FIT.nl

Voorstelronde van Ruben

Hoi allemaal, ik ben Ruben en kom zo surfend FIT tegen ziet er erg interessant uit! Ik ben behoorlijk fit (redelijk fanatiek fietser en zwemmer!). Dit is echter best lastig te combineren en vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen tips om dit op een goede manier te combineren en op deze manier efficiënter om te gaan met mijn trainingstijden!

2 Likes

Leuke combo @Ruben88

Tof dat je jezelf voorstelt! :tada:

Wat vind je er precies lastig aan? :slight_smile:

Dit artikel al gelezen trouwens?

0 Likes

@Ruben88 welkom op het forum. Je bedoelt het combineren van fietsen met zwemmen?

0 Likes

Ja ik heb dat artikel gelezen en gaf al zeker wat houvast. Ik zwem op Woensdagen en vrijdagen (ligt vast ivm sportvereniging). Nu heb ik een fietstrip naar de franse alpen op de planning staan (3e keer inmiddels) en probeer ik buiten zwemmen veel racefiets km te maken. Dit lukt prima in het weekend, echter lijk ik nu spierkracht en massa te verliezen in mijn bovenlijf door de vele fiets km. Zou dat te remmen zijn door krachtoefeningen op maandag?

1 Like

Als je voldoende trainingsvolume op je spiergroepen gooit + voldoende calorieën en eiwitten eet, moet je in principe geen massa verliezen.

Haal je voldoende setjes per spiergroep? 15-20 setjes per week spiergroep?

0 Likes

Ik ben inmiddels ook het aantal calorieën aan het opvoeren (weightgainer + kwark/yoghurt als aanvulling op mijn eten. Totale hoeveelheid eten probeer ik ook toe te laten nemen.

Enige ‘krachtraining’ is 2x per week zwemtraining (wedstrijd zwemmen dus 45min per keer volle bak interval). Ik wil als aanvulling gaan proberen op Maandag thuis met dumbells kracht oefeningen erbij te doen. Is 24 uur na een fiets training (2 - 3 uur duur op hartslag ~160 bpm) lang genoeg rust? Ben alleen bang dat het teveel is (Vrijdag zwemmen, zaterdag en/of zondag fietsen, maandag krachttraining, woensdag zwemmen …)

2 Likes

Dat kan ik niet zeggen. Dan moet je voor een langere periode met een sporter werken en weten wat hij doet + wat zijn belastbaarheid is, etc. :slight_smile:

Daarom is het zo waardevol om een coach te hebben met jaren ervaring die aan de hand neemt.

Ik zou gewoon dingen proberen, testen, retest, evalueren en kijken wat je kunt aanpassen. Leren van je ‘fouten’ dat is het beste.

0 Likes

hoi @Ruben88 dat is inderdaad wat Jeroen zegt persoonsgebonden. Hangt ook vanaf hoe diep je zondag gaat en of je voldoende herstelt.

Merk je zelf dat je uitgerust bent op maandag?

0 Likes

Als ik zaterdag fietst heb probeer ik mij Zondag in te houden (voor zover dat lukt …. ;-)). Als ik zaterdag niet op de fiets gezeten heb ga ik vaak erg diep op zondag waarbij ik op maandag zeker lome/stramme benen heb. Bovenlijf gaat over algemeen wel goed op Maandag.

Ik zal inderdaad eens experimenteren, nadat ik in Alpen geweest ben zal ik sowieso maar 1x per weekend gaan fietsen en kan ik eenvoudiger kracht oefeningen erbij doen.

1 Like