FIT.nl

Voorstelronde van Robin - Hoe Fit.nl mij hielp met gewichtsverlies

Hallo allemaal,

Ik ben Robin, ik ben 22 jaar en ik ben door 6 maanden en 2 weken te fitnessen iets meer dan 22 kilo verloren.

Hoe ik begonnen ben:

Ik ben gestart met fitnessen rond de 2e week van november toen ik zag dat ik maar liefst 105 kilo woog. Ik kon het zelf bijna niet geloven en ik wist dat ik hier verandering in moest brengen. Ik ging op het internet op zoek naar voedingsschema’s en kwam eigenlijk onmiddellijk terecht op de site van Fit.nl.
Ik maakte gebruik van het gratis dagschema en ging daarnaast ook 4-5 keer in de week fitnessen. Hierbij deed ik enkele krachtoefeningen op machines en ik verbrandde telkens 500 calorieën door aan cardio te doen. In de eerste weken en maanden van mijn dieet wou ik zoveel mogelijk gewicht kwijt en ik had de zeer slechte gewoonte gekregen om per dag maar 1000-1500 calorieën in te nemen. Door mijn plotse verandering in levensstijl, van een heel hoge calorie inname naar een heel lage calorie inname, verloor ik soms wel 2 tot 3 kilo per week.
Door het lezen van artikelen op dit forum zag ik dat wanneer je in grote hoeveelheden gewicht verliest dat dit ook ten koste gaat van spiermassa. Ik ben dan zelf een voedingsschema in elkaar gaan zetten door gebruik te maken van recepten die ik op Fit.nl en body en fit kon vinden.
Toen ik begon met fitnessen durfde ik niet veel kracht te doen uit schrik dat ik oefeningen verkeerd deed, maar door het bekijken van filmpjes op deze site ben ik telkens meer en meer oefeningen beginnen doen met gewichten.

Mijn levensstijl op dit moment:

Op dit moment weeg ik 82,5 kilo. Ik ga nu iedere dag met veel motivatie naar de fitness. Ik doe telkens een uur aan krachtoefeningen en 3 kwartier aan cardio (=± 500 calorieën). Mijn doel nu is om nog zoveel mogelijk vet te verbranden. momenteel doe ik dit door een max. calorie inname te hebben die niet hoger is dan 2500. Ik weeg mij nu pas om de 2 weken en ik merk telkens een verschil op de weegschaal. Ik verlies om de 2 weken zo’n halve kilo, daarbij daal ik telkens in vetmassa en stijg ik in spiermassa.
Onlang heb ik besloten om mijn max calorie inname te verlagen naar 2000 calorieën, rekening houdend met voedingswaarden. Daarvoor heb ik onlangs de fit-app aangeschaft maar het is nog wat uitzoeken hoe alles daar op werkt.
Ik hoop komende 2-3 maanden nog zeker 5 kilo te verliezen.

Tips:
-Ga op zoek naar motivatie om te blijven sporten en diëten. In het begin moest ik mezelf ook overtuigen om te sporten maar door het vol te houden boek je resultaat en zal je trots zijn op jezelf. Na verloop van tijd komt de motivatie vanzelf.
-Stel doelen op voor jezelf. Iedere maand stelde ik een ander doel op voor mezelf (die realistisch is). een doel was bv om een maand lang geen frisdrank te drinken, een ander doel was bv om een maand lang niet te ‘cheaten’.

Ik hoop jullie aan de hand hiervan toch wat geïnspireerd te hebben,
groetjes
Robin

6 likes

Wat een geweldig verhaal Robin!
Je hebt al veel progressie gemaakt, ga vooral zo door!

Je mindset is echt on point! Dat is zo zo belangrijk, lekker blijven doorgaan!

Groetjes,
Luc

2 likes

Wat prachtig om te lezen @Robin.v

Mooi dat de kleine stappen je zoveel verder helpen.

Leuk dat je je verhaal deelt. Voel je je ook fitter? :slight_smile:

En wat wordt je volgende doel? Vetverlies, maar naar welk gewicht wil je toe?

1 like

Dag Jeroen vandermark,

Ik voel mij zeker fitter sinds ik sport.
Mijn volgende doel is om een voedingsschema op te stellen met lagere calorie-inname (±2000) en om mij precies aan dit schema te houden gedurende 8-10 weken. momenteel bedraagt mijn vetpercentage 22% en ik zou graag naar de 20% toe willen gaan. Op langere termijn is het de bedoeling om nog naar een lager percentage te gaan. het gewicht waar ik momenteel naar streef is 75 kilo. Wat ik niet weet is hoe de verhouding is tussen verlies in gewicht en verlies in vetpercentage, bestaat daar een verhouding tussen (hoeveel daal je bv in vetpercentage als je x gewicht verliest) @j.vandermark . Groetjes.

1 like

Niet dat ik weet. Ik zou niet te veel op cijfertjes sturen. Maar meer naar je gevoel en fitheid kijken.

Wat een mooi verhaal @Robin.v! goed dat je ook doelen blijft stellen. Helpt dit ook voor je zelfvertrouwen?

1 like

Hey @erikhuizenga, dit helpt enorm voor mijn zelfvertrouwen. Vorige zomer bijvoorbeeld had ik moeite om met een shirt en korte broek over straat te lopen omdat ik redelijk zwaarlijvig was en ik schaamde mij daar enorm voor. Nu het terug wat warmer wordt heb ik daar geen enkele moeite meer mee.
Ook in de fitness heb ik meer zelfvertrouwen gekregen om nieuwe oefeningen te gaan proberen. Het wordt steeds leuker fitnessen bij het leren van nieuwe oefeningen.
groetjes.

2 likes