FIT.nl

Voorstelronde van Samantha

Hallo!
Ik ben Samantha, 31 jaar en net (8weken geleden) bevallen van een dochtertje.

In het verleden heb ik verschillende pogingen gedaan om af te vallen/gezond te leven.
Het begon met een healthcoach die mijn macro’s opstelde, fitness schema en voedingsplan. Dit ging super maar uiteindelijk ben ik gestopt omdat het me wel erg ver ging. Denk aan splitten van een ei omdat er teveel vetten in zitten

Tijd later op eigen houtje weer erin verdiept, ik ken het principe van macro’s, weer aan de fitness en alle voeding ingevuld op de app.

Ik heb destijds een formule gevonden om je macro’s te berekenen die ik hiervoor gebruikte. Toch vond en vind ik het nog steeds eng om dit op eigen houtje te doen. Wat als dit niet klopt, en ik meer binnenkrijg dan ‘mag’? In plaats van afvallen gebeurt er dan niets, of juist bijkom…dat is mijn angst.

Toen der tijd merkte ik ook dat ik fitness niet meer interessant vond en me weer wilde bezig houden met yoga.

Nu heb ik dit ook. Krachttraining zal vast meer helpen bij afvallen, maar het gaat me nu erom dat ik deze leefstijl vol kan houden. Dus meteen beginnen met een soort die me ligt (yoga) en het invullen/eten van voeding die ook bij me past.

Mijn vraag is dan ook of iemand voor mij mijn macro’s kan berekenen?
Zodat ik zelf verder kan met de goede voeding eten adhv macro’s en een sport die me ligt.

1 like

Hi @Samantha

Leuk dat je jezelf voorstelt :slight_smile:

Je macro’s berekenen is niet zo ingewikkeld. Calorieën zijn veel belangrijker, macro’s doen er minder toe.

Zie:

Hoeveel kcal eet je per dag, zonder dat kan ik je macro’s niet uit rekenen.

Interessant! Dus ook al eet ik bij wijze van aan 1800 koolhydraten, dan val ik nog af?

Is het niet de combinatie?

In de foodapp zijn er een aantal standaard combinaties aan macro’s, waarvan ik nu een heb ‘gekregen’ aan de hand van wat simpele vragen.
Deze geeft ook aan dat ik naast die macro’s, 1807 calorieën mag eten.

Omerta hiermee ook jouw vraag beantwoordt ::slight_smile:

Toch heb ik ook een dag rond de 1600 gegeten, maar da’s natuurlijk niet elke dag haalbaar denk ik…

1 like

Als je wilt afvallen is je calorietotaal leidend. Dat is de eerste wet van thermodynamica.

De macroverdeling is meer afhankelijk van je doel en heeft invloed op je functioneren.

Tof dat de FIT Methode-app je hierbij helpt. Wil je het ons laten weten als je verder vragen hebt?

225 gr koolhydraten x4 is kcal 903.5
112gr eiwitten x4 is kcal 451
50gr vetten x9kcal is kcal 451.
Dan heb ik gewoon een simpele veel gebruikte marco verdeling van 50/25/25 aangehouden.

1gr kh is 4kcal
1gr eiw is 4kcal
1gr vet is 9kcal

@Samantha gefeliciteerd :slight_smile:

Wat jeroen zegt is waar. Kcal zijn leidend. Maar het is wel handig om je voedingspatroon te vullen met gezonde producten, voldoende vezels en eiwitten. Eiwitten voorkomen spierafbraak.

JE kunt bijvoorbeeldt 10 procent eiwitten 0.5-1 kg per week afvallen of met 25-30 procent eiwitten. Bij de tweede scenario val je minder spieren af en meer vet.

Heb je bepaalde gewoontes die je momenteel hanteert? Dat geeft ook al veel meer richting. Als je een bepaalde structuur hebt.

Omerta bedankt! Deze verdeling hou ik vanaf nu aan in de app. Weet ik tenminste dat deze goed is :slight_smile:

1 like

Erikhuizenga bedankt :slight_smile:

Wat bedoel je precies met gewoontes? Eetgewoonten?
Met behulp van die app en de macro’s zag ik wel dat ik minder koolhydraten moest eten (duh) dus probeer dit weer terug aan te passen en niet teveel brood te eten sochtends en smiddags.

Ik merk ook dat ik hierdoor gevarieerder eet; meer fruit, vis, verschillende soorten eiwitproducten.

@Samantha eetgewoontes inderdaad. Mooi dat het loggen jee zo inzicht geeft :slight_smile:

Het is weer een tijd geleden dat ik hier gepost heb… het afvallen is wat langzamer gegaan en ben een aantal weken (maanden?) blijven steken.

Ik voel me er niet rot over maar ga weer met goede mindset verder. Met m’n nieuwe gewicht het plan gemaakt.
Nieuw lager gewicht betekent minder calorie inname om af te kunnen vallen.

Maar wat is hierin realistisch? Ik wil er geen crash dieet van maken natuurlijk.
Ik zou dan 1633 calorieën per dag mogen innemen.
Met bijna een kg per week afvallen als doel is het 1355, lijkt me niet gezond!

1 like

Ik weet niet hoeveel je nu weegt maar aan je kcal schat ik rond de 65 ong? Dit is echt maar een schatting!!
Ik zou max een half procent van je lichaamsgewicht per week afvallen. Dat is dus 1300gram per mnd. Dit is berekent op 65kg! Pas het aan je eigen lichaamsgewicht aan.

1 like

Ik weeg ± 79 kg, dat zou dan zo’n 1,5kg per maand zijn.

Ik heb toch overwogen om meer aan beweging te doen, aangezien dit waarschijnlijk toch nodig zal zijn hoe meer ik afval (en moeilijker het wordt om nog met alleen voeding af te vallen)

Mijn man wilde ook gaan sporten, dus als we beiden om beurten (ivm de kleine) gaan sporten betekent dit nog minder tijd samen, wat echt niet wenselijk is.

Een idee is om samen thuis te sporten nadat de kleine in bed ligt. Zo brengen we toch nog samen tijd door en zijn we bezig met afvallen.
Het is het proberen waard.

Ik heb het thuis training schema gedownload voor beiden… hopelijk wordt ze niet wakker van het touwtje springen en alle andere sprongen tijdens de training :smile:

1 like