FIT.nl

Voorstelronde van Marcia

Hi,
mijn naam is Marcia
Ik heb een vraagje. Ik wil dit jaar echt afvallen (voorgaande jaren helaas niet gelukt vanwege stress en bijna depressie). Ik begon al een beetje met trainen, maar heb nu de pech gehad dat ik thuis zit met een gekneusde enkel. Hoe kan ik er toch voor zorgen dat ik afval? Ik ben 1.58 en ik weeg helaas 75 kg.

Afvallen is niets minder dan minder binnen krijgen dan je uitgeeft, simpele natuurkunde. Bewegen is handig om meer te verbranden. Maar een goed uitgekiende intake werkt net zo goed als je niet sport! Pas wel je activiteits factor aan in je berekening van je dagelijkse benodigde kcal.

Je kan prima overigens nog trainen met een gekneusde enkel. Pushups, planks op je knieen. Beetje creatief het oppakken :slight_smile:

Hoi Marcia,

Wat balen van de stress en depressie. Hoe gaat het nu met je? Jasper heeft op technisch gebied gelijk mbt de energie-inname. Belangrijkste is ook om te achterhalen wat jouw triggers zijn om te eten. Eet je bijvoorbeeld meer bij stress?

1 like

Hoi Marcia, hopelijk gaat het beter met je stress en depressie!

Ik heb anderhalf jaar geleden een keer een middenvoetsbeentje gebroken en dacht ook niet te kunnen sporten. Bleek dat er toch best veel mogelijk was zonder die ene voet te belasten. Bij de sportschool, onder begeleiding. Dus mocht je toch willen sporten, vraag dan eens aan een trainer bij de sportschool of hij/zij een programma kan maken met alles wat je wel kunt doen.

Ik denk dat los van de rekensommetjes met calorieën eten en verbranden, sporten ook een lekkere manier is om energie van te krijgen. Is natuurlijk heel persoonlijk hoor.

Beterschap in elk geval met je enkel💐

2 likes

Dankjewel Jasper voor je antwoord. En je tips qua sport. Ik zal het zeker proberen.

Hi Erik,
het gaat gelukkig beter met me. Wel af en toe last qua stress maar dat komt omdat ik ook een stressvolle baan heb. Ik ben eigenlijk een emotionele eter en zodra ik niet lekker in mijn vel zit dan ga ik snoepen en snacken. Ik moet wel zeggen dat het ook periode gebonden is. Nu de zomer nadert (is volgens mij al morgen) heb ik eerder de neiging om dan gezonder te eten. En meer te sporten. Ik krijg dan eerlijk gezegd een paniek aanval van Help het is bijna zomer! En dan hoop ik dat ik dan in no time kilo’s afval, wat me dan niet lukt. De wintermaanden maakten me nog depressiever dus snackte ik ook meer. Mijn doel is nu om dat niet meer te doen. En om inderdaad te letten op de triggers wat in mijn geval stress is en wanneer ik me down voel.

Hi Free050, bedankt voor je antwoord.
Wat de stress en depressie betreft gaat het gelukkig stukken beter met me. Af en toe wel stress, maar ik ga er nu ietsje beter mee om.
Maar dat van het middenvoetbeentje klinkt ook behoorlijk pijnlijk. Dankjewel voor de tip wat het sporten betreft. Sporten geeft mij trouwens ook een goed gevoel. Daarom baalde ik toen mijn huisarts zei dat ik voorlopig even niet mocht sporten.

Maar je bent toch niet meteen gaan sporten? Want dit is een paar dagen terug gebeurd. En vandaag dacht ik toch een beetje te gaan lopen en ik had erna heel veel pijn. Mijn arts had me juist aangeraden om mijn voet te rusten, Dus vandaar mijn vraag. Hoe lang nadat je middenvoetsbeentje gebroken was, ben je gaan sporten?

Wij geven een verstuikte enkel meestal een week of 4-6 voor herstel. Drukverbandje is weekje wel lekker. Meestal met een milde verstuiking, geen dikke bloeduitstorting, kan je met 2-3 weken wel weer beginnen met belasten en dan voorzichtig sporten. Opbouwen op geleide van de klachten.

Hi Marcia,

Mooi dat het beter gaat. Je geeft aan dat je geneigd bent om meer te gaan eten als je je je emotioneel voelt. Toevallig vind je in dit artikel tips over hoe je met emotioneel eten om kunt gaan: https://www.fit.nl/mindset/emotioneel-eten-tips

Kan je hier wat mee?

Je geeft aan dat je paniek aaanval krijgt. Figuurlijk of letterlijk?

Dankjewel Jasper voor je antwoord. Ik heb gelukkig geen dikke bloeduitstorting dus dat scheelt wel dan qua genezingstijd.
Ik heb vooral gehoord dat ik mijn voet vooral moet laten rusten. Maar ik lees ook op sommige sites dat ik het af en toe weer moet bewegen. Dus ik weet niet zo goed wat ik nou precies moet doen. En echt helemaal stil zitten is ook niet mijn ding.
Mijn voet hoog zetten en af en toe ijs ervoor zetten doe ik al.

Dankje Erik,
ik zal het zeker lezen.

Ohahaha dat van die paniek aanval was figuurlijk gesproken hoor.

Bewegen maar beperkt belasten. Dus met voet op kussen buigen en strekken is prima

1 like

Oke, dankje voor de tip!:grinning:

1 like

Fijn dat het nu beter gaat!! Hopelijk kun je de stijgnde lijn vasthouden en gaat het dan komende winter ook beter!

Ik heb er eerst bijna een week mee doorgelopen, of liever gezegd: gestrompeld. Toen foto’s laten maken. Twee weken nadat ik het brak ben ik begonnen met trainen. Vooral bovenlijf (chest press, shoulder press, pull down, biceps en triceps oefeningen) en buikspieren. Omdat het bij mij natuurlijk net een andere plek was dan bij jou kon ik ook de leg extension doen en zo’n apparaat voor je rug.

Ik kan me bij een kneuzing voorstellen dat je vooral ook in de gaten houdt dat het niet gaat zwellen als je hem te lang omlaag houdt

1 like

Gelukkig maar :slight_smile:

Hoe gaat het nu @Marcia? :slight_smile:

Heb je wat aan de tips van @erikhuizenga gehad? Kun je deze toepassen in de praktijk?

Hi,
ik heb al een tijdje niks van me laten horen, maar het gaat gelukkig wel iets beter met me.
Mijn enkel is wel nog gevoelig maar gelukkig is de ergste pijn er wel vanaf. Ik was 3 weken terug zelfs zo enthousiast dat ik mee deed met bootcamp! ik was het namelijk zat om maar telkens niks te doen. Ik trok dan wel een verstevigingsband aan. Maar wanneer ik thuis was zette ik wel voor de zekerheid ijs voor mijn enkel. En ook weer mijn enkel omhoog. Maar toen ik na die 3 weken bij mijn fysiotherapeut was, was ze niet zo blij met mijn actie dat ik meedeed met bootcamp. Want daar moest ik ook af en toe rennen en dat vond ze niet handig voor mijn enkel. Dus was ik wel een beetje teleurgesteld om dat te horen. Bootcamp les ging trouwens ook vorige week niet door omdat de trainer juist de dagen veranderd had. En juist op dagen dat ik vanwege mijn werk niet kon. Ik heb wel geprobeerd om thuis iets aan beweging te doen. Wat ik nu vooral vervelend vind is dat ik heb begrepen dat die HIIT oefeningen goed en effectief zijn. Maar ik merk dat ik niet alle oefeningen kan doen omdat je dan toch moet springen of iets moet doen waardoor ik mijn enkel dan weer belast. En ik ben juist iemand die juist van dit soort oefeningen hou. Hoe meer spring werk en gedoe hoe meer ik namelijk het gevoel heb dat ik iets heb gedaan. Alleen buikspieroefeningen doen en opdrukken vind ik namelijk weer te saai.

Ik moet echter wel luisteren naar mijn fysiotherapeut. Ik heb een paar oefeningen mee gekregen om mijn enkel te verstevigen.
Ze heeft gezegd dat ze liever heeft dat ik dat soort oefeningen doe. Dan dat ik oefeningen doe die mijn enkel belasten en het nog langer duurt voordat het echt hersteld is. Heeft ze natuurlijk wel gelijk in.

Al met al er is vooruitgang, maar helaas is mijn enkel nog niet helemaal genezen.

1 like

Haha te vroeg belasten is ook niet goed, vaak wel een goed teken dat het allemaal lekker voelt. No worries je bent pas op de helft van de 6 weken periode. Komt allemaal wel weer.

Het is eigenlijk heel pragmatisch aan te pakken. Begin met belasten. Als je de volgende dag pijn hebt is het niet goed en moet je dat niet doen. Geen pijn betekent dat het prima doseren is. Rustig stapje voor stapje opbouwen is vaak het devies :slight_smile:

Vervelend dat het zo gaat, maar je fysio lijkt me de juiste persoon om naar te luisteren :blush:
Succes komende tijd!

Dankjewel Theodoortje en Jasper. Mijn enkel is nog gevoelig en dat maakt me soms wel onzeker over het wel en niet doen van oefeningen en bewegen. Maar dankzij jullie antwoorden/adviezen heb ik wel weer hoop.:grinning:

2 likes