FIT.nl

Voorstelronde van Arjan


#1

Ik ben Arjan, ben 43 jaar. Sinds september 2016 heb ik redelijk “het licht gezien” als het om fitheid gaat. De een noemt het een ‘midlifecrisis’ de ander zegt gewoon ‘goed bezig’. Mij maakt het niet uit ik ben blij met de goede beweging en de resultaten.

In de zomer van 2016 woog ik 108 kg en inmiddels zit ik rond de 87/88 kg. Naast veel meer gaan sporten ook duidelijk met de voeding aan de slag geweest. Ik heb momenteel een BMI van 24.1. Het zou mooi zijn indien dat nog wat kan zakken. Daarnaast sinds ruim een maand echter aan het inzetten op krachttraining. En dat voelt goed.

Ik ben continue op zoek naar inspiratie en goede tips om mijn doelen te bereiken.
“Better as yesterday” is daar bij het motto.


#2

Welkom bij de FIT.nl community @arjanm

Leuk om te lezen :slight_smile:

Wat doe je anders dan voorheen?

En waar wil je nog aan werken?


#3

Hoi Arjan,

Wat knap wat je hebt bereikt! Wat heb je veranderd?


#4

Ja die kilo’s zijn er nu af. Hoe ik dat gedaan heb? Door anders te gaan eten en meer te bewegen. Simpel as that.
Hetgeen wat mij het meeste heeft geholpen en inzicht heeft gegeven is gedurende een half jaar lang alle calorieën te tellen. Van maandag tot en met vrijdag zorgen dat je onder je behoefte zit (bij mij ca 2400) en dat zonder dat je honger hebt. Met het tellen van die calorieën zie je goed waar je wel iets aan hebt en wat gewoon waardeloze vullers zijn. Het tellen doe ik nu niet meer, mar het inzicht is er wel.
En eet meer kwark en yoghurt. Lekker en voedzaam. Beter dan alleen maar brood.

Mijn dag : Ontbijt met brood/roggebrod en/of crackers. Gemiddeld 3 tot 4 stuks. Om 10 uur twee stuks brood. Rond 12.00 uur 500 gram kwark met beetje honing. Halverwege de middag appel, sinaasapppel o.i.d. Avondeten veel groente en rustig aan met aardappels, rijst of pasta (en geen witte pasta!). Om een uur of negen nog een schaaltje kwark en een stuk fruit.

Ok houd ik mij aan het mantra;

  • ontbijt als een koning
  • lunch als een prins
  • dineer als een sloeber

En ja ook ik heb feestjes in de weekenden en drink ik ook wijn en bier. Maar hou de maat een beetje in de gaten.

Sporten doe ik 3 x in de sportschool en ik loop 1 p/w hard.
Wat ik graag zou willen bereiken is mijn vetpercentage verder te laten zakken. Dat ligt nu rond de 15%.
Met name het buikvet is m.i. nog wat teveel.

Hoe kijken jullie aan tegen de krachttraining? Is dit ook zinvol voor het verlagen van het vetpercentage of moet ik meer inzetten op cardio?


#5

Wat prachtig om te lezen @arjanm

Tof! Mooi voorbeeld van hoe ‘maathouden’ de sleutel is tot succes.

Krachttraining kan zeker helpen. Cardio ook.

Het voordeel van cardio is dat je relatief meer calorieën verbrandt.

Het voordeel van krachttraining is dat je spiermassa beter behoudt/opbouwt en daarmee meer calorieen verbrandt + je sterker wordt.

Dit is een korte samenvatting van dit artikel over vet verbranden.


#6

@arjanm,

Mooi dat zo’n balans zo bij je heeft geholpen. En qua wat minder gezonde snacks, nam je die ook wel eens? EN hoe zorgde je dat je daarin maat hield.

Om naar een lager vetpercentage te zakken geldt eigenlijk hetzelfde principe, minder energie in dan eruit gaat. In jouw geval betekent dat wellicht (verhogen van je energieverbruik, meer bewegen).

Het kan wel zijn dat je lichaam gaat protesteren (Als je meer richting de 10 procent gaat) ook omdat je al hele grote sprongen hebt gemaakt. Ik ben benieuwd hoe je lichaam reageert.