FIT.nl

Voorstelronde van Steef


#1

Hallo mijn naam is Steef, 48jaar oud. Bedankt voor mij toe te voegen. ik doe al jaren lang fitness en krachtsport. In maart ga ik beginnen met fitnesstrainer A +B.
Begin van vorig jaar goed herstelt van een zware hernia en nou weer goed bezig om in oude en betere shape terug te komen


#2

Hi @Steefzenden

Welkom bij de FIT.nl community :slight_smile:

Leuk dat je met fitness A & B start. Wat is precies je motivatie om dat te doen?

Hoe is je herstel verlopen? Zijn er dingen die je wel en niet kunt doen?


#3

Ik heb vroeger het cios gedaan, heel lang geleden. Ik ben eigenlijk zwemonderwijzer en ik heb tot 1997 lesgeven en gewerkt in de sportschool. Mijn herstel is goed verlopen, mede door mijn core tijdens het herstel te sterken. Ik heb toen ik weer met losse gewichten ging trainen een maand lang ziten uitproberen welke oefeningen ik kon doen en welke ik op een manier moest aanpassen zodat ik mijn onderrug niet ging forceren, maar wel aansterken en verbeteren. Dat ging steeds beter en kan nou ook wel meer. Wel niet meer met zulke zware gewichten als ervoor. Doe nou zelfs weer deadlifften, front squat en squat. De enige soort oefeningen die ik mijd zijn dumbel press voor de borst en schouders.


#4

Ah fijn :slight_smile:

Welke oefeningen hebben je vooral geholpen?

Waarom doe je die niet? Heb je het gevoel dat er te veel druk komt op de tussenwervelschijven?


#5

Ik moest eerst veel bewegen en ik ging toen veel lopen op de loopband, op de crosstrainer en op de roeimachine. de oefeningen die ik toen deed waren de hip bridge, deadlift assisted, planken. Toen ik groen licht kreeg om weer te mogen trainen ben ik als eerst weer begonnen net als een beginneling met de machines om puur rustig aan te sterken. Ik ben begonnen met overal 1 schijf qua gewichten. Ik had maling aan wat de mensen van me dachten over hoeveel gewicht ik gebruik tijdens mijn oefeningen. Ik had tevens ook een gewichtsriem aangeschaft met klitteband die als extra steun gebruikte( deze was extra breed en kon ik veel strakker en precieser vast maken dan met gesp. het merk harbinger was mijn keuze geworden) Ik deed in het begin de volgende oefingen ( ik heb die stap voor stap zwaarder om mijn rug goed aan te sterken ) dit waren de machines die ik de eerste 2 maanden deed om mijn rug aan te sterken. De Machine Back Extension van matrix, Diverging Lat Pulldown van matrix, Diverging Seated Row van matrix, Ik bleef wel steeds de zelfde warming up doen met cardio en oefingen.


#6

Wat mooi dat je dit deelt. Geeft een goed inzicht in het herstelproces.

Hoe lang heeft ongeveer geduurd voor een ‘volledig’ herstel? 1 jaar?


#7

na 9 maanden was ik pijn vrij en kon ik eindelijk weer gaan fitnessen. Ik had wel besloten in het begin dat ik alle oefeningen puur alleen op harhalingen ging doen en niet op gewicht tevens had ik besloten diverse oefeningen niet te doen zoals squat, deadlift, legpress, schoulderpress en alle oefeningen voor de borst met dumbels. Ik had diverse oefeningen aangepast om zo min mogelijk last te hebben van mijn onderrug en deze zo min mogelijk te belasten, tevens ook alle oefeningen mijn gewichtsriem gebruiken . Zoals de barbell bench press plat daar trek ik mijn benen omhoog zodat mijn rug plat ligt en ik puur uit mijn borst moet drukken en niet mijn benen kan gebruiken en een holle rug krijg tijdens het drukken. Op dit moment gaat dat super qua gewicht wat ik nu druk en de herhalingen. tevens ben ik nou ook weer sinds een maand begonnen met frontsquat, squat en deadliften en nou gebruik ik mijn gewichtsriem steeds veel en veel minder


#8

Mooi om te lezen dat je weer zo aan de bak kunt. Een vriend van mij had diezelfde ervaring. Hij is alleen nog wel wat voorzichtiger met zijn rug, omdat hij ook geopereerd is. Mooi om te zien als je weer lekker je ‘ding’ kunt doen.


#9

Ik had veel mazzel dat ik niet geopereerd hoefde te worden. Ook ik ben nog met een paar oefeningen heel voorzichtig…