FIT.nl

Voorstelronde van Willeke


#1

Hoi ik ben Willeke, 41 jaar en sport ongeveer 3x per week in de sportschool. Ik deed altijd krachttraining maar had zin om af te wisselen dus nu doe ik groepslessen. Maar liever wil ik een combi. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat voor mij het beste werkt. En afwisseling vind ik erg belangrijk.

Iets meer dan 2 jaar geleden ben ik aan mijn schouder geopereerd en heb daarvoor een jaar gerevalideert. Maart 2018 was ik klaar met revalideren bij de fysio en daarna ben ik verder gaan revalideren in de sportschool. Dit heeft me nog een extra half jaar gekost. Nu heb ik het idee er ‘helemaal te zijn’ met mijn schouder. En kan ik ook misschien eens body pump doen. Het jammer van dit allemaal is dat ik 15 kilo ben aangekomen in die tijd. Ik krijg ze er nauwelijks vanaf. Ik hoop dat me dat nu wel gaat lukken.
Mijn kraakbeen was bijna volledig afgescheurd na een fitness ongevalletje.

Groeten,
Willeke


#2

Hoi Willeke,

Fijn dat je schouderblessure weer over is! Goed dat je zo aan je gezondheid werkt. Wat ik je vooral zou adviseren is om je niet te veel te focussen op het streven naar een voorgesteld streefgewicht, maar vooral naar een bepaalde leefstijl (gedrag) dat je vol kunt houden.

In het volgende artikel wordt hier dieper op ingegaan: https://www.fit.nl/mindset/doelen-stellen-tips

Richt je dus vooral op het stapsgewijs veranderen van je leefstijl.

Kan je hier wat mee? En waar zou jij je op willen richten?


#3

Denk dat je pees of labrum bedoelde wat afgescheurd was? Rustig aan beginnen, mooit dat het zo goed gaat en de operatie geholpen heeft!


#4

Hoi Jasper, ik had een labrum scheur.


#5

Hoi Erik,

De echte reden dat ik sport of in ieder geval mijn voornaamste reden is; mijn mentale gezondheid. Ik zit in een moeilijke situatie (vechtscheiding waarbij mijn kinderen zwaar de dupe zijn) en probeer dus mijn rust te vinden in sport. Dus dat doel is makkelijk na te streven want als ik niet sport dan gaat het echt mis.

Daarnaast zou ik inderdaad heel graag wat kilo’s af willen vallen. Ik doe momenteel meer cardio dan krachtsport omdat ik daar nu het meeste zin in heb. Ik heb maandenlang alleen maar krachttrainig gedaan en zocht wat meer afwisseling.

Wat me echter niet lukt is: afvallen. Als ik kijk naar wat ik mag eten om af te vallen is dat best veel. Ik ben 1.80m en te zwaar (lol). Ik zit nu op 1800 calorieen…wat minder is dan ik eigenlijk zou mogen eten om af te vallen maar ik val niet af. Ik sport 3 x per week en daarnaast wandel ik en probeer ik genoeg beweging te krijgen. Kan het bijv. zijn dat ik zoveel stress ervaar dat dat simpelweg dus niet lukt of komt het omdat ik bijv. een hele lage dosis antidepressiva slik? Misschien moet ik eens naar een dietist.
Vorig jaar zat ik op 1500 calorien en toen viel ik wel af maar ik kon het niet volhouden. Ik had weinig energie over. Nou niets eigenlijk.

Groeten,
Willeke


#6

Wat een vervelende situatie. Ik zou je zelf niet te veel belasten. Het is al gezond om niet aan te komen. Ik zou goed bij jezelf na gaan of het de juiste moment is om af te vallen. Dat kost namelijk meer mentale energie. En als je wat aan je gewicht wilt doen, zou ik je aanraden om in te zoomen op kleine gewoontes die je kunt veranderen. Wat i.i.g niet te veel energie kost.

Stress kan hongergevoel op een aantal manieren beïnvloeden. Bij mij bijvoorbeeld zorgt negatieve stress dat ik moeite heb om te eten. Daardoor val ik vaak af. Het kan ook zijn dat het overeten uitlokt. En dan vooral de neiging om te compenseren met iets lekkers. Dit is bij veel mensen het geval. Misschien heb jij hier ook last van? Dit gebeurt soms ook onbewust.


#7

Hoi Erik, ik denk dat je wel gelijk hebt. De situatie is zwaar en afvallen maakt het nog zwaarder. Ik wil me wel focussen op gezond eten. Ik denk dat dat ook in deze situatie belangrijk is.

Het emotie eten is wel iets wat ik heb. Gelukkig kan ik het beperken en zie ik sport meer als uitlaatklep dan eten. Want van veel eten wordt de stress niet minder.
Ik ga gewoon verder zoals ik nu bezig ben. Gezond eten, sporten, in beweging blijven en de weegschaal niet meer aanraken. Want de weegschaal is niet mijn beste vriend, demotiveert me.

Bedankt voor je antwoord. Ik vond deze heel nuttig.


#8

Bedankt voor je reactie. Goed dat je jezelf niet te veel oplegt en de weegschaal laat voor wat het is. Mooi dat je al een manier hebt gevonden om het stress-eten aan te pakken. Sterkte de komende tijd. Laat je ons weten hoe het gaat?