FIT.nl

Voorstelronde van James

Hallo, ik ben James Martens, ben 58 jaar en zit op het ogenblik in de ziektewet. Normaal gesproken heb ik een fulltime baan, bij een bedrijf waarvan ik de naam niet wil noemen. Ik woon samen met mijn broer George, die 55 jaar is. Er is bij mij vorige week suikerziekte geconstateerd en heb op het ogenblik ook een te hoge bloeddruk. Moet afvallen en zorgen dat de bloeddruk naar beneden gaat. Misschien kan ik hier het een en ander vinden wat ik er voor moet doen. Ik moet ook stoppen met roken, maar dat valt niet mee. Sinds 2 jaar ben ik wel gestopt met zware shag roken (ik zat op 1 1/2 pakje per dag) en ben gaan dampen. Eerst met 18mg/ml. Nu doe ik het met 0mg/ml. Ik wwet niet of dit goed is voor mij, maar misschien moet ik hier ook van af.

dampen is gezonder dan roken .er zijn filmkes op youtube kijk maar eens .anders eens denken om buiten gaan joggen of lopen

Hi @James-Martens

Welkom bij de FIT.nl community :slight_smile:

Heb je ondersteuning bij het stoppen met roken? Al aangeklopt bij de huisarts?

En misschien handig om een diëtist te contacten om af te vallen?

Welkom James!
Wat goed dat je een begin hebt gemaakt! Je bent aan het dampen ipv roken en je wil gaan bewegen met als doel een lagere bloeddruk, afvallen en suikerziekte bestrijden. Ik weet zeker dat je minstens 2 van de 3 dingen kunt behalen en je hebt al heel wat progressie gemaakt.

Buiten lopen doet echt wonderen voor je lichaam. Zelfs in de vrieskou! De buitenlucht en het gevoel dat je bezig bent. Ik word er happy van en ik krijg ook altijd een “runners high” :grin: een tip: begin echt niet te snel, maar bouw rustig op, zo voorkom je blessures (eigen ervaring). Begin met wandelen, dan doorstappen, dan snelwandelen en dan met stukjes hardlopen.

Pak ook 1 voor 1 de dingen aan, en soms werkt het een het ander in de hand! Succes!

Check de zoekresultaten maar eens: https://forum.fit.nl/search?q=Hardlopen

Ik denk dat je hier wel vindt wat je zoekt!

:muscle::sunglasses::+1:

Hoi James-Martens,

Vervelend van de suikerziekte, maar goed dat je zo aan je gezondheid werkt. De huisarts kan je inderdaad ondersteunen bij het stoppen met roken. Knap dat je al aan het afbouwen bent.

Een leefstijlcoach of een diëtiste kan je inderdaad goed helpen met je leefstijl veranderen. Die zoomt ook verder in op je motivatie en waar je aan kunt werken.

Ik ben op het ogenblik aan het ziekenhuizen, zeg maar. Er komt nog een afspraak met een diëtiste en er moet nog het een en ander onderzocht worden. Voorlopig voel ik me alsof ik onder een tram heb gelegen. Ik heb medicijnen voor de suikerziekte en het cholesterolgebeuren, maar daar heb ik ook enkele bijwerkingen van. Ik zou willen sporten, maar dat doe ik wel even mee wachten, tot het beter gaat.