FIT.nl

Voorstelronde van Sara


#1

Hej allemaal, al een tijdje lees ik (stiekem :wink: ) mee op het forum, maar heb me nooit voorgesteld. Mijn scale-victory van vandaag die ik echt even kwijt moet leek me een goed moment hiervoor. :slight_smile:

Nadat ik al een aantal jaren met een eetstoornis en ondergewicht heb geworsteld ben ik in mijn zoveelste dieptepunt begonnen met krachttraining. Ik wilde niet afvallen, maar ik vond aankomen moeilijk, vooral als dit ‘alleen maar in vet’ zou zijn, dus aankomen in spiermassa leek me een goede deal. Controle loslaten lukt me nog niet helemaal, dus ik heb me eerst ingelezen in workoutschema’s en voedingsschema’s, maar daar snap ik nog steeds niets van. :blush: Wel heb ik aan het begin mezelf gewogen, mijn BMR en TDEE enzo berekend en ben ik begonnen met 3x per week krachttraining (met daarnaast gewoon een gemiddeld actief leven: kantoorbaan, maar wel op de fiets daarheen).

Ondertussen ben ik een aantal maanden verder en zie ik wel dat er een verschil in spiermassa is. Bij de eerste keer wegen gaf de weegschaal aan dat ik best was afgevallen (t.o.v. bij de diëtist), maar de keren erna bleef het gewicht gewoon stabiel, vetpercentage, spiermassa, bot etc schommelden maar bleven redelijk constant. Ergens voelde ik me niet goed over het gewicht, want het was te laag en het klopte ook niet helemaal met mijn lichamelijk beleving. Bovendien klopte het niet met mijn TDEE berekening, want ik bleef stabiel, terwijl ik boven de behoefte voor mijn gewicht at. Maar goed, stabiel is beter dan achteruit en lichamelijk zag ik er sterker uit, dus voor mij was het allemaal prima.

Vandaag had ik er, nadat ik me een aantal weken wat minder fit voelde, echt weer eens een lekkere workout uit geknald en besloot ik weer eens te checken (ik weeg alleen als ik me er goed genoeg voor voel, anders heeft het nog steeds teveel impact) en bam, in 2 weken 2,5 kilo aangekomen. En in plaats van dat ik schrok voelde ik me opgelucht, omdat ineens stukjes op z’n plaats vielen. Naast dat het vrijwel onmogelijk was in zo’n korte tijd ruim 2 kilo in voornamelijk spieren aan te komen (want dat beweerde dat ding ook nog eens: minder vet, meer spieren) had ik ineens het gevoel dat dit gewicht wél klopte bij hoe ik mij lichamelijk voelde en hoe ik eruit zag, en dat het eigenlijk mijn eerdere twijfels wat wegnam. :hugs: Ineens voelde ik me fit in plaats van (te) dun.

Nu ben ik er nog steeds niet, mijn vetpercentage is nog te laag (Gaf nu 12,5% aan, maar neem het met een korreltje zout, normaal gesproken lig het rond de 14,5%), net als mijn gewicht (maar ben er bijna!!) en heb nog steeds last van eetgedachten, onrust/bewegingsdrang, maar dit heeft me wel even een boost gegeven! Ik wil er gewoon voor gaan nu, iets minder verbranden en meer focussen op kracht. Maar voor nu ga ik even verder met op de bank zitten en me onoverwinnelijk voelen. :wink: :see_no_evil:

ps. Als iemand nog tips heeft hoor ik het natuurlijk graag. :blush:


#2

Whoepwhoep! Keep on the good work :muscle::muscle:


#3

Wat goed dat je er opgelucht over kon zijn!
Heb je ook behandeling gehad of het helemaal zelf gedaan?


#4

Hoi! Ik heb een aantal jaar geleden klinische behandeling gehad, maar zodra ik daar weg was meteen weer teruggevallen. Een jaar later ben ik op eigen kracht begonnen en tot gezond gewicht aangekomen maar was ik erg ongelukkig met mijn lichaam (geen sport, gewicht nog niet goed verdeeld) waardoor ik weer terug ging afvallen. Ik heb een tijdje begeleiding van een diëtist gehad, maar door verhuizing zie ik deze ook niet meer. Momenteel doe ik het dus inderdaad alleen, maar wel met het doel een behandeling voor onderliggende problematiek aan te gaan (welke eerder door mijn gewicht onmogelijk was).


#5

Klinische behandelingen zijn vaak puur gericht op het eetgedrag en gewicht (symptoombestrijding), maar dit levert helaas niks op mbt de onderliggende problematiek…
Goed dat je dat wel nog aan wil gaan, ik wens je veel succes!


#6

Hoe gaat het nu @Sim907 ?

Misschien leuk om ons een update te geven? :slight_smile:


#7

Nou, eerlijk gezegd is het opbouwen niet helemaal gelukt… Ik ben een weekje op vakantie geweest en heb hier veel gedaan, maar vooral geen krachttraining :wink: . Dus was weer wat gewicht kwijt…
Vorige week ben ik weer begonnen met 3x per week kracht en hoewel ik nu iets minder eet dan voor de vakantie, kom ik wel wat aan. Maar goed, op basis van 1 week is natuurlijk weinig te zeggen, maar het maakt het wel moeilijk voor me om wat meer te eten, ook al weet ik dat het qua gewicht en vetpercentage juist goed zou zijn aan te komen. :zipper_mouth_face:


#8

Hey allemaal, tijdje verder en eigenlijk gaat het niet heel bijzonder.
Qua sport heb ik een soort plateau bereikt, wat te maken heeft (denk ik) met mijn dalende gewicht door een drukke baan (veel heen en weer lopen en tillen), ondanks dat ik meer eet.
Nu houd ik sowieso mijn inname bij en meet ik in de sportschool mijn gewicht etc (niet heel accuraat).

Nu heb ik een vraag hierover: 500 gram per weer afvallen staat gelijk aan een tekort van 500 kc per dag, toch? Kan ik er dan min of meer vanuit gaan dat ik dit elke dag extra moet nemen om niet verder af te vallen (en het liefst wat aan te komen)? En zo ja: Heeft iemand tips hoe je hier makkelijk aan komt? Ik heb het gevoel namelijk veel te eten (±2100, is niet veel, maar zo voelt het voor mij wel, omdat mijn bmr hier zover onder ligt, mentaal dingetje dus :wink: )


#9

Leuk dat je een update geeft @Sim907

Dit is een grove schatting, maar wijkt echt af per persoon. Zou die regel met veel flexibiliteit hanteren.

Hoe je makkelijker zwaarder wordt? Wat is precies je vraag?


#10

Wow, wat een snelle reactie! Bedankt. Hoe je makkelijk die 500 kc extra per dag wegtikt :wink:
Dit wil ik dan een weekje of 2 proberen om weer wat vooruitgang te boeken. :slight_smile:


#11

Of zou je dit afraden?


#12

Goede vraag, ik zou je niet te blindstaren op de calorieën, maar meer op voedingsgewoontes en of je afvalt/middelomtrek afneemt. En niet teveel afvalt + gezond eet.


#13

Bedankt voor je antwoord. Mijn middelomtrek neemt niet zozeer af, maar heb wel een te laag bmi en vetpercentage, dus ik weet niet hoe betrouwbaar zoiets dan is. Het is daarom ook niet erg als ik aankom, maar het moet wel behapbaar (:upside_down_face:) blijven.


#14

Mm misschien kun je 1 kleine maaltijd per dag extra proberen te eten. Bijvoorbeeld voor het slapen gaan. Als je dit een eiwitrijke snack maakt, komt het je spierherstel ook nog te goede.

Gaat het aankomen dan te langzaam, dan voeg je nog 1 snack toe overdag, of maak je je avondsnack nog wat groter.


#15

Hej allemaal.
Nog een vraagje: het valt me op dat ik de dag nadat ik gewerkt heb (bediening in een behoorlijk groot restaurant) ik totaal geen energie over heb voor krachttraining de dag erna.

Het viel me eigenlijk vandaag pas op, nadat ik gisteren ineens vrij was. Ik kon mijn oefeningen beter uitvoeren, voelde me fysiek en mentaal sterker. Hoe kan dit?
Ik eet op werkdagen wel wat ik denk dat mijn behoefte is, maar wel op rare horecatijden (groot ontbijt, kleine dingetjes tussendoor ivm korte pauzes en na mn dienst grote maaltijden)

Is mijn hersteltijd te kort? (Werk 3 dagen per week 11 tot 20/21 om en om, sport dag erop rond 10 ) Eet ik verkeerd? (gewicht stabiel maar dus wel te laag)
Maar vooral: wat kan ik hieraan doen?


#16

Goede vraag! Werk is natuurlijk veel bewegen en kost aardig wat fysieke en mentale kracht. Dit kost energie. En als dit lange dagen zijn zul je dit merken.

Misschien helpt het als je al langer ergens werkt en gewend bent aan de situatie.

Wat wel verstandig is om extra te eten op een drukke dag waarbij je veel beweegt. Misschien helpt dit wat? En voldoende rust te pakken nadat je hebt gewerkt voordat je gaat trainen.