel iets hoger liggen.

Toen ik actief aan het trainen was, keek ik veel informatieve fitness-video´s op youtube. Ook zocht ik informatie op en werkte ik aan mijn eigen schema’s. Fitness was mijn passie, maar ik had regelmatig blessures. Ik kon nog één keer een PR zetten op de deadlift (210kg), maar moest stoppen met het zware liften op aanraden van de fysiotherapeut. Beenoefeningen bleven pijnlijk, dus begon ik leg day te skippen. Daardoor groeide ik uit verhouding en verloor ik mijn motivatie om in beweging te komen.

Achteraf gezien trainde ik te zwaarr. Nadat ik geblesseerd raakte en daarmee vrij inactief, bleef ik wel geïnteresseerd. Daarbij heb ik na enkele jaren goed geleerd wat wel en niet werkt in de omgang met chronische klachten. Domweg doorgaan met intensieve krachttraining is dan niet de slimste keuze. Niks doen helpt ook niet, je zal hooguit verzwakken, want je werkt niet aan de oorzaak van je chronische pijn. Wat wel helpt, is werken aan je basis en van daaruit starten. Dat betekende in mijn geval: stoppen met krachttraining, werken aan mobiliteit en kracht van stabiliserende spieren. Heel saai en vervelend. Het is me ook niet zo goed gelukt om deze oefeningen consistent vol te houden, ook al weet ik dat ze helpen.

Ik weet dat er veel meer verhalen zijn zoals dat van mij. Tegenwoordig is er bijna geen begeleiding meer in sportscholen, en het aantal herhalingen wordt vaak belangrijker gevonden dan de uitvoering. Of de keuze van de oefeningen in de eerste plaats, is een probleem. Ik ben om die reden een krachttrainingsprogramma aan het schrijven met doelen richting hypertrofie, blessurepreventie, beter bewegen en het leren van enkele functionele skills. Dit schema schrijf ik ook voor mezelf, want ik hoop dat ik met een goed persoonlijk schema, weer consistent zal blijven trainen. Dit schema zal ik binnenkort plaatsen in de hoop wat feedback te kunnen krijgen (en er mensen een plezier mee te doen).

2 likes

Ah wat mooi! Mooie insteek ook!

Ik ben het met je eens dat veel krachttrainingsprogramma’s veel te weinig aandacht besteden aan lenigheid en de lange termijn.

Vaak is het gericht op kracht of uiterlijk. En wordt het stukje lenigheid/algeheel betere sporter vergeten.

Ik ben heel benieuwd met wat voor schema je komt! En ook vooral je gedachte achter bepaalde keuzes.

Je opleiding fysio afgerond? Dat geeft ook een mooie achtergrond.