FIT.nl

Voorstellen: Myrthe (voedingstruggles)

Hoi hoi,

Ik ben Myrthe, 24jaar, en lees hier al een tijdje mee en haal handige tips van de community en de mails. Het afvallen is iets waar ik al zo’n 6/7 jaar vanalles mee probeer. Sinds twee jaar heb ik wel echt de sportschool helemaal gevonden… uiteindelijk ging ik zelfs naar 2 sportscholen waarbij ik bij 1 trainde met een PT en bij de ander een trainingsschema volgde… een beter beeld gekregen van wat werkt met een combi van kracht en cardio… het sporten is op het moment dus niet echt het probleem maar ik heb voornamelijk nog veel struggles met mn voeding…
Ik zoek en lees vanalles waardoor ik soms niet meer weet hoe ik dit nu echt moet aanpakken… een paar maanden geleden vooral koolhydraten geschrapt en een eiwitrijk schema gevolgd (en ja nu weet ik… oh niet handig en dat werkt niet… ja voor een hele korte termijn…) Elke week begin ik eigenlijk opnieuw waarbij het steeds 2 a 3 dagen goed gaat… daarbij trap ik continu in dezelfde valkuil… niet teveel willen eten en rond 3/4uur eetbuien met de dingen die ik juist niet mag… (Ben een beetje teveel alles of niets denker soms haha).

Toch ga ik weer opnieuw beginnen en mij ook voornamelijk weer focussen op de voeding… (5kg aankomen in iets meer dan een maand vind ik toch wel ernstig hihi). Ik heb wel weer verschillende doelen opgesteld en maar gaan voor dat strakkere lichaam en het goede zelfverzekerde fittere gevoel… ik hoop hier fijn motivatie en tips vandaan te blijven halen en mijn vragen zelf ook te stellen :slight_smile: misschien zo maar eens mijn voedingsschema plaatsen voor feedback…
Ik ben in ieder geval erg blij met deze community!

Hi Myrthe,

Goed bezig, je bent begonnen! Dat is het aller belangrijkste. Gedragsverandering is iets heel moeilijks om iets echt structureel door te voeren. Het kost vaak veel pogingen, dus dont worry.
Breek het op in kleine stapjes.

Meer info hier:

Begin met een simpel plan, geen dieet, maar een negatieve intake (-300 / -400 kcal per dag) bij je normale voeding. Zo min mogelijk stress in de supermarkt of met koken (wat je wel en niet mag). Het enige wat je eerst moet doen is bijhouden wat je eet in een app als myfitnesspal of de FIT app. Gaat dat goed, bvb 3 weken goede controle, dan kan je een voedingsschema starten.

Meer info over afvallen hier:

Probeer de berekening van je dagelijkse kcal waarde te doen en laat dat hier even weten :slight_smile:

Bedankt voor je reactie!
Ik had inderdaad net de app gedownload om mijn voeding in bij te gaan houden! Ga ik dat eerst maar eens een aantal weken proberen en daarna pas verder kijken naar een schema.

Ik heb ook de energiebehoefte berekend via

Hierbij geeft hij 2328kcal aan. Daarnaast heb ik ook mijn plan in de app doorgevoerd aan de hand van mijn lengte (168), gewicht (69kg) en mijn doel (9kg kwijt in 13 weken) en dan geeft hij een inname aan van 1541kcal met koolhydraten 55% eiwitten 15% en vetten 30% omdat ik dan gekozen heb voor duurzaam.

Berekening van BMR lijkt goed, matig actief hierbij = 2328 kcal. Voor je berekening zou ik hoger gaan zitten, 800kcal onder je intake is best wel wat, liefst zit je op -300 tot -500 kcal per dag. Erg negatieve dieten zijn veel lastiger vol te houden, je gaat eerder veel eten (bingen) in reactie daarop! Streef naar 0.5 kg per week, wat krijg je dan?

Ja ik vond het verschil ook enorm groot om gelijk zo te beginnen… al vind ik 2328 kcal ook wel heel wat…
nu ik de app op 0.5kg per week heb gezet geeft hij 1733 kcal aan…
En ik denk indd dat het bingen mijn probleem iedere keer werd…

Ja volgens mij is zo’n aantal beter te doen. Ten eerste zit je niet mega onder je onderhoud, en ten tweede kom je met dat aantal de dag gewoon goed door, dus dan heb je in ieder geval het bingen niet/minder nodig vanuit honger!

Hoi Myrthe,

Fijn om te horen dat je wat aan het forum hebt gehad :slight_smile: Zoals je zelf ook al geeft werkt het vaak maar voor korte duur om voedingsgroepen te schrappen. En als iets niet meer mag lokt dat vaak ook uit dat je er meer gaat naar verlangen.

Zoals Jasper ook al aangaf is het goed om je eetgedrag stapje voor stapje te veranderen. Ook raad ik het aan om in te zoomen op de momenten dat het mis gaat. Hoe ziet zo’n dag eruit, wat zeg je op zo’n moment tegen jezelf. En wat zou je anders tegen je zelf willen zeggen. Dit vergt wat training, omdat gedachtenpatronen ook een sterke gewoonte kunnen zijn. Een eetdagboek kan je hier goed bij helpen. Meer hierover lees je in dit artikel: https://www.fit.nl/mindset/ontstaan-terugval

Kan je hier wat mee?

Zeker weten! Ik ga mijn gedachten op die momenten eens bijhouden.
Het rationaliseren herken ik wel heel erg… ik sta voor de klas en als de kinderen naar huis zijn komt vaak dat ik even naarplof en dan moe ben en zoiets heb van nu wil/mag ik wel even iets…
Interessant om het zo vanaf die kant te bekijken. Ga het zeker eens bijhouden wanneer het gebeurt en wat ik dan denk!