FIT.nl

Voorstellen + Schema Marathon/Kracht


#1

He Allemaal,

Ik ben Mitchel, 29 jaar en woonachtig in Zuid Holland. Altijd wel gesport, vroeger voetbal en later fitness. Laatste jaar toch echt fanatiek. Ik doe tegenwoordig aan fitness, wielrennen, mountainbiken, hardlopen en heel af en toe nog een balletje trappen in de zaal.

Als ik ergens voor ga, dan vaak voor de volle 100%. Ik heb absoluut niet het fysiek voor een goede hardloper, nu toch mijzelf het doel gesteld om een marathon te gaan lopen. Je kan het maar een keer gedaan hebben zeg maar. Dus 7 april ga ik voor de marathon van Rotterdam! Trainen met ups- en downs. Helaas niet heel gebleven, met snowboarden en vervelende blessure opgelopen. Toch kunnen en gaan we door en ervoor.

Sinds derde kerstdag ook mijn eten sterk verbeterd. Doel is om af te vallen/droger te worden. Echter niet te snel, aangezien ik mijn energie nu goed kan gebruiken. Nu wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om mijn trainingsschema met jullie te delen en de logica ervan. Wellicht hebben jullie nog goede adviezen voor mij. Uiteraard moet ik oppassen voor overtraining, blessures en dergelijke. Als ik kan train ik kracht twee keer per dag. In de morgen gefocussed op kracht, in de avond op power. Is dit niet mogelijk, dan combineer kracht/power in 1 training.

Zondag: Lange duurloop marathon training (20+ km);
Maandag: Buik/core en Biceps/Triceps. Bewust kies ik voor de kleinere spiergroepen i.v.m. hoge energieverbruik van zondag;
Dinsdag: Hersteltraining (hardlopen) en Borst;
Woensdag: Korte duurloop marathon training (10-15 km). Rug en schouders. Schouders na borst niet ideaal, echter zie ik even geen andere mogelijkheid;
Donderdag: Wielrennen met de fietsclub, in deze fase pak ik een rustig tempo. Verder buik/core;
Vrijdag: Full body en interval looptraining. Benen pak ik nu mee in de krachttraining. Echter in deze fase niet te zwaar en beperkt;
Zaterdag: RUST

Ik hoop een hoop te leren op dit forum en wellicht kunnen jullie mij voorzien van adviezen of aanmoedigen om dit schema te volbrengen t/m 7 april.

Mitchel


#2

HI @ML-1989

Wat een prachtig doel :slight_smile: Mooi dat je zo gemotiveerd bent.

Het klinkt als aardig veel wat je doet. Kan je lichaam het aan tot nu toe?


#3

@ML-1989 Leuk dat je zo fanatiek bezig bent :slight_smile:

Ik denk dat het ook belangrijk is om goed binnen de hartslagzones te blijven. Begin je over het algemeen voldoende hersteld als je aan de volgende training begint.

Hoe vind je deze combo? Gaat je dat goed af?


#4

Bedankt!

Qua tijd soms lastig te combineren, echter protesteert mijn lichaam niet overmatig. Wel is mijn energielevel gedurende de dag een beetje volatiel. Ook een beetje aan zon toe natuurlijk. Na een lange duurloop (en tijdens), voel ik mijn onderbenen wel.


#5

Ja, op zich werkt dat goed. Ik doe wel eerst de interval training en dan pas kracht, anders wordt het wel zwaar.

Ik heb wel het idee dat ik voldoende hersteld begin en mijn hartslag ligt zelden super hoog met deze trainingen nu. Alleen bij interval piekt deze.


#6

Marathon, respect hoor. Heb je meer ervaringen met hardlopen? Ik loop al 4 jaar de 1/4 marathon in rdam en heb in 2016 de DSW bruggenloop (15km) gelopen. Ik probeer de “10” altijd als benchmark te houden voor Mn cardio-fitheid. Marathon staat nog wel op de planning maar ben bang dat het ten koste gaat van Mn spiermassa. Succes met trainen!


#7

Ook hier dik respect hoor.
Ik ga mijn eerste 1/4 lopen dit jaar, maar moet er aardig aan trekken om alles in te passen qua andere wensen.
En hoe meer ik daar voor moet doen, hoe meer ik respect krijg voor de mensen die veel meer doen dan ik en daar alles voor opgeven.

Ik heb 0 adviezen, maar wens je heel veel succes!