FIT.nl

Voorstelronde Patrick


#1

Hallo ik ben Patrick, ook nieuw, 55 er.
Normaal gebouwd.
Omwille van de jaren, beperk ik me tot lopen, bij voorkeur zonder interval, om spierscheurtjes ed. te voorkomen.
Mijn afstanden worden langer, mijn snelheid en versnellingen beperkter ;).
Om een doel te hebben, plan ik sinds kort per jaar een marathon in.
Fit, slank en blessure vrij blijven is mijn doelstelling.
Spiermassa zou ik er graag terug wat bijkrijgen echter geen vetlaag ;).
Mocht ik bovendien terug een sixpack kunnen verwerven, dat ware dat de max.
Kan dit trouwens … trainen voor een marathon en terwijl spieren bijkrijgen???

In elk geval dromen mag hé
Tips en ed. zijn van harte welkom.

Voor de ervaren rotten onder jullie … is spieren bijkrijgen nog realistisch op mijn leeftijd? Volgens de boekjes ben ik immers al 30 % van mijn spiermassa verloren :wink:


#2

Hoi Patrick,

Welkom hier.
Mooie doelen die je gesteld hebt!
Ik ben bezig met bijna hetzelfde als jij, (kleine) marathon trainen en spiermassa kweken.
Ik ben alleen nog wat jonger dan jij.

Ik kan je geen gerichte antwoorden geven op je vragen, maar als je de zoekoptie gebruikt en daar cardio + krachtraining intikt krijg je een hoop topics waar dit besproken wordt.
Zo kun je je een beetje inlezen alvorens iemand reageert met gerichte antwoorden.
Het is zaterdag, dus alle fitte sporters zullen in de kroeg hangen :roll_eyes:

In ieder geval veel succes met je doelen!


#3

Zeker is dat mogelijk, als je dit goed inplant. De mensen van Complete Human performance hebben goede templates en theorie daarvoor, zie: https://www.fit.nl/interview/jonathan-pain-complete-human-performance

Het e-book van hun is interessant om eens door te nemen. Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt!


#4

Hi Chiel

Blij te vernemen dat er nog soulmates zijn ;).
En bedankt voor je steun.
Wanneer is je (kleine) marathon gepland?

Ik ben ondertussen ingeschreven voor de volle in San Fransisco.
Op basis van het profiel en de beperkte tijd (ong 20 weken) lijkt me dit een pittige uitdaging. Jammer genoeg noemt bijna iedereen, die ik ken en ook een beetje de streek, dit gewoon gekkenwerk.
We zien wel. Me voorbereiden en zelfs zo prof mogelijk ga ik wel doen … dit is immers 80 % van het succes.
Een trainingsschema evt. aangevuld met evt. voedingssupplementen om kwetsures te voorkomen lijkt me de formule te zijn.
Wat heb ik staan Whey perfection, recovery shake en isotone dranken.
Als ik de ingredienten bekijk en vergelijk tussen de 1ste 2 producten dan lijken deze het tegengestelde te zijn?
Weet jij of iemand anders, of deze samen gaan en zo niet wat ik het beste doe?
Producten nemen die elkaar tegenwerken zou niet echt verstandig zijn hé.
Om misverstanden te voorkomen … 't liefst zou ik helemaal niets willen bijnemen.

Voor de rest naar jou toe … ‘ga ervoor’! Er is niets te verliezen
Sowieso word je fitter en op zich heeft iedereen er baat bij, behalve misschien de kroeg :wink:


#5

Wat een relevante naam heb je dan als coach: Pain :joy:

20 weken naar de marathon, spannend! Wat voor afstanden loop je nu?


#6

Hi Jasper

De afstanden die ik loop liggen meestal rond de 10K. Eind volgende week ben ik van plan met de opbouw te beginnen. Nu wat rust genomen omwille van griep ed.
Of maw ik probeer te luisteren naar mijn lichaam hé :wink:
Mijn eerste doel is 1/2M op12 mei in Puurs, op 't gemak.

Wat bedoel je met pain?
't Enige waar ik voor vrees is een blessure … en dan is het een zweepslag (= tijdelijke pijnscheut) en sportief ‘out’ voor weken.
Heb je ervaring met een dergelijke uitdaging? En?
Wat zijn je tips en trics?


#7

De belangrijkste en meest simpele tip, die bijna tegen elke blessure helpt:

Bouw je belasting rustig op. Kijk dus naar de verhouding van je belasting en en belastbaarheid. Misschien ook goed om deze interviews even door te lezen:


#8

Hahaha Soulmates :sunglasses::+1:

Mijn allereerste mini marathon ooit staat geplaned op 2de paasdag.
Het wordt de “Kasteelloop de halve Haar”.
Ik ga voor de 10km, maar het gaat zo lekker dat ik er heel stiekem aan denk om de 20 te pakken.
Maar dat is “between us” :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik herken dat wel dat de omgeving minder vertrouween heeft dan jijzelf en je voor gek verklaren.
Meer hé, er is er maar 1 die er echt kijk op heeft en dan ben jezelf.
San Fransisco, wat onwijs gaaf! Als je dan toch een doel hebt, waarom dan niet USA … gelijk heb je!

Voor wat betreft je voedings supplementen.
Ik ben niet de persoon om dat aan te vragen, ik sponsor die gasten bijna.
Ik ben van het hele makkelijke. Alles wat in een poeder- of pil- vorm te krijgen is ga ik niet voor staan koken.
Ik ken de "recovery-shake niet psies, maar als dat een post workout is, die zijn vaak wel aangepast op elkaar. En zeker wanneer het van hetzelfde merk is.

Dank je voor je motiverende woorden en van mij naar jou hezelfde!
Kickass en ga er voor.

Laat je niet van de wijs brengen door al de goedbedoelde adviezen en ga voor die marathon!


#9

@ goeroe J :wink:
Hoe meer ik je site bezoek, hoe wijzer ik word. Een schatkamer met objectieve en gefundeerde info.
Het artikel ‘belasting en en belastbaarheid’ had ik al eens doorgenomen. Toen kreeg ik direct een wow gevoel. Echt de nagel op de kop.
'k Zou het beter uitprinten en uithangen, want eerlijkheidshalve, in mijn geheugen.was het al vervaagd.
En ja ook die stress brr. is een energiesloper van formaat. Deze zorgt voor een ‘gespannen’ lichaam met alle gevolgen van dien.

En idd de goed bedoel adviezen; zoals jetlag, totaal ander klimaat, onbekend heuvelachtig terrein, geen optimale voorbereiding (in tijd en fysieke basisconditie), de meerwaarde van een volle in relatie met mogelijke naweeen voor de rest van mijn verblijf; brengen me toch wel wat van de wijs en bezorgen me stress. Grr.
Of ik uiteindelijk overstag zal gaan en downsizen naar 1/2M … kan ik gelukkig uitstellen tot 30 maart.

@ Chiel: tof dat je je grenzen wil verleggen. Weet, den tijd is niet belangrijk. Als ik een tip mag geven probeer tijdens het lopen af en toe wat vocht in te nemen. Koop desnoods een drankflesje aan die je kan meedragen op je heup met wat isotone drank in. Dit maakt een wereld van verschil. Loop indien mogelijk op hartslag en pas je tempo erna aan.
Ook dat is luisteren naar je lichaam en dan lijkt me het succes verzekerd!
Only a lot to win!


#10

Die heb ik inderdaad, thanks voor de tip!
Ik heb een heupgordeltje met 2 flesjes van een kwart liter.
Meestal zorg ik wel dat ik meer materie dan ervaring heb haha
Ook wissel ik de hardloopsessies af in snelheid.
De ene keer loop ik op snelheid, de andere keer op afstand.
Soms een interval … de afwisseling is wel lekker daarin ook.


#11

Een doel hebben is mooi, maar als je daar vanaf wijkt is het nog geen probleem toch?
Heb je in ieder geval een excuus om het jaar daarna weer te gaan, maar dan voor de volle afstand.
Denk dat het sowieso wel een hele happening is.


#12

Afwijken van een doel is absoluut geen probleem voor mij … en we zien wel op het einde van de maand hoe ik me voel.
Ondertussen ben ik serieus aan het letten op mijn slaap, drank en voeding in relatie met mijn trainingen. Op zich voel ik me er goed bij, minder stress. Het ‘moeten’ heb ik in mij mind veranderd in ‘ik wil’ vandaag deze training afronden.
Hoe gaat het daar …mooi op schema?


#13

Dat is denk ik een goede insteek Patrick.
De dingen nemen zoals ze komen zonder druk.

Ik ben daar ook een beetje van.
Ik heb een paar doelen die elkaar soms in de weg zitten en dat gaf wel wat druk.
Nu laatste paar weken train ik daarvoor met dezelfde insteek als jij boven beschrijft.

Verder lig ik overal wel goed op schema :slight_smile:
Sportschool gaat lekker, trainen voor 4-daagse gaat nu weer fanatiek beginnen en de 10km hardlopen is een wekelijkse routine geworden