FIT.nl

Voorstelronde van Dance


#1

Goedemiddag iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en ook nieuw in het fanatiek sporten. Ik ben 29 jaar, 195cm lang, weeg momenteel 80 kilo, heb een spiermassa van 39,8% en heb een vetpercentage van 16,7%. Niet slecht, maar kan beter.

Vanwege de kerstcalorieën ben ik begin januari weer begonnen met gezonde voeding en fanatiek te sporten, per week: 2 tot 3x Crossfit, 1x boksen en wanneer mogelijk buiten 5km rennen.

Ik neem sinds begin januari ongeveer 1500 Kcalorieën per dag verdeeld over 40% eiwitten, 35% koolhydraten en 25% vetten. Op de dagen dat ik sport verhoog ik de koolhydraten, maar ik zorg altijd dat ik meer eiwitten dan koolhydraten krijg. Tot nu toe gaat dat goed (ruim 4 kilo afgevallen). Ik weet echter dat met mijn sportintensiteit ik eigenlijk meer Kcalorieën moet eten.

Mijn steven is een vetpercentage van 11%. Ik wil echter niet dit doel behalen en dan geen spieren te hebben. Ik wil dus een lager vetpercentage en een hogere spiermassa opbouwen. Ik weet dat dit twee uiterste zijn, maar dat het wel haalbaar is. Heb ik nu de juiste macro verhouding? moet ik deze aanpassen naarmate mijn vetpercentage lager wordt? Zijn er nog andere pro tips die jullie kunnen delen?

Ik hoor graag jullie mening.

Hartelijke groet,
Dance Heijnen


#2

HI @Dheijnen

Leuk dat je jezelf voorstel :slight_smile:

Mooi om te zien dat je gemotiveerd bent om sterker te worden.

Even een aantal tips:

Ik zou sowieso meer dan 1500 kcal gaan eten. Ik zou niet onder de 2000 gaan zitten met jouw lengte, gewicht en sport.

Mogelijk kun je zelfs wel meer eten, en richting de 2000-2500 gaan en langzamer afvallen in plaats van snel.

Het beste is om eens te kijken naar de FIT Methode-app. Deze helpt je met het kiezen van een goed tempo om af te vallen + het kiezen van een passende macro-verdeling.

Ik zou je ook adviseren om minimaal 50% koolhydraten te eten. Als je aan krachttraining/crossfit doet is en je wilt afvallen vind ik 50/25/25 een mooie verdeling (koolhydraten/eiwitten/vetten).

Kun je wat met deze tips? :slight_smile:


#3

Bedankt voor je reactie,

Ik heb moeite met meer Kcalorieën te nemen. Ik heb het gevoel alsof ik deze hele dag door eet, bijvoorbeeld vandaag:
Ontbijt: 50gram havermout en 250ml amandelmelk
Snack 1: 25gr whey shake, hele appel en gekookt ei
Lunch: 75gr sla, 100gram kip, 150gram paprika
Snack 2: 300ml kwark met paar frambozen
Avondeten: 300gram kip, 300gram groenten, omelet van twee eieren
Snack 3: 50gram whey shake

Dan zit ik pas op 1600 Kcalorieën.

Daarnaast ben ik een beetje sceptisch over meer koolhydraten te nemen. Mijn doel is eerder afvallen dan spiermassa opbouwen. Meeste artikelen geven aan juist meer eiwitten te pakken als je wilt afvallen.


#4

Ja, op internet kun je heel veel onzin lezen. :stuck_out_tongue:

Als je kijkt naar de richtlijnen van sportvoeding vanuit Voeding en diëtetiek, zal ik toch minimaal 50% aanraden.