FIT.nl

Voorstellen , en advies gevraagd rondom voeding

Hallo allemaal,
Ik ben Wendy en pas begonnen met krachttraining. Omdat het een proefperiode is heb ik nog geen concreet eet advies en dergelijke gehad. Na de proefperiode beslis ik of ik daar blijf trainen en gaan ze van alles opmeten en een trainingsschema geven. Ik ben me intussen gaan verdiepen in voeding en krachttraining er komt zoveel op me af wat betreft informatie. Ik ben 47 jaar oud weeg 62 kilo bij een lengte van 1.75. Ik wil beter in mijn vel zitten, me fitter voelen. En dat effect was er al na 1 training, ik heb genoten ! ( het fitter voelen) Nu vraag ik me af wat ik het beste kan eten, hoeveel calorieeen ik per dag nodig heb , maar dat hangt natuurlijk weer af van hoeveel ik beweeg. Ik ben van plan 3 x per week te trainen. Daarbij werk ik in de zorg dus lichamelijk actief altijd. Geen auto, ik loop en fiets . De jaren gaan tellen, ik heb veel vetophoping of althans het meeste, rond mijn buik en taille. Dat begint me te storen.

2 likes

Hoi @Wendy72 leuk dat je zo aan het sporten bent en het is fijn om je fitter te velen. Voor ieder gezond persoon geldt eigenlijk het advies om volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf te eten. Deze vind je op de website van het Voedingscentrum of in ons boek de FIT Methode (https://shop.fit.nl/fitmethode/). Misschien heb je daar wel eens van gehoord? Verder is het goed om in te zoomen op je eetgewoontes. Eet je bijvoorbeeld op sommige momenten te veel? Een voedingslogboek of voedings-app kan je daar bij helpen. Via zo’n app kan je ook een goede inschatting krijgen hoe veel je ongeveer op een dag moet eten (https://apps.apple.com/nl/app/fit-methode/id1042322225)

Kan je hier wat mee? Het is natuurlijk ook altijd een overweging om met een coach 1 op 1 aan de slag te gaan.

Hoi Erik

Bedankt voor je reactie. Ik ben ondertussen een voedingsdagboek aan het bijhouden op de website van het voedingscentrum. Er gaat een wereld voor me open ! Zo ontdek ik bijv dat ik elke dag veel te weinig calorieen binnen krijg. Terwijl ik dol op eten ben en de hele dag eet. Maarja niet in alles zitten calorieen, leer ik nu. Ik kom aan de 1200 calorieen per dag gemiddeld. Ik begreep dat een ( niet sportende) 2000 calorieen elke dag nodig heeft.

Zo ontdekte ik ook het verschil tussen onverzadigde en verzadigde vetten. Ik vind het erg leerzaam allemaal, hoewel ook intensief al je eten te moeten bijhouden en wat zit waar in etc. Veel sporters zie ik dat dagelijks doen en ik wil liever niet ook zo geobsedeerd daarmee bezig zijn. Voor nu goed wat inzicht te krijgen maar het moet niet een 24/7 leven worden.

Een personal trainer kan ik niet betalen dus ik doe het met zelf onderzoeken, het is erg veel info wat erop me af komt. Ik merk ook veel tegenstrijdige info, die vind dit, die vind dat. Dat vind ik wel lastig, want wat is nu waar ?

Aanvulling : nu lees ik in mijn voedingsdagboek van de website van het voedingscentrum dat ik vandaag teveel eiwitten heb gegeten. Ik word hier toch wel een beetje nerveus van. Wat gebeurd er als je teveel eiwitten binnen krijgt ?

Die poep je ook weer uit.
Als je te veel kcal binnen krijgt dan kom je in gewicht aan. Maar dat gebeurt niet met bijv alleen te veel eiwit of welke macro dan ook.

Bedankt voor je reactie ! Vreemd dat ze dat op de website dan vermelden, alsof het een waarschuwing is. Er staat ook geen uitleg bij over waarom zij het teveel vinden. Enfin, ik kan lekker eieren blijven eten :slight_smile:

Bij nier problemen zijn teveel eiwitten niet gezond. Verder maakt het niet veel uit met gezonde nieren. Zover als ik weet.

Goede vraag.

Hierbij het antwoord:

1 like

Interessant, bedankt. Ingewikkeld dat wel. Ik heb meteen maar ook het stuk over energiebalans gelezen. ik vraag me nu af hoe het bij mij zit. Sinds ik gestopt ben met roken ben ik 8 kilo aangekomen. Erg prettig, want ik had ondergewicht. Nadeel, het vet is nu grotendeels geconcentreerd op mijn buik en heupen. Hoewel ik volgens de richtlijnen dan nu wel op een gezond normaal gewicht zit ( 62 kilo, 1.75 ) ziet het er niet uit. Ik schommel niet met mijn gewicht ( nooit gedaan ook) het blijft 62 kilo. Dus ik moet niet afvallen, begrijp ik ? maar hoe krijg ik dat vet weg ? En komt dat vet daar door het te eten van teveel eiwitten ?

Nee je vetpercentage heeft niks met te veel eiwit of koolhydraten of vetten te maken maar puur en alleen met een teveel aan kcal. Stel je mag 2500kcal dagelijks en je eet er dagelijks 2700 kcal zal je dus vet aan komen en miss ook spier als je zwaar genoeg traint.
Door te veel kcal eten zet je vet aan en mogelijk ook spier.
Door minder kcal te eten zal je dus vet verliezen. Eigenlijk vrij simpel allemaal.

Ja dat begrijp ik :slight_smile: Gezien ik elke dag veel minder calorieen eet dan ik nodig heb vroeg ik me af of dat vet komt doordat ik veel eiwitten eet.

Nee dat komt daar niet door. Vaak word vet bij een vrouw rondom de heupen op geslagen als ik het goed heb.

Ok dan heb ik het artikel wellicht verkeerd begrepen