FIT.nl

Voeten klemmen bij abs trainen nadeling?

Hey,

De afgelopen tijd ben ik (net als vgm vele, want ineens kunnen we ‘tijd’ maken eh) weer lekker begonnen met workouts te doen.
Helaas lukte het mij niet om mijn voeten tijdens de crunches goed op de grond te houden. Ik ben begonnen met het klemmen van mijn voeten onder de verwarming (die uit staat).
Op deze manier lukt het mij vrij makkelijk en doe ik er al snel 75.
De laatste paar keren gaat het al beter en kan ik ook goed aan het begin wat crunches doen zonder me voeten te klemmen.

Mijn vraag is dan ook of het goed of slecht is je voeten te klemmen? Wat zijn de gevolgen ervan? En hoe zorg ik dat ik dit beter onder controle krijg? Kwestie van consequent trainen of?

Veel dank alvast voor je tijd en hulp!

1 like

Er is in mijn ogen niet een goed en een slecht.
Zoals je zelf aangeeft is de oefening makkelijker als je de voeten ergens onder klemt of iets dergelijks, dat is natuurlijk een klein beetje vals spelen. Maar is het de bedoeling om vals te spelen, of wil je de oefening juist zo uitdagend mogelijk maken? Je kan natuurlijk altijd de eerste tijd een beetje vals spelen en in de loop van de tijd proberen je voeten niet te klemmen en op die manier de oefening dus zwaarder te maken.

75 crunches achter elkaar is in mijn ogen haast niet te doen, dan zou ik liever maar 8 zware crunches doen en zo wekelijks 1 erbij proberen voor dat je dalijk 150 (nep) crunches kan. Maar daar denkt iedereen misschien anders over.

1 like

Hey,

Iedereen denkt vast over vanalles anders maar je adviezen zijn nuttig!
Met zwarte crunches bedoel je met het toevoegen van gewicht?

Aan het begin moest ik naar maanden echt weer ff inkomen dus toen lukte het voor geen meter zonder me voeten te klemmen :rofl: (best treurig maar je moet ergens beginnen).

Nu gaat het al beter.
Je raad me aan gewicht toe te voegen en rond de 10 a 8 crunches te doen dan?
Hoeveel sets per dag/week denk je dat verstandig is?

Bedankt voor je tips!!

1 like

Nee ik raad je aan om te proberen eerst crunches te gaan doen zonder je voeten te klemmen. Zo merk je zelf al dat je nog maar een paar kan. Als je dat goed kan kun je eens aan gewicht gaan denken enz. Ik zal proberen om tussen de 6 en 20 herhalingen te blijven.

2 likes

Ik dacht vandaag tijdens trainen aan deze discussie over sit ups en ik ging de twee varianten testen. Wanneer je je voeten ergens onder klemt en je vervolgens steeds met je ellebogen je knieën aan tikt lijkt me dit niet onder te doen van voeten los. Ik doe sit ups meestal op deze militaire stijl: https://youtu.be/bWarBnSgo78

@Bram10 probeer eventueel deze strikte stijl eens en kijk hoe deze gaan :slightly_smiling_face:

2 likes

Als je echt goed crunches doet. Geconcentreerd met aanspannen en goed ademhalen. Dan denk ik dat een setje van 10-20 voldoende is. Als je er 75 doet, betekent het dat je niet goed je buikspierregio aanspant.

3 likes