FIT.nl

Voorstelronde van Denise

Drie maanden geleden besloot ik weer eens op de weegschaal te stappen, na een jaar tijd … resultaat 99,2 kilo! Gelijk weer mijn voedingspatroon aangepast en gaan fitnessen … inmiddels ben ik rond de 82, net iets boven de grens van gezond BMI! Ik wil nog even doorgaan naar de 69 kilo en daarna volop gaan werken aan topconditie en behoud van mijn nieuwe gewicht (gewicht mag van mij maximaal 75 kilo zijn).

Deze week begonnen met het boek “De Fit Methode” door te nemen en online voedingschema’s in te vullen: conclusie zonder fitness zou ik ook flink zijn afgevallen omdat mijn voeding ongeveer gelijk stond aan advies voor afvallen … alleen dan zonder sporten.

Afgelopen drie maanden heb ik me vooral op cardio gericht en buikspieroefeningen, en zag ik mijn conditie veranderen van matig naar (zeer) goed! Deze week begonnen met cardio verminderen en krachtsport.

Heb wel een wellicht lastige vraag: Ik ben transgender en ga binnenkort beginnen aan mijn hormoontherapie (MtF). De hormonen gaan ongeveer 30% van mijn spiermassa afbreken in een periode (van ongeveer 3 maanden), op andere plekken gaan spieren ontwikkeld worden (neem aan door training). Wat ik mij afvraag als ik nu spieren opbouw op de plek waar het afgebroken gaat worden, heeft dat zin of gaat het proces met afbraak spieren en opbouw nieuwe langer duren? Hoop dat iemand er wat zinnigs over kan zeggen :slight_smile:

2 likes

Welkom Denise. Je hebt al super resultaten behaald. :+1:
Ik wens je heel veel succes met je verdere transformatie naar je echte en beste zelf :four_leaf_clover:

1 like

@Denise78 welkom op het forum :slight_smile: wat knap wat je hebt bereikt. Je bedoelt dat hormoontherapie je spieren gaat afbreken en je vraag je af of je dat gedeeltelijk kunt voorkomen door krachttraining? Dat is een interessante vraag, waar ik eigenlijk weinig van af weet. Dat zou je beter aan degene kunnen vragen die je hierbij gaat helpen.

Wat heb je precies aangepast aan je voedingspatroon. Je bent al behoorlijk afgevallen. Hoe lukt het je om op gewicht te blijven?

1 like

Thnx! Jij ook veel succes, hoe gaat het met de mijlpaal van de 2 kilo?

Over de hormonen en krachttraining heb ik diverse vragen, hoop dat de endicrinoloog hier antwoorden op heeft. Nog eventjes wachten totdat ik daar daadwerkelijk op consult zit :slight_smile:

Hoe het me lukt om op gewicht te blijven … momenteel zit ik nog steeds in de fase dat ik wil afvallen, mijn voedselinname is nog steeds gelijk als afgelopen maanden. Behalve op sportdagen dan neem ik sinds een aantal weken wat meer omdat ik merk dat ik anders tekort kom. Mijn gewicht is nu een tijdje rond de 82. Merk dat als ik een keer uit eten ben geweest of bbq dat ik de dag erna vaak een kilo of 2 zwaarder ben en dat die extra kilo’s na mijn standaard voedselinname na 3 dagen meestal alweer verdwenen zijn. Ik drink per dag 2 liter water en 1 liter groene / witte thee.

Ontbijt: Groene smoothie (spinazie, boerenkool, appel, spirulina, chloretta en wat kruiden) volkoren cracker met pindakaas of honing, eetlepel hennepzaadolie

Lunch / diner: 200 gram groente (lunch rauwe groente, diner 100 gram bruine bonen 100 gram wokgroenten met diverse kruiden) 1 of twee volkoren crackers en een stuk fruit. Op een sportdag eenzelde maaltijd extra. paar keer per week vlees of vis.

Zo goed als nooit tussendoortjes, af en toe chocoladereep van 100 gram … (ja weet het niet goed zoveel, als ik het eerste stukje neem volgt de rest ook … toch kom ik er nooit van aan). Af en toe KFC, waarbij ik goed let op klein menu (alleen kip, maiskolf en hooguit 1 beker 7 up) als maaltijd.

Op gewicht denk ik te gaan blijven door hetzelfde eetpatroon aan te houden alleen met grotere hoeveelheden.

Denk eraan: je energiebalans is leiden.

Dus meer calorieën eten = aankomen

Minder calorieën eten dan je nodig hebt = afvallen.

De grote van een maaltijd heeft geen effect op je gewicht.

Het gaat om de totale energie-inname over de week die leidend is.

Gisteren weer gewogen en zit nu op -2.2 kg. en dat zonder sporten (was te warm afgelopen week).
Nu op naar het volgende doel 72 kg , daarna -5 kg, daarna 70 kg ect. Zo probeer ik mij met kleine tussen doelen gemotiveerd te houden. En volgend jaar blij en energiek over de finish lijn heen :wink:

2 likes

Dit kan veel te maken hebben met zout die je veel meer dan normaal hebt binnen gekregen. Zout staat erom bekent vocht vast te houden.

[quote=“Denise78, post:5, topic:6865”]
Hoe het me lukt om op gewicht te blijven …

Ik weet niet hoe dit presies zit mbt je hormoon huishouding e.d. maar door op gewicht te blijven is het normaal een vrij simpel iets en dat is door niet MEER en niet MINDER kcal binnen te krijgen die je verbrand. Maar nogmaals geen idee hoe dit zit met jou hormoon therapie. Dit is een kwestie van uit testen tzt vermoed ik.

Is dit ook realistisch en gezond haalbaar voor jezelf. Een top conditie zal vaak jaren duren. Alhoewel voor jou een top conditie miss heel anders is dan wat een ander een topconditie vind.
Met andere woorden wat is nu echt een top conditie?

1 like

Dat komt me bekend voor. Laatst ook gebbcued en goed vol gegeten, dan het gewicht de volgende ochtend zo 1.5-2 kg hoger liggen. Goed om dat op te merken en niet te denken dat je het al verprutst hebt. Dat klinkt als een goed plan.

De tips in het volgend artikel zou nog handig om door te lezen: