FIT.nl

Voorstelronde van Gitte

Hallo, ik ben Gitte en ik ben 19 jaar. Ik sport nu een paar jaartjes, en mijn doel is om nog gezonder te eten en nog meer te sporten om er gezonder uit te zien en me beter te voelen. Ik ben al wel een beetje op weg, maar ik ben van mening dat een forum zoals dit mij gaat helpen met motiveren.

Dan nu het volgende (een snelle vraag) door mijn autisme is het voor mij niet mogelijk om in een normaal en speciale sportschool te sporten. Dit geeft mij teveel prikkels en stress etc. Ik doe mijn work-out altijd thuis. Ik loop eerst 20 minuten hard door het bos, en daarna doe ik onder anderen donkey kicks en side kicks, squats (met gewichten), opdrukken, crunches, jumping jacks en touwtje springen.

Wat kan ik nog meer doen thuis qua oefeningen? Ik wil graag sterker worden, en een beter uithoudingsvermogen (en natuurlijk een beter lichaam :slight_smile: ) . Ik doe altijd 3 rondes, maar ik zou graag nog meer oefeningen willen doen! Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Gitte

2 likes

Ah leuk dat je jezelf voorstelt. Tof dat je zo met sport bezig bent.

We hebben in de FIT Methode-app heel veel trainingsschema’s staan voor thuis trainen, met en zonder gewichten. Heb je die al bekeken? Misschien kun je dat een maandje te doen en daar wat inspiratie uit halen?

1 like

Welkom op het forum! :slight_smile:

Ik zelf heb ook een poos thuis in de tuin getraind met enkel bodyweight oefeningen. Ik ben ooit begonnen met het boek You Are Your Own Gym. De auteur legt hierin erg veel uit over voeding, trainingsmethodes en hoe je je eigen sportschema kunt maken. Aan het eind van het boek staan ook 5x een schema van 10 weken. Deze schema’s bevatten heel veel verschillende bodyweight oefeningen en trainingsmethodes, waardoor je fysiek sterker wordt en je leert hoe trainingsschema’s in elkaar zitten. Dit is wat mij betreft een leuke optie om je kennis over (bodyweight) training uit te breiden.

Andere opties zouden zijn om te kijken naar calisthenics of gymnastiek. Er zijn heel veel trainingsmogelijkheden met behulp van een pull-up bar en een set gymnastiek ringen. Ik zelf ben een groot fan van calisthenics. Oefeningen zoals front lever, back lever, human flag en planche zijn leuke uitdagingen en kosten een paar jaar om te leren. Een video met heel veel geavanceerde oefeningen:

Mijn advies zou zijn om eens You Are Your Own Gym of Body By You (dit boek is speciaal geschreven voor vrouwen) te lezen. Hierin worden oefeningen netjes uitgelegd (bijv. welke spiergroepen een oefening benadrukt) en staan ze netjes bij elkaar. Nadat je bodyweight training begrijpt kun je bijvoorbeeld kiezen om calisthenics/gymnastiek skills te gaan leren.

Een andere optie zou zijn om video‚Äôs van een YouTube-kanaal zoals FitnessFAQs te bekijken en inspiratie op te doen. Of zoek op YouTube naar ‚Äėgymnastic rings exercises‚Äô, ‚Äėpull up bar exercises‚Äô of iets in die richting.

Mijn lijst van favoriete oefeningen:

Push

  • Handstand training
  • Pike/Handstand push ups variaties
  • Dips (op parallel bar / gymnastiek ringen)
  • Push up varianten

Pull

  • Pull up varianten
  • Australian rows
  • Skin the cat
  • Muscle ups
  • Back lever training
  • Front lever training

Core

  • L-sit/Manna training
  • V-ups
  • Bicycles
  • Leg raises
  • Iron crosses

Benen

  • Squats
  • Lunges (forward, side, backward)
  • Pistol squats
  • Calve raises

Rug

  • Supermans
  • Swimmers

Ik hoop dat dit je wat inspiratie geeft, alvast succes!

2 likes

Wauw! wat een uitgebreid antwoord. Ontzettend bedankt! Ik ga hier snel mee aan de slag en het boek ziet er zeker de moeite waard uit. Heel erg bedankt voor de tijd nemen om mij dit uit te leggen :smile:

2 likes