FIT.nl

Voorstelronde van Timgr

Ik heb een vraagje, ik ben nu 69KG en 193 CM lang. Dat is oke voor mijn leeftijd (17) Maar ik vind mezelf nogal dun. Wat ik echt niet mooi vind, ik train nu ongeveer 2 maanden bij basic fit alleen heb het idee dat er niks aan mijn buik veranderd (als ik aankomen kom ik bij mijn buik aan en nauwelijks bij mijn armen)

Nou vroeg ik me af wat ik moet doen , en of mijn workout oke is en wat ik nog zou moeten veranderen)
Aangezien ik maar een foto kan plaatsen zal ik het in stappen doen

1 like

Je kan in mijn ogen 2 dingen doen waarvan ik punt 1 af raad aangezien je nog in je groei zit waarbij je alle energie en kcal nodig zult hebben voor een goed functioneren.

1: je kan gaan cutten dus afvallen tot dat je echt goed je buikspieren kan zien en dan langzaam op bouwen in kcal. Dit raad ik dus af aangezien het vet laagje op je buik minimaal is en zelfs gezond.

2: Je bent pas 2mnd bezig dus verwacht geen wonderen. Het proces om gezond bij te komen groter en sterker te worden heeft vaak jaren nodig. Dit gaat niet binnen een korte tijd.
Ik raad je aan conseqent te trainen, het liefst 3dagen of meer met een goed trainings volume. En net iets boven je onderhoud te eten. Dus ong 10procent meer dan wat je eigenlijk dagelijks nodig hebt. Op die manier zal je langzaam aan groeien en niet te veel vet aan zetten.
Maar de sleutel tot zwaarder worden en grotere armen is een kwestie van door zetten, en niet opgeven. Wat andere ook zullen zeggen is niet belangrijk. Het gaat om het doel dat jij wilt behalen!!
Mochten we nog ergens mee kunnen helpen doen we dat graag, mits het mogelijk is natuurlijk.

2 likes

Goed gezegd.

Ik denk dat je moet denken in een minimale investering van 1,2,3 jaar voordat je een beetje gewenst resultaat gaat zien. Dat gaat echt niet in 2 maanden.

Consistent en goed blijven trainen. Als je aankomt moet je ook wat extra buikvet voor lief nemen. Meestal hoort dat erbij als je wat massa wil opbouwen.

Mij heeft het ongeveer 10 jaar geduurd om 15-20 kilo spiermassa op te bouwen op een gezonde manier. Consistent 3-8 keer per week trainen over 10 jaar. Dit is niet wat je in de sportbladen leest, dat gaat allemaal snel en onrealistisch. Maar de harde realiteit.

1 like

Hallo Omerta, Sorry voor de wat late reactie. Ik was geblokkeerd en kon dus niet reageren. Ik zal je mijn trainingschema even laten zien via een link . En hoeveel ik weeg volgens de basic fit machine. (Ik zou graag verdere hulp van je willen.
Fotos: https://ibb.co/611ttxt
https://ibb.co/Ph4Pdb9
https://ibb.co/YBCZkDG

Ik vind dat ik nogal manboobs heb en je ziet mn tepels door witte en dunne shirts heen, waar ik me voor schaam en ik t enorm lelijk vind.
En wat bedoel je met cutten? Ik heb 20% vet zegt de basic fit machine.

1 like

Om te beginnen moet je die vet percentage meters niet serieus nemen, die kunnen namelijk flink afwijken van de werkelijkheid.
Wat ik bedoel met cutten dat is makkelijk gezegt dat je gaat afvallen met zoveel mogelijk spierbehoud. Dit doe je door minder te eten dan je verbrand en meer eiwit in te nemen voor spierbehoud. Maar dat raad ik je af. Je kan het zeker gaan doen en eerst duidelijk zorgen voor buikspieren en dan pas gaan opbouwen in massa en kracht. Maar ik zou gewoon langzaam je kcal gaan verhogen. 20procent vet geloof ik niks van wat ik zo kan zien/beoordelen op de foto!!
Ik wil best samen een schema met je op stellen, maar wil eerst weten wat je doel is. Afvallen en buikspieren zien. Of aankomen en spieren opbouwen. Dit samen gaat heel moeilijk!

Ik neem aan dat als ik de keuze neem om aan te komen en spieren op te bouwen de manboobs nog erger worden? Oja, en bij het opdrukken en bij sommige machines die ik gebruik voor mn borsten, voel ik het in mn armen en niet in mijn borsten

Dat is moeilijk te beoordelen. Maar je kan in ieder geval geen vet omzetten in spieren. Dat gaat helaas niet. Ze kunnen wel wat gespierder worden, maar hoe het dan zal uit zien is koffie dik kijken met andere woorden dat weet je nooit vooraf. Maar ik lees een beetje dat je liever eerst gaat cutten dus even wat vet eraf en dan spieren op bouwen. Klopt dit? Met alleen opdrukken of bankdrukken krijg je nooit de borst die je graag wilt hebben. Het is vaak een combinatie van borst oefeningen. Door zowel dumbell fly’s te doen en de gewone bankdruk. Zo train je de borst op 2 verschillende methoden dus in verschillende hoeken. Het is belangrijk te zorgen voor mind muscel conectie. Oftewel dat je heel goed gaat aanvoelen welke spier je gebruikt en de oefeningen niet af te raffelen maar rustig en gecontroleerd uit te voeren. Dan ga je vanzelf voelen wat je traint welke spiergroep!

Nu al bedankt voor de hulp, (nog even een story) Ik was vroeger heel dik. Toen ben ik op een zeer slechte manier afgevallen (1 of 2 broodjes per dag, geen middag eten) toen ben ik heel dun gaan worden , 1 jaar geleden had ik ondergewicht. Toen ben ik weer proberen aan te komen , nu in 2 maand ben ik van 60,2 naar 69KG gegaan. Zou van het slechte afvallen de manboobs ontstaan worden? Ik zal je ook even laten zien hoe ik nu eet. Voeding : https://ibb.co/YBrMD67
https://ibb.co/vB6D3RY

Jij bent pas 17. Dus kortom - je bent nog niet door de hele puberteit heen. De komende 1-2 jaar zal je mannelijker gaan worden wat ook inhoudt dat de “babyspek” straks vervangen wordt door steeds meer spier gezien de hogere hoeveelheid testosteron in je lichaam.
Net als dat sommige meisjes met 15 al borsten hebben en andere pas met 17 of 18 iets beginnen te krijgen, is het ook bij jongens niet zo dat je 15 wordt en in eens over nacht een baart, 6-pack en biceps hebt waar je U tegen zegt. Sommige zijn iets eerder gespierd, sommige groeien nog in lengte en pas later in de brede omdat ze dan pas spieren krijgen.
Toen ik met 17 mijn opleiding begon waren de jongens in de klas echt nog dat. Kleine jongens met babyface en nog geen haartje in zicht. 3 jaar later hadden ze allemaal een baart, echt mannelijkere treken in gezicht en ook bredere schouders.
Vertrouw op je lichaam, eet gezond en sport omdat je het ook leuk vindt. Wees aardig voor jezelf en geduldig met jezelf en dan komt dat echt goed. :four_leaf_clover:

1 like

Hallo Nadja, Bedankt voor de fijne reactie,
Ik sport gelukkig wel omdat ik het leuk vind, maar ook voor basketbal is het vervelend om zo dun te zijn. Als je hoog wil spelen zoeken ze iemand van mijn leeftijd met veel spierkracht, en dat heb ik dus helaas niet. Op dit moment zie ik alleen nadelen in mijn lichaam.

1 like

Goed dat je nu probeert aan te komen. Alleen zoveel kg op een korte tijd wil zeggen dat je dus ook flink vet hebt aangezet. Dat is jammer. Als je heel rustig aankomt zal je wel groeien maar weinig vet erbij krijgen. Nee hoe dat ontstaat durf ik niet te zeggen. Wat ik wel durf te zeggen is dat je de laatste 2mnd heel veel vet massa erbij hebt gekregen wat niet nodig was. Maar dat komt denk ik omdat je nog zoekende bent en graag wilt leren hoe je dingen het beste kan aanpakken. Ik ben nu net zelf pas klaar met trainen dus ik kijk dalijj even naar je train/voedingsschema. Als je af gaat vallen moet dat op een gezonde en verantwoorde methode en dat zelfde geld ook voor aankomen. Zoals je gemerkt hebt is afvallen op zich niet moeilijk en aankomen ook niet, maar om dit op een goede manier te doen komt wel iets meer kijken dan niks eten of vol vreten!

Niet alleen in het negatieve denken. Ook voor jou is overal een oplossing voor!! Zolang je maar de wil hebt en dicipline om door te zetten dan kan je alles behalen in het leven wat je maar wilt!!

Je hebt in sommige dingen zeer zeker gelijk. Maar of zoals hij het noemt de manboobs vanzelf zullen verdwijnen zonder er iets aan te doen betwijfel ik.

Super bedankt dat je me wil helpen met een schema , ik struggle nu al een hele tijd met me lichaam en wil er nu verandering in brengen want ik ben er klaar mee. Fijn dat een ervaren iemand daar dan bij helpt. Maar als ik goed had gelezen moet ik dus nu eerst weer afvallen, en dan rustig aankomen en tegelijkertijd spiermassa opbouwen?

Ervaren ben ik ook nog lang niet. Maar ik weet onderhand wel waar ik over praat.
Je moet niks hè dat is belangrijk om te weten.
Ik zelf zal eerst een beetje afvallen tot ik net de eerst 2 of 4 buikspieren zie en vanaf dat punt langzaam je kcal gaan verhogen en dus aankomen en spieren gaan opbouwen. Dat is hoe ik het zou doen. Maar voor andere op jou leeftijd zal ik het afraden omdat je nog in je groei bent en al je kcal eigenlijk nodig hebt om je te ontwikkelen en genoeg energie te hebben.
Ik zelf ben soms een beetje eigenwijs daarom zou ik zelf wel eerst een beetje afvallen en dan pas gaan opbouwen. Maar nogmaals raad ik dit jou af. Maar ik vind het wel moeilijk zeg ik eerlijk aangezien ik zie dat je dat wel graag het eerst zou willen. Maar hier moet je zelf een keus in maken. Ik kan alleen opties voordragen en de voors en tegens op sommen.

Misschien @j.vandermark en @erikhuizenga hier ook eens na laten kijken en hun licht er over laten schijnen?

Denk je dat als ik afval, (aangezien mijn lengte mag ik niet onder de 66KG komen) BMI heb ik het dan over. Maar denk je dat je dan mijn spieren erdoorheen ziet?

Grote kans idd dat als je een paar kg verantwoord afvalt dat je dan een paar buikspieren zal zien en wat meer vorm in je armen enz. Maar verwacht daar niet veel van aangezien je nog weinig spiermassa hebt.

Maar nogmaals ik vind het moeilijk met jou leeftijd gewicht en lengte om dan te adviseren om af te vallen. Ik ben benieuwd naar de visie van de mensen die ik hierboven benoemde!

Zodra we daar reactie van hebben zou je me kunnen helpen met een schema?