FIT.nl

Voorstelronde van KevinB

Hallo,

Ik ben Kevin, 30 jaar oud. Al 12 jaar samen met mijn vriendin en trotse vader van een zoon en dochter.

Op dit moment en de laatste jaren sport ik niet. Ik zeg altijd, ik doe fysiek zwaar werk en heb 2 kinderen ik kom genoeg aan beweging. Ik heb een goede gezondheid en mijn zogenaamde BMI is goed volgens de grafieken. 176cm, 73kg.

“Vroeger” heb ik wel altijd gesport. Ik heb van mijn 5e tot 20ste gevoetbald, veel gezwommen na mijn 20ste 2 jaartjes 1 of 2 keer in de week sportschool en nog een periode hard gelopen.

Het idee om mezelf weer een beetje in vorm te krijgen is altijd wel iets wat mij bezig houd. Maar ik vind het moeilijk om iets te vinden wat bij mijn past.
Nu zag ik laatst een yt filmpje van een jongeman die 30 dagen 200 push-ups deed. Met uiteraard een fantastisch resultaat. Ik ben natuurlijk niet gek en begrijp heel goed dat de kans dat dit echt is klein is.
Maar hij gaf mij wel de motivatie om ook een zogenaamde challenge voor mezelf te zetten.

Eerste dag hield ik die 200 push-ups in mn hoofd en besloot om te kijken hoe ik ervoor stond.
In een uurtje tijd kwam ik met veel moeite.

Eerste set 25 reps
90 sec. Rust
Tweede set 10 reps.

Al gauw kwam ik erachter dat 200 een onmogelijke opgave ging worden. Maar na iedere keer 5 tot 10 reps te kunnen doen en verschillende rust momenten kwam ik uiteindelijk tot 100.

Het gevolg. De rest van de week kon ik geen push up meer doen. Alles werd stijf en zeer. Kon hooguit met moeite 10 doen en daarna niks meer. Af en toe probeerde ik het nog maar met teleurstellend resultaat.
Ik besloot het toch maar even op te geven en mijn spieren de benodigde rust te geven.

Na een paar dagen rust. En onderhand een week na de 100 push-ups. Voelde ik het nog en gaan 10 reps nog steeds met veel moeite.

Mijn conclusie over de 30 days 200 push up challenge was Myth Busted.

Maar ookal wist ik wel dat ik er geen 200 of misschien zelfs 100 kon doen. Is er toch een teleurstelling. Ik had een soort van doel gezet en heb het na 1 dag eigenlijk al op moeten geven.

Maar door dit alles ben ik gaan speuren, lezen, you tube. En werd mijn interesse gewekt door trainen met lichaamsgewicht of te wel calisthenics. Oefeningen in en om het huis. Zonder te veel attributen.

Toch vind ik het moeilijk waar en hoe te beginnen. Er zijn zo veel verschillende filmpjes, sites met verschillende informatie.

Mijn gevaar is dat ik overal wat zie en lees, vervolgens van alles een beetje ga proberen en dan uiteindelijk net niks doe.

Work in progress!

4 likes

Die challenges is meer mindset test vind ik. Als je niet veel push ups kunt, dan ga je pijntjes voelen, maar als je door gaat dan heb je dat in week 3 niet meer. Zo’n 200 pushups challenge wordt gedaan door mensen die al vrij veel push ups kunnen, als je vrijwel nooit pushups doet en dan in 1 keer er 200 gaat doen, is hetzelfde als een week gaan hardlopen en vervolgens verwachten dat je 10km kunt rennen. Zulke dingen kosten tijd en dat is OK.

Qua calisthenics kun je dit gaan doen: http://www.barbrothersgroningen.com/calisthenics-workout-plan/ Ze hebben een plan voor 6 maanden gemaakt. Je zegt dat als je het zelf moet maken dat je uiteindelijk niets doet, dus volg zo’n plan. Commit 6 maanden, denk er niet over of het werkt of niet: ‘the only plan that works is the one you stick to’. Na een kleine 6 maanden heb je waarschijnlijk de discipline om door te gaan, weet je waar je goed in bent of niet en waar je aan kunt werken. Of je komt erachter dat je toch liever tv gaat kijken en dat het niets voor je is. Succes!

3 likes

@Wilrick je hebt helemaal gelijk. En ik ben me daar ook echt wel bewust van. Maar het geeft je een doel om naar te werken.
Bij die pijntjes komt ook een stukje onwetendheid kijken. Ga ik door en gaat het over, of beschadig ik misschien iets als ik door ga?
Een iets meer gebalanceerde routine zou uiteindelijk een veiligere en betere keuze zijn.
Maar je moet ergens mee beginnen.

Bedankt voor de tip. Ik kan iets als dat zeker heel goed gebruiken. De dicipline om me ergens echt toe te comitten is soms nog ver te zoeken. En vooral in begin stadia is het erg makkelijk om ergens vanaf te zien.

@Subaron09 welkom op het forum. Leuk dat je je voorstelt. 200 push-ups in 1 keer. Ik ken vrijwel niemand die dat kan. Het is belangrijk om een realistisch doel te stellen :slight_smile:

Qua comitten en opgeven. Heb je het idee waardoor dat komt? Heeft dat miss te maken dat ej geen duidelijke richting hebt? Geen duidelijk en realistisch plan.

@erikhuizenga haha ja ik was mij daar ook volkomen van bewust. Voor mijzelf was de challenge meer hoeveel ik er per dag kon doen in die 30 dagen. Maar werd al heel snel geconfronteerd met de realiteit.

Maar het heeft wel iets getriggerd dat ik hier meer tijd in wil steken.

Er is weinig waar ik mijzelf echt voor de volle 100% in gooi. Ik kan en wil altijd heel veel maar maar uiteindelijk kan ik alles een beetje.
Pas als iets echt mijn interesse heeft. En ik er ook echt plezier in blijf hebben dan kan ik er meer voor gaan en houd ik makkelijker mijn motivatie vast.

Daarom probeer ik nu eerst te informeren en een duidelijk plan uit te zetten voor mezelf. Voor ik er straks weer klakkeloos aan begin en vastloop en er weer mee stop.

Beetje aard van het beestje zullen we maar zeggen.

1 like

Dat is top! Heb je er ooit aan gedacht dit te doen met een ervaren coach? Dit kan je heel veel tijd schelen.

Idd tijd en spier/pees problemen/schade.

@j.vandermark Het fijne van dit soort workouts vind ik dat je het enigszins in en om huis kan doen. Zonder te veel hoeven aan te schaffen, een sportschool abonnement of trainer. Uiteraard zou iemand zijn die je begeleid in zon traject wel een uitkomst voor mij zijn.

Maar dat is meer een finacieel probleem en daarvoor ben ik hier niet.

Maar laat je vooral niet tegenhouden om wat tips and tricks mijn kant op de gooien.

@Omerta Indd straks raak je door zon opwelling van ik doe dit even. Alleen maar verder van je doel.
Toch heb ik de push-ups nog niet opgegeven. Af en toe als ik een momentje heb dan probeer ik er toch weer een paar te doen. Tussen de 5 en de 12.

1 like

@Subaron09 Mooi dat je dat ervan hebt geleerd. En qua 100 procent ergens voorgaan, wat houdt dat dan precies in? Wanneer zou je ergens 100 procent voor gaan en waarom moet je er perse 100 procent voor gaan? Ik welren nu bijvoorbeed 7-8 uur per week om te trainen voor eind september (klimmen in Italië). Ik weet dat ik er ook 15 uur in kan steken, maar dat vind ik het niet waard. Binnen de 7-8 uur doe ik mijn best. Zoveel dat het niet ten koste gaat van de plezier. Het moet wel leuk blijven (gezond fanatisme).

@erikhuizenga daar heb je helemaal gelijk in.
Ik bedoel meer ik verdiep me meestal niet echt ergens in. Ik zou gaan sporten, maar zou me niet bezighouden met bijv voeding.
Ik speel 15 jaar gitaar, kan een leuk liedje spelen maar van apparatuur weet ik eigenlijk niks.
Maar dat betekent niet dat het niet goed of genoeg is wat ik doe.
Ik ben ook wel een makkelijk persoon. “Niks moet”

@erikhuizenga leuk dat je gitaar speelt. Als je gaat sporten en je wilt resultaat zien dan is het wel handig om je voedingspatroon onder de loep te nemen. Met een paar kleine veranderingen kun je er vaak al veel meer uithalen.

1 like

Ja we hebben genoeg tips. De hele website en het forum staan vol met tips.

Ik denk dat het handiger is om met concrete vragen te komen. Gewoon met tips gooien, doen we al de hele dag op de website.

@erikhuizenga voor het beste resultast zal je wat voeding betreft zal je daar uiteraard gelijk in hebben.
In eerste instantie wil ik het sporten zelf weer oppakken en het plezier er weer ik vinden. Wie weet dat ik mij uiteindelijk ook meer ga interesseren in voeding.

@j.vandermark ik ben af en toe al wat aan het rondsnuffelen op de site. En als ik wat concretere vragen heb dan weet ik jullie hier te vinden.

2 likes

Vandaag begonnen met een zelf opgezet programma. Beetje inspiratie opgedaan op youtube en internet.

Begonnen met een warm up:
Ong. 2 min. jumping jacks.
Daarna 10 reps. (Volgens mijn noemde ze het body rows) waarbij ik een stang over de rugleuning van 2 stoelen had gelegd, waarbij ik horizontaal gestrekt met hielen op de grond een soort pull ups doe.

20 squats. Zouden er misschien iets meer mogen zijn.

8 normale push ups

10 tuk in leg raises. Waarbij ik plat op de grond lig. En vanuit gestrekte positie mijn knieen naar me toe in trek en vervolgens gestrekt weer laat zakken.

Hierna 1 tot 2 min. rust
Om vervolgens het rondje nog een keer te doen. Dit vandaag tot 3x gedaan. Sommige oefeningen gingen daarna niet meer. Andere gingen nog wel.
Ik wil dit eerst een paar keer om de dag doen.
Hierna ga ik kijken of im misschien wat aanpassingen moet maken of het wat zwaarder.

2 likes

Goed toch dat je veel leest en uit probeert. Is een vechtsport niets voor Je? Jiu Jitsu of Krav Maga?

1 like

@alfred2017 Bedankt voor de tip. Een vechtsport zal een goed alternatief zijn. Ik heb mij hier nog nooit in verdiept.

Nadat ik Donderdag vol goede moet begonnen was. Want van uitstel komt afstel. En met het idee om ook door te zetten. Loop ik al heel snel tegen een “probleem” aan.

Tijd en ruimte.

2 jonge kinderen, lang van huis voor werk. En niet echt een plek te hebben in huis waar ik deze oefeningen kan doen.

De wil is er zeker wel. En zoek dus ook naar oplossing om het sporten weer in mijn lifestyle te verwerken.

2 likes

Kleine update over de stand van zaken.

Als gaat het sporten nog niet echt met regelmaat of heb ik hier een goede structuur in. Het houd me zeker wel bezig. En ik pak mijn kansen wanneer het mij uitkomt.

Ik probeer veel te lezen en op te zoeken. Tips om het goed in je leven te verwerken. Verschillende oefeningen om een beetje variatie erin te houden.

Heb ook het boek de fitmethode aangeschaft. Ook erg benieuwd wat dat mij te bieden heeft.

Ook mijn vriendin begint enigszins geïnteresseerd te raken om eventueel wat meer te bewegen. Bij alles waarvan je misschien buiten adem raakt of spierpijn van kan krijgen haakt ze meestal af. Dus kleine stapjes.

1 like

Even een klein geluksmomentje. Ondanks ik net nog zit te verkondigen dat ik het sporten nog niet helemaal lekker in mijn lifestyle weet te verwerken.

Spreek ik net iemand die mij met enige regelmaat ziet. En hij vraagt, of ik nou breder ben geworden?

2 likes

Aah leuk! :slight_smile: Goed om te horen! Gains :smiley:

Koesteren deze momenten.
Ken je verklappen dat je dit soort complimenten nooit gaat vervelen, al hoor je ze elke dag haha

Goed bezig