FIT.nl

Voldoende rust?

Hoi,

Stel, voorbeeld :slight_smile: Ik doe op maandag (of dinsdag) en zaterdag krachttraining. Op donderdag circuit (dus kracht en cardio) en tussendoor 1 of 2 x hardlopen. (woensdag sowieso en soms maandag of vrijdag) Op zondag heb ik n rustdag en vrijdags meestal ook. Bouw ik dan voldoende rustmomenten in? Of ?

Goede vraag. Dan hebben we wat meer context nodig:

Hoe zwaar train je? Op welke intensiteit / welke oefening/ wat is je volume/ herstel je voldoende + train je full body?

Veel vragen dus :slight_smile:

1 like

Nou daar komt ie… Super fijn dat m’n vraag zo serieus wordt aangepakt :blush:
Trainingschema:
Squat 3x10 met 30 kilo. Hierbij rust ik tussen de sets 1-2 minuten.
Deadlift 3x8 met 30 kilo. Rust idem.
Lat pull down 3x10 met 20 kilo. Rust 2 minuten maar in deze rust doe ik bijvoorbeeld leg abduction.
Bench press 3x10 met 6 kilo. In deze rust doe ik meestal een soort van lunch maar ligt mijn achterste voet op n bankje (3x8)
Verschillende buikspieroefeningen op de mat. 4 soorten achterelkaar 10 herhalingen en dat 3 sets. Aansluitend of ergens tussendoor leg press 3x10.
Ik vergat te zeggen bij mijn vraag dat ik full body train😉
Bouw ik met dit schema spieren op in combi met de circuittraining of zou ik dan nog meer moeten sporten?

Je traint er zeker je spieren mee :slight_smile:

Goed dat je compound oefeningen doet.

Of je spiermassa opbouwt, licht aan de intensiteit van de training + je voedingspatroon + je slaap/rust/herstel. Kortom veel factoren. Ik wou dat ik het kon beloven, maar het voornaamste is je training.

Hoe zwaar ga je elke set?

Voor optimaal spieropbouw train je 4-6x per week. Maar met 2x per week full body kun je zeker wat spieren opbouwen, mits je wel een bepaalde ondergrens qua intensiteit haalt.

1 like

Dank voor je antwoord! Ik ben niet helemaal thuis in alle begrippen :rofl: maar de gewichten die ik in mijn vorige antwoord gaf, is wat ik op dit moment red…

Hi @Jopjuh

Er vanuit gaande dat je rust en voedingspatroon verder goed zijn, kun je met 2 a 3 fullbody trainingen zeker spiermassa opbouwen. Voor beginnende sporters is dit meer als voldoende.

Belangrijk voor spiergroei is dat je lichaam niet de kans krijgt om te wennen aan een inspanning. Door het gewicht te verhogen krijgen de spieren weer nieuwe ‘prikkels’, dat noemen we progressive overload.

Op onze website hebben we heel veel artikelen over krachttraining en spiergroei. Of wil je echt een goede basis leggen, dan wil ik je de FIT Methode aanraden. Daar worden ook de basisbegrippen uitgelegd en ik denk dat dit een mooie start is voor jou om zelf aan de slag te gaan.

1 like