FIT.nl

Voorstelronde van Maria

Hoi allemaal,

Nu ik een beetje de weg leer te vinden op dit forum wil ik me ook graag voorstellen.
Mijn naam is Maria, 28 jaar, en ik heb al zo’n beetje mijn hele leven overgewicht. Als kind at ik al teveel en was ik te zwaar, en in de loop der jaren alleen maar zwaarder geworden.
Gedurende mijn puberteit wel wat korte afvalpogingen gedaan, maar ik was achteraf gezien niet echt gemotiveerd. Had een hekel aan sport en inmiddels was ‘emotie-eten’ erbij gekomen.

Ruim 3 jaar geleden schommelde ik tussen de 110 en 112 kg en ik schaamde me zo voor mezelf, ik meldde me aan bij een sportschool waar ik al snel ook groepslessen begon te volgen. Voor het eerst in mijn leven vond ik sporten oprecht leuk. Ook heb ik mijn voeding aangepast (vooral minder snoepen en meer groente) en hiermee ben ik in een rustig tempo 27kg afgevallen.

Maar sinds een jaar sta ik stil, heb ook veel meer stress en ben ik qua eten zelfs in wat oude gewoonten teruggevallen, m.n. op het vlak van ‘emotie-eten’ of soms gewoon teveel eten. Hier schaam ik me een beetje voor want ik had dit gedrag toch juist overwonnen? Sporten vind ik nog steeds erg leuk maar vooruitgang in mijn prestaties bleef ook uit.

Ik heb nu bijna 4 maanden geleden een personal trainer ingeschakeld met wie ik ook eerlijk over voeding en stress kan spreken en dat helpt. Ik ben nu bijna 4kg kwijt en wil er zeker nog 10kg af. Het gaat nu zeer langzaam en dat is soms frustrerend, maar ik realiseer me dat ik ook moet werken aan mijn eigen mindset over voeding en over mezelf. Voeding houd ik nu bij met de app Fitatu.

Heb me hier aangemeld voor informatie maar vooral ook inspiratie en daarmee een stukje extra motivatie om door te zetten.

Groetjes, Maria

3 likes

Welkom bij de FIT.nl community @Maria999 :slight_smile:

Wat knap! Voel je je ook fitter/gezonder. Los van het gewicht? :slight_smile:

Goed dat je herkent wat de oorzaken zijn van emotie-eten / over-eten.

Wat voor tips gebruik je om jezelf in te houden? Heb je hier mentale tricks voor?

Maak je al gebruik van een als-dan-plan?

Heb je onze artikelen al gelezen over emotie-eten?

Hoe ga je dit doen? :slight_smile:

Mooi dat je je zo open opstelt. Dit vergroot de kans op het bereiken van je doelen.

Hoi @Maria999,

Welkom op het forum. Knap dat je zo aan je zelf werkt!

Je hoeft je nergens voor te schamen, we vallen allemaal wel eens terug in oude gewoontes. Dat is menselijk :slight_smile:

Heb je ook een idee waar de stress vandaan komt en wat helpt bij jou om te ontspannen? Ik zou je niet te blindstaren op kg’s maar vooral op gedrag wat je vol kunt houden. Leg je zelf de lat ook niet te hoog.

Ik voel me wel een stuk fitter en gezonder ja, soms heb ik wel van die dagen of korte periodes dat ik het gevoel heb alsof ik nog steeds zo zwaar ben als ik was, maar dat hoort er misschien bij.

Bedankt voor deze links! Lijkt me handig, dat “als-dan-plan”, ik ga daarmee aan de slag.
Verder ben ik sinds kort voor mezelf aan het opschrijven wat ik de hele week ga eten en dat plak ik op mijn koelkast en waar ik kan al eten voorbereiden/klaarleggen. Dat lijkt wel te werken, het geeft me rust, op drukke/vermoeiende dagen hoef ik dan niet meer te bedenken wat ik die dag ga eten met het risico dat ik toch maar een chocoladereep pak. Bovendien is mijn gedachte dan: ik heb zelf een heel weekschema bedacht, dan wil/moet ik me er ook aan houden, haha.

Heb dus nu hulp van een personal trainer die steeds zegt dat kleine stapjes vooruit nog steeds vooruitgang is, dat probeer ik in gedachten te houden. Verder helpt het ook om me te verdiepen in voeding, het menselijk lichaam etc. en ervaringen van anderen te horen of lezen zoals op dit forum, dan groeit mijn motivatie ook :slight_smile:

1 like

Het is inderdaad verleidelijk om vooral te focussen op de weegschaal. De lat voor mezelf hoog leggen op verschillende vlakken in het dagelijks leven is een stressbron op zich, dat realiseer ik me ook steeds meer. Haal mijn ontspanning vooral uit sporten en afspreken met vrienden, of juist even een moment voor mezelf met een boek op de bank. Zeker dat soort momenten zijn wat minder geworden en zou ik eigenlijk wat vaker moeten doen.

2 likes

@Maria999

Goed dat je daar bewust van bent! Wanneer zou je dat willen gaan doen. Het werkt vaak om het wekelijks concreet te maken. Want het is menselijk om terug te vallen in oude gewoontes.

Hoe gaat het nu hiermee? :slight_smile: Heb je de kleine stapjes vooruit kunnen zetten?

Excuus voor de late reactie :slight_smile: Met vallen en opstaan. Was een tijdje weer goed op weg, nog eens 4kg afgevallen (wel heel langzaam), maar nu zitten er weer 2 aan. Een paar terugvalmomenten, waarbij ik dacht, “een stukje chocolade kan wel” maar dan ging de hele reep er toch aan. Waardoor ik me weer schuldig voelde en weer in de negatieve spiraal terechtkom. Ik realiseer me nu wel dat dit momenten waren dat ik me geestelijk erg moe voelde en dat op zulke momenten “een stukje” gewoon niet kan. Nu heb ik met mezelf afgesproken om op zulke momenten een glas water of een kop thee te drinken of een blokje om te lopen. Daarnaast zijn er ook momenten geweest dat ik heel bewust wél kies voor bijvoorbeeld een blokje chocolade (had ik bijvoorbeeld vorige week bij de koffie met een vriendin), en dan heb ik er ook genoeg aan en laat ik me verder niet gaan. Ook niet altijd slim gezien mijn doelen, maar ik realiseer me wel dat dit een gezondere relatie met eten is en hoe belangrijk mindset is.

Verder probeer ik nu in het algemeen wat meer aan mijn mentale gezondheid en het omgaan met stress/negatieve emoties te werken (zowel werk & privé), momenteel eens in de 2 a 3 weken een gesprek met een praktijkondersteuner. Zij concludeerde dat ik overspannen ben en gaat me oefeningen geven met als doel om van een afstand te leren kijken naar negatieve gedachten, zodat ik er niet meer door opgeslokt wordt en telkens in een negatieve spiraal terechtkom. Hier hoop ik profijt van te hebben op meerdere vlakken in het leven maar zeker ook wat betreft voeding.

2 likes

hoi @Maria999 fijn dat je zo hulp krijgt van een praktijkondersteuner.

1 like