FIT.nl

Voorstelronde van Dianne


#1

Hallo allemaal,

Mijn naam is Dianne en ik ben 22 jaar oud. Ik houd van mijn cavia kindjes: Mercedes (CH Teddy), Bentley (Kruin) en Yesslinn (Kruin en is van mijn zus). Ik heb een zus van 20 jaar. Mijn beroep is voor nu nog huishouding bij de Zorgcirkel. Maar ik heb mijn diploma gehaald als onderwijsassistente en ik ga doorleren tot Lerares Basisonderwijs.

Ja, en dan nu het moeilijkste van alles. Over mijzelf vertellen doe ik graag zolang het maar niet over gewicht gaat. Ik had in de basisschooltijd een normaal postuur. Niet dik en niet te dun. Helaas overleed mijn oma 10 dagen na mijn verjaardag aan een lang gevecht aan borstkanker. Ik ben toen meer gaan eten. Het was tevens ook de periode dat ik naar het voortgezet onderwijs ging. Ik werd daar behoorlijk gepest omdat ik goede cijfers haalde en eigenlijk een nerd was/ben. Ik ben toen nog meer gaan eten. Twee jaar geleden is mijn allerbeste vriendin (20) plotseling overleden aan de gevolgen van een hersenbloeding. En je raadt het al, ik ben toen weer meer gaan eten. Nu er ook nog dingen in de familie zijn ben ik ook weer meer gaan eten. Kort om: Ik ben een emotie eter. Door mijn eetgedrag ben ik nu 121,5 kilo en ondervindt ik er zelf de gevolgen van. Ik ben niet groot (1,69) en daardoor ziet het er niet meer uit. Ik zwem niet graag, terwijl ik dat wel heerlijk vind. Ik draag graag alleen broeken, en losse t-shirts. Verder ondervind ik dat ik zwaar adem en last heb van benauwdheid (ik ben wel allergisch voor stof en huisstofmijt, maar mijn gewicht speelt natuurlijk ook een grote rol).

Omdat het nu 10 jaar geleden is dat ik mijn oma verloor, en dat mijn tante (die we al bijna 3 jaar niet hebben gezien doordat er dingen spelen) tegen mijn moeder zei: ‘Ik ben wel geschrokken van Dianne’, ben ik nu op een punt dat ik wil dat mijn opa en mijn tante zeggen: ‘Is dat Dianne? Wauw!’.

Mijn doel is om 50 kilo af te vallen. Ik hoop dat het haalbaar is dat ik 25 kilo in één jaar kwijt zal raken. Ik heb een bloedhekel aan de sportschool, zeker omdat ik mij nog dikker ga voelen. Daarom heb ik een fietsje voor onder mijn bureau, ik studeer nog en zit daar het meest. Ook heb ik een swingstepper waar ik mij work-out kan doen. En ik ben gek op dansen, op Youtube heb ik leuke lessen gevonden die ik kan gaan doen. En ik denk dat ik zo wel mijn doel kan behalen! En in 2 á 3 jaar mijn streefgewicht heb.

Heb je vragen, stel gerust hoor :smile:

Groetjes
Dianne :slight_smile:


#2

Ha @DianneMercedes

Welkom bij de FIT.nl community :slight_smile:

Leuk dat je jezelf voorstelt. Ik zie dat je aardig wat hobby’s hebt!

En je hebt een mooi doel gesteld. Leuk om te lezen dat je gemotiveerd bent en al een paar manieren hebt gevonden om meer te bewegen.

Ik zie dat je aangeeft dat je last hebt van emotie-eten. Begrijpelijk ook bij zulke levensgebeurtenissen.

Omdat je 50kg wilt afvallen, en dat wel heel veel is/complex is om zelf te doen, raden we het bijna altijd aan om dit te doen onder begeleiding van een dieetpsycholoog. Vooral om in te zoomen op de gedachtes en het voorkomen van een terugval. Zou je hiervoor openstaan/zou je dit willen? Of wil je het eerst zelf proberen? :slight_smile:


#3

Hoi Dianne,

Goed dat je je verhaal komt delen en zo goed voor je zelf wilt zorgen. Vervelend dat je zo gepest bent en dat je zoveel dierbaren hebt verloren.

Je geeft aan dat je last hebt van emotioneel eten. Het is inderdaad wat Jeroen ook aangeeft dat een psycholoog je hier goed bij kan helpen. Toevallig zijn hier wel goede boeken over geschreven waaronder uit de ban van emotie eten. Je zou dit boek kunnen lezen en kijken of je je daarin kunt vinden. Heb je een idee wanneer je last hebt van emotioneel eten?

De sportschool is niet noodzakelijk hoor om toe te werken naar een gezondere gewicht. Is de voornaamste reden dat je een hekel aan de sportschool hebt dat je je niet prettig voelt bij anderen?

Ik ben benieuwd naar je antwoord. Nogmaal goed dat je je verhaalt deelt :slight_smile:


#4

Ik wil het eerst zelf proberen. Zeker omdat het nu ook echt een doel is wil ik het eerst zelf doen. Mocht het niet lukken dan kan ik altijd nog begeleiding zoeken en verder gaan waar ik ben vastgelopen :slight_smile:


#5

Hoii,

Ik denk dat ik ga eten wanneer ik mijzelf alleen, verdrietig voel. Ik denk dat ik dat boek inderdaad ga lezen. Lijkt me wel interessant. En over de sportschool, Ik heb mij nooit echt prettig gevoelt met andere. Dat komt door de tijd van het voortgezet onderwijs. Ik voel mijzelf dan nog onzekerder dan ik al ben en weet mijzelf geen houding te geven. Ik ga mijzelf dan vergelijke met een ander en dat kan natuurlijk niet. Ieder is uniek.


#6

Zijn er mensen in je omgeving waar je bij terecht kan als je je verdrietig voelt? Ja precies wat je zegt ieder is uniek. Er zijn ook sportcentra’s die wellicht wat toegankelijker zijn.


#7

Hoi Dianne,
Wat een verhaal! Je hebt een hoop meegemaakt, maar er lijken ook mooie dingen in je leven te zijn (zoals het doorstuderen en je cavia’s).
25 juli in een jaar klinkt haalbaar maar omdat je nooit weet hoe het leven loopt kan je misschien beginnen met subdoelen? Dus eerst naar de eerste 5 kilo er af toewerken?
Succes met het gaan bewegen en dat boek is inderdaad een aanrader!


#8

Goed idee :slight_smile: Ben benieuwd @DianneMercedes

Houd je ons op de hoogte wat je gaat doen? En hoe het gaat de komende tijd?


#9

@j.vandermark ja ik laat het jullie weten. Ik begin aankomende maandag. Vanaf die datum ga ik 4 maanden bezig en houd ik een tussenstand. Die tussenstand zal ik in een nieuwe topic laten weten !


#10

@j.vandermark Ik ben nu vanaf vorige week maandag begonnen.
Mijn begin gewicht, na de vakantie, van 123 kilo. Ik heb mij vanmorgen gewogen en ik weeg nu 119,9 kilo.

Ik heb mijzelf een doel gesteld: als ik onder de 100 kilo kom, en dan het liefst 90, dan mag ik van mijzelf cowboy laarzen kopen van echt leer bij Attitude Holland. Mijn moeder vond dat ook een goed idee!

Ik had nog wel een vraagje, welke gezonde tussendoortjes kan ik eten? Ik zit nu alleen op fruit en rijstwafels. Maar dat gaat vervelen. Kan ik iets vanuit de winkel kopen wat gezond is en wat ik kan afwisselen.

Mijn moeder en ik koken twee keer in de week iets anders. Vandaag hebben we Pasta pesto met kip en tomaat. (de pesto is zelf gemaakt en de pasta is volkoren).
Vorige week hadden we zelfgemaakte Chinese mie. En aankomende vrijdag eten we het recept dat op jullie website staat: Avocado burger. Wij combineren deze echter wel met gewone over friet. (wij zijn allemaal niet zo’n fan van zoete aardappel :sweat_smile: )

Greeetzzzzz
Dianne :smiling_face_with_three_hearts:


#11

Goed bezig Dianne! Hou dat vol.

Je kan veel lekkere tussendoortjes eten.
Alle groente is gezond en bevat nagenoeg geen koolhydraten (dus dat kan onbeperkt). Bijvoorbeeld worteltjes, komkommer of tomaat. Ik vind dat erg lekker met hummus.
Af en toe een handje nootjes als pinda’s kan ook.
Kwark met een beetje fruit.
Suikervrije dropjes kan je ook eens proberen. Maar daar zitten veel toegevoegde stoffen in.

Hier nog meer tips:



#12

Hoi Dianne,

Goed bezig! Ik vind zelf van die kleine 150-200gr bakjes kwark fijn als tussendoortje :slight_smile: En eiwitrepen zijn gewoon wel lekker makkelijk. Je kan natuurlijk eindeloos variëren met de topping op je rijstwafels (ei, huttenkase, suikervrije jam, pindakaas, zalm, etc.). Denk qua tussendoortjes ook eens out of the box. Alles in een kleinere portie, kan een tussendoortje zijn. Soep bijvoorbeeld kan 's winters wel lekker zijn, of gewoon stukjes kip en groenten met tzatziki als dip.