FIT.nl

Voorstelronde van Cristan

Mijn naam is cristan en ik ben 21 jaar oud.
Ik fitness al ruim 2 jaar en heb in januari 2019 voor het eerst geprobeerd mijn vetpercentage te laten zakken.Door middel van krachttraining, cardio en voeding ben ik van 14,5% naar 10,9% gegaan in 3 maanden.(deze metingen zijn gedaan bij Basic Fit met het body analyse apparaat). Aan het einde van deze periode vond ik zelf dat ik nog wel wat vet had rond mijn heupen en had ik het idee dat ik niet voldoen massa had rond mij buik.(zie foto 1 en 2). Ik heb het daar bij laten zitten en heb me verdiept in het bulken. Eind juni ben ik gestart met het bulken, maar ik zit in mijn hoofd te twijfelen of dat een verstandige keuzen is aangezien ik merk dat het vet rond mijn heupen langzaam weer oploopt (begrijpelijk omdat ik bulk). Is dat te verhelpen, kan ik specifiek rond dat gebied trainen als het moment zover is om weer te cutten dat mijn heupen dan niet zo zijn als op foto 1 & 2. Graag zou ik advies en tips willen. . Foto 1 zat ik op +/- 11%. Ik denk dat ik nu rond 13% zit.
Zouden jullie mij willen helpen dan hoor ik het graag, voor meer foto’s hoor ik het.
Alvast bedankt!

1 like

Welkom!

Helaas kun je niet plaatselijk vet verbranden zoals bij je heupen e.d.
Je kan dat eigenlijk alleen oplossen doormiddel van een kcal te kort.
Ik raad je aan tussen 5/10pro te gaan zitten boven je onderhoud.
Te snel bulken/aankomen is ook meer vet aanzetten.
Maar hoe dan ook bij bulken moet je een beetje vet erbij voor lief nemen.
Dat train/eet je na een bepaalde periode weer eraf.

Ik zou zeggen bulk lekker verder tot je een vet percentage bereikt waarvan je zegt, zo en nu word het weer tijd om te cutten. Tot die tijd zou ik zeggen groei lekker en zet wat massa aan.

Ps ik zie maar 1 foto die geplaatst is!

Bedankt voor het snelle reageren. Ik ben tijdens mijn cut ook aardig wat vet kwijt geraakt maar mijn heupen werden niet veel minder ook toen ik op 11% ongeveer zat. Ik merkte alleen langzame kracht verlies en massa verlies wat wel gebruikelijk is. Hierbij wat meer foto’s ik kon maar 1 foto plaatsen als beginner. Zoals je op de foto ziet waar ik aanspan dat mijn abs en core niet indrukwekkend zijn, ik train die nu ook 3x per week in de bulk… Nog vraagje als ik mijn obliques goed genoeg train krijg ik dan een smaller effect rond dat gedeelte bij me buik.

.

Goeie vraag over je obliques dat durf ik niet te zeggen.
Zelf train ik mijn buikspieren bijna nooit, en toch is mijn buik redelijk in shape vind ik zelf.
Ik pak ze al genoeg mee met squatten en deatliften.

Heupen duurt lang voordat je daar vet verliest zelfde als benen althans bij mij dan, je zou de volgende keer ook eens tot ong 8procent vet kunnen gaan, kijken hoe dat is.

Ps vet percentage metingen zijn vaak echt waardeloos. Daar zitten vaak flinke verschillen in!

Ja die obliques ben in ook niet helemaal zeker van, maar me vet percentage onder de 10% word een uitdaging. Ik ga eerst maar is bulken en zoveel mogelijk massa proberen te bouwen. Ik geloof ook niet dat ik 11% bf heb gehaald op het oog ziet het er uit als 12-13 als ik het vergelijk met andere mensen. Ik zelf train me buikspieren dan wel regelmatig omdat mijn gewrichten in mn benen (knie en enkel) het squaten niet aankunnen en niet heel diep kan zakken, het deadliften heb ik nooit echt geprobeerd ook omdat ik niet heel diep kan zakken.

Heb je hier ene fysio naar laten kijken? :slight_smile:

Ja ik zit al wekelijks bij de fysio. Maar het komt door m’n botziekte( McCune allbright syndrome) klinkt erger dan dat het is. Maar m’n botten zijn daardoor zwak en kunnen vervormen. Ik heb ook meerderen operaties gehad aan me benen en zit vol platen en schroeven. Wat mij laatst vertelt is dat mijn enkel bot geen enkel vorm meer heeft. Er zit ook een plaat in. Door die plaat kan ik mijn enkel ook niet goed afwikkelen. Dat is ook te zien in het verschil in dikte bij mijn kuit

1 like

Ah duidelijk! Goed dat je hier naar hebt laten kijken!

Heb je ook squat schoenen? Kan je voorkomen dat je te veel je knieen naar voren kan komen.
Alternatief is een sumo achtige stance voor zowel deadlift als squat. Dus je benen wijder, moet je vaak wel goed je adductoren op lengte krijgen (duurt even)

Voor de obliques -> windmills!

Squat schoenen heb ik niet, ik zit ook met het probleem dat ik steunzolen draag zodat ik niet naar binnen sta als ik loop. Ik zou kunnen kijken of ze er in kunnen maar ben bang van niet. Bedankt voor de tip om m’n obliques te trainen.

Stance is dan ook een optie, je hebt btw wel speciale steunzolen voor krachttraining. Als je te ver boven 90 graden eindigd zal je de load op je heupen/rug hoger maken dus vorm is belangrijk. Maargoed elke vorm van training is prima.