FIT.nl

Voorstelronde van Loes


#1

Ha allemaal! Even voorstellen aangezien ik de site/het forum al een tijdje volg en sinds gisteren het heuse FIT-methode-boek in huis heb :slight_smile:

Ben sinds een jaartje weer bezig met serieus sporten. Doel was eerst om af te vallen en dat is onverwacht snel gelukt aan de hand van kickboksen, voeding tracken en consistenter eten. Gister mijn allereerste progressiefoto teruggezien en er is een beste foodbaby vanaf gegaan :smiley:

Daarna krachttraining opgepakt om sterker te worden met kickboksen en bleek tof om te doen. Nu wil ik aankomen in spiermassa. Voeding heb ik redelijk door (al moet ik behoorlijk bij-eten heb ik net berekend), wat betreft trainingsschema maken is er nog wat informatie-overload die ik wat meer moet overzien. Binnenkort stap ik met behulp van een instructeur in de gym over van 2/3x per week full-body naar splitschema, maar ik hoop zoiets op termijn zelf te kunnen maken en aanpassen, en goed in te kunnen schatten hoe ik progressie kan maken. Ik ben behoorlijk flexibel / hypermobiel dus ik heb het idee dat het allemaal iets voorzichtiger aanmoet daardoor. Een voorlopig doel is om flink wat gewicht aan de barbell te kunnen hangen met squatten :wink:

Ciao!


#2

Hoi Loes,

Leuk om te lezen dat je zo bezig bent met trainen. Als je in de toekomst je zelf gemaakte schema wilt delen en daar feedback op wilt, dan kan dat altijd :slight_smile:


#3

Wat goed! Knap :slight_smile:

Wat zijn de belangrijkste dingen die je hebt aangepast?

Waarin merk je dat je hier last van hebt met krachttraining?

Nice, dat je met squats bezig wilt gaan :smiley:


#4

Dat zou handig zijn Erik!

En @j.vandermark ik denk dat voeding tracken wel geholpen heeft. Kwam erachter dat ik de ene dag 1200 calorieën at en de andere dag het driedubbele en dat moest wat consistenter worden. Daarna bewuster gaan eten en maar volhouden, maar merk dat dat niet zo moeilijk is als je jezelf geen ‘typen’ eten ontzegt en je doel voor ogen houdt. En kneiterhard kapotgaan met kickboksen helpt ook wel met kilo’s verliezen, haha :wink:

En ik heb het idee dat ik met een nogal zwak gestel ben begonnen doordat ik zo flexibel ben. Zwakke knieën, onderrug, schouders … Daardoor ben ik nogal blessuregevoelig, heb het idee dat ik daardoor alles nog bewuster moet aanspannen bij een oefening, en alles met babysteps moet uitbouwen :slightly_smiling_face: Mijn squat heb ik gister uitgebreid met 2 x1.25 kilo :joy: Maar dat is mijn gevoel, misschien is dat bij iedereen wel zo.


#5

Super! Goed bezig. Mooi dat je de valkuilen ziet. En maak je geen zorgen over lage gewichten. Je traint voor jezelf. Verder ziet een retestrakke goed uitgevoerde squat met een licht gewicht er beter uit dan slechte vorm met hoog


#6

Interessant dat je dit aangeeft! Dit is zo herkenbaar bij veel mensen :slight_smile:

Super goed, dat is juist de goede weg! Microladen is top! :smiley:


#7

@Jasper haha ja daar ben ik 't wel mee eens. Soms zie je dingen in de sportschool gebeuren waarvan je denkt “auw.”

@j.vandermark Ha! Het heeft zelfs een naam! Kan ik mooi tegenwerpen als die buff typetjes me raar aankijken :wink:


#8

Hoest nu @Loes ? :slight_smile:

Heb je nog leuke dingen geleerd in de gym/aanpassingen gemaakt.


#9

Ha! Ja gaat lekker! Heb een beetje random schema van de instructeur gekregen (de vier ‘grote’ oefeningen, 2 upper backoefeningen en 2 buikspieroefeningen) met als doel om straks over te gaan op splitschema. Elke oefening nu uitbouwen met meer gewicht (al meer progressie dan verwacht) en goed de techniek in de gaten houden. Wel tof om met de meer serieuze compoundoefeningen bezig te zijn :slight_smile:


#10

Ha Loes! Hoe gaat het nu met je krachttraining en deadlifts? :slight_smile:

Ik ben benieuwd!


#11

Matig :smiley: Kan niet zwaar trainen i.v.m. zeurende onderrug.


#12

Ohja oorzaak is nu wel bekend en te verhelpen: mijn boven- en onderrug zitten onder de spierknopen :woman_shrugging:


#13

Ah vervelend. Goed dat je er bovenop zit. Ben je langs een fysio gegaan?


#14

Ja loop al een paar weken bij fysio voor m’n bovenrug/schouder, vanaf volgende week pakt ze de onderrug er ook bij. En zelf een beetje met een tennisbal en foamroller in de weer. In elk geval mooi nieuws dat het te verhelpen is :slight_smile:


#15

Hi loes,

Veel herkenning. Ik heb ook snel last van triggerpoints. Ben ook in de weer met een triggerpoint balletje en foamroller. Dit helpt goed. Ik merk zodra ik er mee stop en lekker doortrain het weer opspeelt! Dus onderhoud en preventie is nodig :wink:

Na elke sessie in de sportschool gebruik ik de tril plaat. Heb je die ook bij jou?
Ga ik met mijn onderrug tegenaan zitten en pak mijn zij ook…en schouderbladen… merk best verschil.
Om deze reden ben ik ook met fase 1 van het trainingsschema begonnen. Ben van plan alles langzaam op te bouwen zodat mijn rug sterker wordt. Doe ook veel core stability oefeningen. Doe jij die ook?

@j.vandermark is die core stability workout waar ik het 3 weken geleden over had al in de aanmaak :wink:


#16

Hmmm ik moet dus hard aan de slag qua onderhoud :wink: En ik heb die trilplaat niet, maar hoop dat masseren voldoende helpt …

En ik doe altijd wel core stability oefeningen als aanvulling en inmiddels ook voor de training aan ter activering. Bevalt me goed!


#17

Nog even naar gekeken, maar is erg lastig: omdat het niveau van core training echt verschilt per persoon. En ook de zwaktes + hoe lang je het vol kunt houden. Ik zou hierbij dus echt met een fysio 1 op 1 aan de slag gaan om je core te versterken.

Ik kan wel een aantal oefeningen benomen die je kunt doen, maar een echt schema wat voor iedereen van toepassing is, werkt niet echt.


#18

@HannekeT Verse tip van de fysio: veel water drinken (ook na het sporten) zodat de afvoer van troep in je spieren op gang komt/blijft en rekken/strekken met een cooling down… sommige mensen hebben nu eenmaal meer de neiging om spierknopen te ontwikkelen dan anderen :slight_smile:

@j.vandermark : er was hier op het forum laatst een discussie over de effecten van een cooling down op spierpijn, zijn er ook ideeën over de effecten op het ontstaan van spierknopen?


#19

Ah tof dat je dit deelt. Tijd voor een beetje discussie/diepte:

mm dat is wel erg speculatief :slight_smile: heeft hij daar een goede bron voor?

Sowieso is nog onduidelijk of spierknopen (triggerpoints) echt bestaan en of je die er uit kunt masseren. Ik kijk meer naar verhoogde spierspanning. Die kan functioneel of disfunctioneel zijn.

Als hij disfunctioneel is, zou ik op zoek gaan naar de oorzaak en deze spier meer op lengte brengen/en of versterken + kijken of het geen compensatiepatroon is voor andere spieren.


#20

@j.vandermark heb haar niet om referenties gevraagd :wink: Maar water heeft zeker een spoelende/reinigende functie voor je lichaam toch?

En wist niet dat er over het bestaan nog discussie was, interessant! Ik heb wel het idee dat er echt pijnlijke punten in de spier zitten ipv dat de hele spier pijn doet en dat massage van die punten verlichting brengt. Maargoed, het zal sowieso complexer in elkaar zitten dan even wat knoopjes wegmasseren :slight_smile: