FIT.nl

Voorstelronde van Merijn

Hoi!

Ik ben Merijn. Ik ben 21 jaar oud en fanatiek sportliefhebber, vooral fitness!

Ik sport al sinds klein af aan. Ik ben begonnen met zwemmen, gevolgd door voetbal en tennis.

Vier jaar geleden ben ik overgestapt op fitness; dit had vooral te maken met mijn borstbeen. Ik heb te maken gehad met een ‘pectus excavatum’. Dit is een aandoening waarbij het borstbeen een overschot aan ribkraakbeen heeft. Dit zorgt ervoor dat het borstbeen naar binnen wordt geduwd. Dit resulteerde in mijn geval in een ‘kuil’ in de borst van bijna 6 centimeter diep.

Ik hoopte dat sterke borstspieren deze aandoening zou verbloemen, niks is echter minder waar. Uit medische overwegingen ben ik hier uiteindelijk drie jaar geleden aan geopereerd.

Na mijn operatie woog ik slechts 74 kg, dat is niet veel met een lengte van 199cm. Intussen zijn we drie jaar verder en weeg ik 97kg (zelfde lengte) met een lichaamsvetpercentage van slechts 11,5%. Ik sport 4/5 keer per week (krachttraining).

Ik ben hier om actief deel te nemen aan ieder gesprek, te leren van jullie ervaringen en gezellig te kunnen praten met iedereen die dezelfde passie als ik deel; fitness! :slight_smile:

Fijne avond!
Merijn :mechanical_arm:

2 likes

Goedemorgen Merijn,

Welkom op het fit forum en tof dat je je voorstelt!
Zo te lezen heb je al een mooie progressie geboekt! Heb je op dit moment een specifiek doel voor ogen?

Je geeft aan dat je een aandoening hebt gehad aan je borstbeen waaraan je 3 jaar geleden bent geopereerd. Is er een kans dat er bij het borstbeen weer een overschot aan ribkraakbeen ontstaat of ben je hier nu helemaal van genezen?

Liefs Nononsense

3 likes

Super mooi om te lezen dat je zulke progressie hebt gemaakt!

Waar geniet je het meeste van? Kennis, kracht of ervaring?

1 like

Hi @Nononsense

Thanks voor het warme welkom! Leuk om te lezen!

Het doel wat ik nu voor ogen heb is de ‘magische grens van 100 kilo bereiken’ op het vetpercentage wat ik momenteel heb. Dat is echt een doel wat ik al lang voor ogen heb, en daar ga ik ook alles aan doen!

Wat betreft mijn borstbeen, dat zou in principe niet meer kunnen terug groeien! Er heeft 3 jaar lang een titanium ‘plaat’ in combinatie met een titanium ‘stang’ achter mijn borstbeen gezeten. Dit heeft ervoor gezorgd dat het borstbeen deze positie aanneemt als nieuwe ‘natuurlijke’ positie. Over iets minder dan een jaar mag ik weer onder het mes om de titanium ‘plaat’ en ‘stang’ operatief te laten verwijderen!

Merijn :slight_smile:

Hi @j.vandermark

Thanks voor je bericht! :slight_smile:

Ik geniet het meeste van kennis! Ik vind het echt geweldig om van andere mensen dingen te kunnen leren, die ik nog niet weet. Er is altijd wel weer wat nieuws te leren. Maar ook om andere mensen te helpen met dingen die ik juist wel weer weet, bijvoorbeeld door ervaring. Natuurlijk is kracht en ervaring ook altijd mooi meegenomen :wink:

Merijn :slight_smile:

1 like

helemaal mee eens

Hallo Merijn

Ik wil je alvast proficiat wensen met je vooruitgang en wil je even laten weten dat je niet alleen bent. Ik heb momenteel die stang nog in mijn borst (ik zit momenteel aan mijn 2de jaar) en die mag er ook volgend jaar uit. Zou ik mogen vragen of je nog vaak pijn hebt aan de littekens tijdens het trainen?
Mvg

2 likes

Hoi Max! Heel bijzonder om iemand tegen te komen, die dezelfde operatie heeft ondergaan. Leuk!

Ik ervaar vrijwel geen pijn aan de littekens tijdens het trainen. Alleen ik zwaar mijn rug of borst train, wil ik de littekens nog wel eens voelen ‘trekken’. Ook kan de stang een soort ‘knellend’ gevoel geven, vooral aan mijn rechterzijde. Daar is de stang bevestigd aan mijn ribben met een schroef.

Hoe ervaar jij dit?

1 like