FIT.nl

Voorstelronde van Steven


#1

Hallo allen,

Mijn naam is Steven, 37 jaar en vader van een geweldige tweeling van 8 jaar. Sinds een jaar of 5 geleden mijn leven drastisch omgegooid van ongezond naar een gezonde levensstijl. Daarbij ben ik 15kg afgevallen en zou nu graag een stapje verder willen gaan.

Ik ben een redelijk bedreven fietser. Altijd het oogpunt gehad om hier mee af te vallen. Tot op heden is dat ook redelijk gelukt. Nu wil ik graag nog wat extra afvallen en daarbij spiermassa opbouwen. Het enige is dat ik tussen de 6 en 8 uur in de week op de fiets zit, een gezin heb en daarbij niet nog eens extra naar de sportschool kan. Is het mogelijk om bijvoorbeeld met een halter/buikspierbank en een set dumbells thuis zeg maar 3 keer in de week te trainen en bovengenoemde te behalen?

Het fietsen wil ik graag aan blijven houden en combineren met krachttraining. 18 augustus heb ik als doel de ijselmeerchallenge te gaan fietsen en in de vakantie een paar bergen op te fietsen.

Sportieve groet,
Steven


#2

Hoi @Steven

Welkom op het forum :slight_smile: Leuk dat je zo’n fanatieke fietser bent. Hoe heb je dat voor me elkaar gebokst om 15 kg blijvend af te vallen?

Je kunt zeker thuis oefeningen doen. Zo hebben we de onderstaande voorbeeld schema’s.

In de FIT Methode-app hebben we meer programma’s die je thuis kunt uitvoeren.


#3

Hoi @erikhuizenga,

Dank voor je antwoord. Het begon door de slechte gewoontes overboord te gooien. Roken, regelmatig een biertje drinken, even langs het tankstation voor een lekker broodje, vrijdagmiddag even snacken etc. etc.

Het begin was een dieet van mevrouw Bakker dieet. Dit werkte redelijk. Het was in iedergeval een schema waar ik mij aan kon houden. Omdat ik eigenlijk helemaal a-sportief was maar toch meer wilde bewegen om af te vallen begon ik met hardlopen. Door eerdere pogingen had ik al wat ervaring opgedaan en ben met een schema van 5 kilometer begonnen. Ondertussen deed ik thuis wat bodyweight oefeningen. Ik begon mij goed te voelen, hardlopen breidde uit tot 10km, kreeg complimenten omdat men verschil begon te zien en dat motiveerde enorm. Om een stapje verder te gaan kocht ik een roeimachine en kwam ik erachter dat ik fietsen ook erg leuk vond. Dus hup een 2dehands mountainbike erbij. Uiteindelijk door regelmatig en gevarieerd te sporten ging het echt de goede kant op. Nu 5 jaar later is eigenlijk van alles het fietsen echt overgebleven.

Sinds 2 jaar ben ik van een fysieke naar een kantoorbaan gegaan. Hierdoor is het op gewicht blijven lastig. Ik heb het redelijk onder controle door 2 a 3 keer per week totaal tussen de 150 en 200km te fietsen. Eet nog steeds gevarieerd, gezond en let op de aantallen. Toch blijf ik altijd een klein buikje houden en ligt mijn gewicht boven het gemiddelde. Ik ben 1.76 lang en 79kg. Op mijn top woog ik 74kg.

Nu ben ik verder niet bedreven in de juiste voeding en zou ik graag het fietsen willen combineren met thuis aan krachtsport te doen (gewichten) . De reden hiervan? Ik wil er wat gespierder uitzien en een nieuwe sport uitproberen. Maar, valt dit goed te combineren? Hebben jullie tips of adviezen voor ik hier aan begin? Wat voir gewichten etc raden jullie aan?


#4

Heb je ooit je voeding bijgehouden en gekeken of je minder eet dan je nodig hebt (calorieën tellen)?

Met de FIT Methode-app kun je bepalen hoeveel je nodig hebt om af te vallen.

Leuk dat je met gewichten aan de slag wilt gaan. Heb je de mogelijkheid om naar de sportschool te gaan? Dat geeft veel meer mogelijkheden. Lukt dat?

Anders kun je een home gym gaan bouwen met wat dumbbells/kettlebells. Dat is ook een optie.


#5

Zeker weten, met de myfitnesspal app lange tijd trouw gedaan. Maar als je de inspanning en de verbruikte calorieën naast het hetgeen wat ik at, zou je zeggen dat het vetpercentage gewoon naarmate de tijd verstreek af zou moeten nemen. Ik bleef en blijf toch op een bepaald gewicht steken. Dat zou betekenen dat ik nog minder moet eten? Nu ik weer een dieet van mevrouw Bakker volg nemen de kilo’s inderdaad weer af maar er zijn momenten dat je er echt duizelig van wordt. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Die mogelijkheid is er natuurlijk wel maar als je al tussen de 6 tot 8 uur op de fiets zit, vinden ze het thuis niet echt tof als je ook nog 3 keer in de week naar de sportschool gaat.

Als we het over dumbells en kettkebels hebben is dat voldoende om ook zichtbaar spieren te kweken? De ruimte bij ons is beperkt. Zou je bijvoorbeeld ook adviseren om een bankdrukset of curlstang of iets dergelijks aan te schaffen? Of zijn de mogelijkheden zo beperkt dat het gewoon beter is om naar de sportschool te gaan.


#6

Inderdaad zou je minder moeten eten om verder af te vallen. Je kunt ook meer gaan bewegen, dat is ook een optie (die iets minder effectief is, wel gezonder). :slight_smile:

Ik zou trouwens het een crash dieet als Sonja bakker links laten liggen, zie hier de uitleg: https://www.fit.nl/afvallen/beste-dieet

Ik raad je aan om je eetgewoontes stap voor stap aan te passen. Meer hierover lees je hier: https://www.fit.nl/mindset/gedragsverandering

Afvallen is niet iets als een snelle oplossing of een diet, maar leefstijlverandering. Dat kost tijd, energie en huiswerk.

Ik raad je eens aan om te kijken naar onze afvallen pagina: https://www.fit.nl/afvallen

Of ons boek de FIT Methode. Dit zal veel duidelijkheid geven over gezond afvallen.

Als je concrete vragen hebt, kun je deze natuurlijk altijd stellen.

Dat is een persoonlijke afweging. Doe wat jij kunt volhouden. Dat is het belangrijkste.

Je kunt eens een maandje proberen in de sportschool. Mocht dat niet werken, kun je altijd nog thuis gaan trainen. Is dat een idee?


#7

@Steven

Dat zijn flink wat kg’s. Het is inderdaad wat Jeroen zegt, niet handig om verder te diëten, maar je vooral te focussen op het veranderen van gewoontes (stap voor stap). Diëten werkt vaak niet. Had je nadat je 15 kg was afgevallen, veel last van honger?


#8

@j.vandermark , ik zal de artikelen doorlezen. Dank daarvoor. Sportschool in combinatie met de al vele uren op de weg en gezin is wat lastig maar zal er over nadenken en thuis met directioneel overleg bespreken😉. De voorkeur ligt toch bij thuis maar dan moet je wel weten wat je doet. Misschien helpt een maandje sportschool daarbij.

@erikhuizenga, het is alweer een tijdje geleden maar ook het eetpatroon van een crashdieet gaat wennen moet ik zeggen. Wat ik er vooral aan overgehouden heb is het bewust zijn van wat je eet. Ik kook al lange tijd niet meer uit pakjes maar alleen met verse producten, eet gevarieerd met veel groenten en laat snoep e.d. links liggen. Onze kinderen weten niet beter en zijn eigenlijk goede eters. Het zijn de hoeveelheden die er in sluipen. Met een uitgelegd schema heb je houvast. Dat geld voor sport maar zeer zeker ook voor voeding.

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal jullie boek in overweging nemen tezamen met de app. Het inkijk exemplaar ziet er veelbelovend uit.

Gr. Steven


#9

Zeker optie is om een thuis trainingsschema te maken/krijgen als dat makkelijk is. Ik raad je een maandje online coaching aan: https://coaching.fit.nl

Dan heb je gelijk een schema + advies over je voeding. Twee vliegen in 1 klap en kun je thuis aan de slag.


#10

@j.vandermark, Inmiddels het boek aangeschaft. Haast heb ik niet en begrijpen hoe en waarom een training en voedingsschema in elkaar zit vind ik belangrijk. Aan de hand daarvan zelf op maat gemaakte schema’s maken zie ik als een uitdaging. Zal uiteindelijk ook bijdragen aan meer voldoening. Aan motivatie geen gebrek, dat heeft zich de laatste jaren wel bewezen. Snappen wat je doet is het belangrijkste en met het boek moet dat vast goedkomen.


#11

@Steven

Je geeft aan dat een schema je houvast geeft. Ik ben benieuwd hoe je het zonder schema aanpakt? Welke richtlijnen/regels leg je jezelf op?


#12

@erikhuizenga, In het geval van sporten was het voor mij niet zo moeilijk. Sporten werkt verslavend en als je een keer overslaat voelt je extra drang om de volgende keer te gaan. Tuurlijk zijn er altijd momenten dat het niet uitkomt door verplichtingen. Hier moet je je dan ook niet schuldig over voelen. Voor mij is het uitgangspunt om 3 keer in de week te sporten en daaromheen zo veel mogelijk te bewegen. Dit lukt bijna altijd :wink:

Met eten is het een iets ander verhaal. Ik ben redelijk bourgondisch aangelegd en in het weekend lust ik bijvoorbeeld graag een wijntje en een frans kaasje of ga ik met vrienden een biertje drinken. Je moet ook kunnen genieten toch ? Kinderen eten op vrijdag standaard patat maar dat vermijd ik eigenlijk altijd. In het weekend hebben we meestal met avondeten ook wel wat lekkers op tafel maar vaak met gezonde insteek .Doordeweeks zijn het verder de standaard gewoontes en porties.

Resumé houd het in dat ik zonder schema’s bepaalde gewoontes heb aangeleerd waar ik mijzelf aan vasthoud en van tijd tot tijd moet evalueren. Het evalueren (helikopterview) zou eigenlijk op vast tijden moeten zijn in plaats van er te laat achter komen dat het even scheef loopt.

In mijn ervaring zijn gewoontes lastig aan te leren maar als je ze eenmaal bezit, heb je houvast. Je wilt tenslotte ook niet verliezen wat je al die tijd hebt opgebouwd. Als je ziet dat je lijf veranderd of dat je conditie verbeterd, wordt je enorm beloond.